Článek
South of Midnight už od svého odhalení vzbuzuje pozornost, a to především díky fascinujícímu výtvarnému stylu napodobující stop-motion animaci a také zasazením příběhu do až beletrizovaného amerického hlubokého Jihu.
Exkluzivitu pro Xbox Series X/S a PC vyvinulo kanadské herní studio Compulsion Games, které má za sebou už dva herní tituly – survival hororovou adventuru We Happy Few (2018) a logickou hru Contrast (2013).
Příběh se točí kolem mladé černošské dívky Hazel Floodové a její magické moci. Poté, co její rodinné město Prospero zasáhne hurikán, se v roli hlavní hrdinky musíte vydat na cestu zachránit svou matku, kterou společně s domem strhne rozvodněná řeka.

Hlavní hrdinka Hazel ovládá prastarou magickou sílu známou jako tkalcovství. Tu musí využít při hledání své matky, různých speciálních předmětů a při boji s nepřáteli.
Katastrofa udeří hned na začátku hry a hlavní hrdinka tak velmi brzy přijde na to, že má v sobě prastarou magickou sílu známou jako tkalcovství. Tu musí využít v rámci hledání své matky, zjištění rodinné minulosti a při boji proti nejrůznějším folklorním stvořením nebo dalším nepřátelům.
Samotnou postavu Hazel tvůrci popsali jako sebevědomou ochránkyni světa, která vyrůstá v prostředí plném selhání a společenské nespravedlnosti. Navíc má složitý vztah s vlastní matkou. Na tom všem je hlavní dějová linka založená a tato témata se promítají v průběhu celé hry.
Adventura tak od začátku do konce působí silným a uceleným dojmem, včetně propracovaného příběhu plného překvapení i skvělých hereckých výkonů. Hazel má přirozené, emotivní, ale i zábavné reakce na své okolí a příšery kolem ní. Adriyan Rae tak předvádí v roli hlavní hrdinky působivý herecký výkon.

Hazel má složitý vztah se svou matkou, kterou společně s domem hned na začátku příběhu odnese rozbouřená řeka.
Prolínání reality a fantazie jako základ příběhu
Prostředí South of Midnight je založené na magickém světě inspirovaném americkým Jihem, jeho osobitým folklorem a různými literárními žánry včetně temné gotiky a magického realismu.
Během hraní se prolíná realita a fantazie v podobě mystických stvoření vycházející z jihoamerických legend, včetně všudypřítomných zlovolných duchů jihu (anglicky Haints), Dvouprstého Toma (obrovský nenažraný aligátor), obřího sumce, který je základem starých pověstí v tomto regionu, děsivé přízračné ženě Huggin‘ Molly nebo mořské příšeře Altamaha-ha, jejíž legenda má kořeny v tradici Muscogee a mnoho dalších.

Ve hře se objevují různá mystická stvoření, včetně obřího sumce, který je základem starých pověstí v tomto regionu.
Důležitý pro příběh je také obří muž známý jako Shakin‘ Bones. Ten je částečně založen na Charonovi, převozníkovi mrtvých z řecké mytologie, a bluesové legendě Robertu Johnsonovi, o němž se říká, že prodal svou duši ďáblu, aby se stal mistrem ve hře na kytaru.
Svět videohry na první pohled vypadá rozsáhle a otevřeně, i přesto, že se zde objevuje jen pár lokací, od jižanského městečka Prospero a jeho okolí, přes Deltu a Appalačské pohoří po pokřivenou metafyzickou říši připomínající ulice New Orleans.
To vše dohromady působí opravdu krásně a velmi originálně. Vizuální stránku hry tak vývojáři vymazlili do posledního detailu, včetně nebezpečných bažinatých močálů, strmých hor, barevných luk a městských částí.

Prostředí hry je různorodé, plné hor, lesů a bažin. Objevuje se zde pár lokací, včetně městečka Prospero a jeho okolí.
Příliš jednoduché herní mechanismy, ale skvělá hudba
Herní mechanismy na druhou stranu tak zajímavé nejsou. Ačkoliv má Hazel magické schopnosti, které jí umožňují proplétat speciální vlákna mezi sebou a díky tomu může bojovat s nejrůznějšími nepřáteli, poradit si s překážkami a používat speciální předměty, souboje jsou velmi jednoduché a mechaniky se dost často opakují.
Hlavní hrdinka může v rámci soubojů používat v podstatě jenom jeden základní pohyb útoku, jeden pro úhyb a malou hrstku vylepšení, které spolu zase tak moc nesouvisí. Množství zajímavých komb tedy rozhodně nečekejte.

Souboje jsou opravdu jednoduché, založené na jednom pohybu útoku, jednom pohybu úskoku a pár speciálních schopnostech.
Při souboji s bossy se vše zlepšuje, ačkoliv velké množství postupně nasbíraných magických předmětů a schopností v těchto bojích nefungují. Na druhou stranu je doprovází vynikající hudba, která působí až filmově a velmi se hodí k dané estetice příběhu. Lidové písně jsou tak opravdu důležitou součástí hry, protože navozují potřebnou atmosféru.
Samotné nastavení hry, speciální předměty a schopnosti Hazel nejsou tak rozmanité, jak by se dalo v takovéto adventuře očekávat. V průběhu příběhu sice dostanete několik dalších zajímavých triků, ale stále zde něco chybí. Rozhodně se na tom nedá postavit celá videohra.
Rozdělení na čtrnáct oddělených herních kapitol je ale velmi zajímavé, a přestože může někoho odtrhávat od příběhu, nás tento prvek naopak velmi bavil. Navíc je herní doba příjemných deset hodin, což může být pro spoustu hráčů ideální.

Hazel může využívat několik speciálních schopností, včetně proplétání magických vláken mezi sebou.
Originální grafika a silný příběh vše zachraňují
I přes pár neduhů v podobě ne příliš kreativních herních mechanismů, jednoduchých hádanek a soubojů, je tak South of Midnight zajímavou akční adventurou, která mnohým nabídne skvělý herní zážitek. Opravdu krásné prostředí, neokoukaná a originální grafika, silný příběh a zajímavá mystická stvoření vše vyrovnávají. Tato exkluzivita zkrátka stojí za to.
South of Midnight vyšlo ve čtvrtek 3. dubna 2025 na Xbox Series X/S a PC. Do budoucna by se titul mohl také objevit na PlayStation 5, stejně jako Indiana Jones and The Great Circle.
Fanoušci si adventuru mohou pořídit od 39 euro (1002 Kč) za klasickou edici a od 50 euro (1253 Kč) za prémium verzi hry. Ta nabízí Artbook, originální soundtrack, komiks, videoklipy a speciální dokument. Za 10 euro (250 Kč) na Steamu je dokonce možné pořídit si DLC s doplňkovým obsahem. Videohra je samozřejmě také dostupná prostřednictvím Game Passu.

Adventura od začátku do konce působí silným a uceleným dojmem, včetně propracovaného příběhu plného překvapení i skvělých hereckých výkonů.
Hodnocení hry South of Midnight
Plusy:
- silný a zajímavý příběh plný neobvyklých prvků
- prostředí hry a její vizuální stránka je neokoukaná a originální
- skvělé postavy a herecké výkony
- různá mystická stvoření
Minusy:
- herní mechanismy jsou velmi repetitivní a obyčejné
- souboje a hádanky občas působí až příliš jednoduše
- málo rozmanité schopnosti Hazel a speciální předměty
CELKOVÉ HODNOCENÍ: 70 %