Hlavní obsah

RECENZE: Tahové souboje a krásná grafika. Clair Obscur: Expedition 33 se topí v kreativitě a unikátnosti

7:49
7:49

Poslechněte si tento článek

Nová tahová videohra Clair Obscur: Expedition 33 z dílny studia Sandfall Interactive vychází už ve čtvrtek. Toto temné fantasy inspirované francouzskou érou Belle Époque a JRPG hrami nabízí graficky povedené prostředí, emotivní příběh o naději a smrti, příjemné a různými schopnostmi nadané postavy a unikátní, ale nebezpečné nepřátele. Tahové souboje sice občas působí nudně a repetitivně, přesto videohru oživují a přinášejí nevšední herní zážitek.

Trailer na hru Clair Obscur: Expedition 33Video: Archiv tvůrců

Článek

Clair Obscur: Expedition 33 je první hrou malého nezávislého studia Sandfall Interactive sídlícího ve Francii. Ačkoliv tvůrci chtěli vytvořit vlastní unikátní tahové RPG zahrnující aspekty reálného času, zajímavý příběh a perfektně graficky zpracovaný svět berou si inspiraci z některých známých videoher včetně Final Fantasy nebo z herní série Persona.

Příběh hry se točí kolem tajuplné Malířky, která se jednou za rok vzbudí a nakreslí číslo. Všichni lidé tohoto věku zmizí jako okvětní plátky růží do prázdna. Navíc se číslo rok od roku snižuje. To znamená, že už brzo mohou umřít úplně všichni.

Dva protagonisté Gustave a Lune, kteří se nacházejí v posledním roce svého života, se společně s dalšími rozhodnou sestavit expedici, jež má za úkol Malířku najít a zastavit ji. Aby nemohla už nikdy nakreslit smrt a zapříčinit konec už tak pokřiveného světa.

Foto: Novinky

Videohra je zasazená do období Belle Époque ve Francii, avšak v její pokřivené fantasy verzi.

Svět inspirovaný Belle Époque

Prostředí je inspirované obdobím Belle Époque (Krásná éra) ve Francii, akorát v pokřivené fantasy verzi. Původní období nastalo během éry francouzské Třetí republiky, od roku 1871 do roku 1914. Éra je charakterizovaná především osvícenstvím, ekonomickou prosperitou a technologickými, vědeckými a kulturními inovacemi.

Prvky tohoto období se jemně promítají do celé videohry včetně rozpadlých měst, speciálních schopností a vynálezů. Vše je ale v duchu smrti, naděje a zároveň frustrace. To navazuje melancholickou až depresivní atmosféru, která vás chytne a už do konce nepustí. Rozhodně to dodává hře na originalitě.

Foto: Novinky

V rámci hry se objeví nejrůznější lokace.

Hlavní hrdinové budou postupně navštěvovat nejrůznější lokace včetně pokřiveného města, kouzelného lesa, podvodní říše, zasněžených hor a další. Všechna místa působí tajemně, zajímavě a člověk má chuť se jen kochat okolím.

Budování světa a samotného příběhu je zkrátka vynikající. Ať už se jedná o místa kolem vás, jednotlivé charaktery nebo nepřátele, vše do sebe zapadá, neustále vás to táhne dál v příběhu a nutí k zamyšlení.

Foto: Novinky

Herní svět je opravdu zajímavý a máte pořád co objevovat.

Základem je příběh

Titul tedy rozhodně vyniká svým příběhem a vztahy mezi jednotlivými charaktery. Kromě Gustava a Lune můžete postupně hrát za tři další postavy, které během své expedice zachráníte – mladou Maelle, rychlou Sciel a podivného Monocoa. Každá z nich má jedinečné schopnosti, a to především pro bojové taktiky a pohyb.

Vztahy mezi postavami a dialogy dodávají příběhu hloubku a vážnost. Tyto scény nikdy nepůsobí zbytečně a rozhodně bychom je doporučili nepřeskakovat.

Mnoho cutscén je spjato s vývojem jednotlivých postav a odehrávají se v táboře. Právě zde odhalíte více z jejich životů před výpravou, jejich záliby a další menší detaily důležité pro celý příběh.

Foto: Novinky

V průběhu děje také odhalíte více ze života postav před výpravou, jejich záliby a další menší detaily důležité pro celou hru.

Navíc by měla družina zastavovat na vybraných značkách předchozích expedicí. Ty fungují jako malé připomínky těch, kteří byli na výpravě předtím. Je možné si na těchto místech odpočinout, vyléčit členy party a také zvýšit úroveň postav pomocí získaných XP při soubojích.

Herní smyčka působí standardně, vezmeme-li v potaz, jak moc tvůrci experimentovali v rámci prostředí, příběhu a bojového systému. Po prologu tedy začíná vaše nebezpečná výprava, na níž se vaše parta vydává vstříc nástrahám pokřiveného fantasy světa.

Máte k dispozici velmi nepřehlednou mapu světa, kterou musíte prozkoumat. Postupně musíte projít všechny oblasti, z nichž každá obsahuje spoustu míst k objevení, zákeřné nepřátele zvané Nevrons a na konci obvykle uspokojivý souboj s bossem.

Foto: Novinky

Mapa světa není moc přehledná a celkově k ní v rámci hry nemáte moc přístup.

Zajímavý soubojový systém

Samotný soubojový systém je velmi specifický a jedná se o novou variaci na klasické tahové RPG systémy. Každá postava má své vlastní mechaniky, které v rámci stromu dovedností postupně vylepšuje – například Gustave může hromadit suroviny a následně je utrácet za silné útoky, Lune zase díky svým schopnostem může provádět speciální ohnivé útoky a získávat z nich bonusy.

Každý souboj vyžaduje trochu více pozornosti a úsilí než jiné hry tohoto žánru. Jedná se sice o tahovou klasiku, kde proti sobě stojí několik kladných a záporných postav, ale zároveň se od vás očekává, že budete dávat velký pozor na útoky nepřátel a budete přemýšlet při výběru protiútoku. I při lehké úrovni můžete ve chvilce nepozornosti velmi rychle zemřít.

Rozsah možností přizpůsobení je zde velmi působivý a ti, kteří se rozhodnou pro těžší obtížnost, budou odměněni nejrůznějšími bonusy.

Ačkoli vytváření strategií tedy ze začátku může působit zábavně a přirozeně, postupem času se z nich stane nudná rutina, kterou máte chuť přeskočit. Rozhodně tento herní styl není pro každého. My bychom ocenili i možnost normálních soubojů.

Foto: Novinky

V rámci taktického soubojového systému má každá postava své vlastní mechaniky, které v rámci stromu dovedností postupně vylepšuje. Ve hře je možné hrát až za pět postav.

Fotorealistické prostředí a postavy

Co se týče vizuální stránky hry a grafické věrnosti postav, vše působí a vypadá opravdu skvěle. Od začátku nás zaujalo, jak expresivní jsou postavy, jejich oči, ústa, a dokonce i tváře se pohybují tím nejrealističtějším způsobem.

Studio totiž využívá technologii Metahuman od Epicu, která dokáže extrahovat modely obličejů a přizpůsobovat si je tak, jak tvůrce chce.

Některé scény se sice občas rozplývají a propadají, ne vždy funguje synchronizace rtů s hlasem. I tak Unreal Engine 5 pracuje, jak má, a modely postavy či prostředí vypadají zkrátka až fotorealisticky.

Clair Obscur: Expedition 33 jako debutový titul studia Sandfall Interactive tedy rozhodně předčil veškerá očekávání. Videohra nejenom oprašuje původní tahové souboje, ale zároveň přináší něco nového a jedinečného. Skvělý příběh, místy nudné, ale zajímavé tahové souboje, skvěle napsané postavy a krásné prostředí z videohry dělají kandidáta na nejkreativnější titul roku.

Videohra vychází 24. dubna 2025 na PlayStation 5, Xbox Series X/S a PC. Cena se bude podle nákupního rádce Zboží.cz pohybovat od 1222 Kč za základní edici a 1500 Kč za deluxe edici. Ta by měla obsahovat speciální skiny a bonusy.

Foto: Novinky

Prostředí a jednotlivé postavy jsou velmi fotorealistické. Zde můžete vidět jednoho z hlavních hrdinů Gustave.

Hodnocení hry Clair Obscur: Expedition 33

Plusy:

  • až fotorealistická grafika a rozmanité prostředí
  • napínavý a emotivní příběh
  • dobře napsané jednotlivé postavy ve hře
  • příjemný dabing, strhující soundtrack
  • titul přináší nevšední herní zážitek

Minusy:

  • místy příliš těžké a opakující se tahové souboje
  • občasný problém se synchronizací rtů s hlasem
  • chybí přehledná mapa

CELKOVÉ HODNOCENÍ: 85 %

Výběr článků

Načítám