Článek
Tahová strategická série her Civilization od legendárního vývojáře Sida Meiera patří už od roku 1991 mezi jedny z nejoblíbenějších a nejznámějších ve svém odvětí. Tyto 4X strategie nabízejí hráčům široký vhled do epochy, ve které se odehrávají.
Jednotlivé hry většinou začínají v roce 4000 př. n. l. a uživatelé postupně vynalézají různé druhy technologií, jako je například psaní, jízda na koni, později střelný prach, železnice, spalovací motor a nakonec tanky, jadernou energii nebo třeba lety do vesmíru.
U nejnovější Civilization VII (Civ 7) tomu samozřejmě nebude jinak. Ačkoliv nová hra slibuje novinky v podobě kombinování historie a vůdců mezi sebou nebo odlišné rozdělení historických ér, stále se v úplném jádru jedná o Sid Meier's Civilization, včetně promýšlení každého tahu, úžasných detailů mapy, skvělého soundtracku a konečného vybudování nejsilnější civilizace. Pro skalní fanoušky se i přesto může nový díl vymykat tradici původních her, což ale nemusí být na škodu.

Mapa zasazená do Francie v moderním období
RECENZE: Krásné prostředí, společníci a jednoduché souboje. Avowed je fantasy RPG pro začátečníky

Různí vůdci a kombinování dějin
Jak už jsme psali v našem předchozím článku, tvůrci do hry přidali hned několik novinek. Mezi největší patří způsob, jakým si vybíráte svého vůdce a civilizaci. Ti spolu totiž vůbec nemusí historicky souviset.
Na začátku si tedy musíte vybrat vůdce a až poté civilizaci, které budete vládnout. Váš vůdce s vámi zůstane až do konce kampaně, ale díky zjednodušení historických ér pouze na starověk (Věk antický), objevitelskou éru (Věk objevů) a moderní období (Věk moderní) budete postupem času měnit civilizace.
Hra nabízí na výběr z dvaceti dvou nejrůznějších historických osobností, včetně Machiavelliho, Himiko Queen of Wa, Karla Velikého nebo Harriet Tubmanové. Ti sebou přinášejí určité schopnosti, které pomohou v postupu a odemykají různá historické období v jedné ze tří uvedených ér.

V Civ 7 je možné hrát až za 22 historických osobností, včetně Machiavelliho, Himiko Queen of Wa, Karla Velikého nebo Harriet Tubmanové.
Například Harriet Tubmanová (americká bojovnice proti otrokářství) přidá bonus ke špionážním akcím a odemkne Ameriku v moderním období. Šamanská královna Himiko zase může přinést bonus k vědecké oblasti a odemkne období Meidži.
Celý tento proces může být pro fanoušky předchozích her trochu podivný. Vzhledem k tomu, že předtím neexistovalo takové rozdělení na civilizace a vůdce, nebo dokonce jejich kombinování mezi sebou.
Nám ale naopak přijde, že to do strategie přidává nový a zábavný element, který si užijí jak skalní fanoušci, tak nováčci. I přesto, že z toho občas vznikají opravdu podivné kombinace – například Machiavelli jako vůdce starověké Persie nebo Himiko v objevitelské éře jako královna Havaje.

Šamanská královna Himiko je také jednou z možností. Hráči ji mohou stejně jako všechny ostatní kombinovat s různými obdobími a civilizacemi.
Zjednodušení historických ér
Další novinka, která s tím souvisí, je zjednodušení historických ér pouze na tři dílčí části s jedinečnými podmínkami vítězství.
V předchozích titulech bylo většinou nutné pouze vytvořit civilizaci a hrát hru, dokud se nestala jedna ze tří věcí: byli jste vyřazeni, dosáhli jste vítězství nebo jiný hráč dosáhl vítězství.
Nový systém funguje tak, že hrajete každý věk samostatně a všechny mají různé cíle (stezky dědictví). V rámci nich si musíte vybrat, jakým způsobem chcete zvítězit a dokončit jednotlivé věky – pomocí ekonomické, vojenské, kulturní nebo vědecké nadvlády.
Jednotlivé stezky dědictví jsou plné nejrůznějších úkolů, za jejichž plnění dostáváte body dědictví. Ty můžete na začátku další éry utratit za speciální výhody.
Když dokončíte danou stezku dědictví, éra končí a můžete pokračovat do další části. Při tomto přechodu si vyberete, v jakou civilizaci se vaše společnost přemění. To znamená, že v rámci hraní můžete několikrát změnit hratelnost, což Civ 7 docela dost oživuje.
Ke konci každého věku také budete muset čelit nějaké formě krize, například nákaze, kterou je třeba vyřešit, než dojde k přechodu.

Civilization VII nově obsahuje pouze tři historické éry, ze kterých si uživatelé mohou vybrat. Jedná se o starověk (Věk antický), objevitelskou éru (Věk objevů) a moderní období (Věk moderní).
Pokud v nějaké éře dosáhnete Zlatého věku (vyhrajete hru v daném věku), můžete si do budoucna přenést některé silné bonusy pro svou říši – například vylepšené amfiteátry nebo zachování různých typů měst. Na druhou stranu, pokud prohrajete, objeví se Temný věk. Ten poskytuje zajímavé taktické volby, které vás odmění potenciálně mocnými bonusy.
Každá éra také přináší nové herní mechanismy, jako je náboženství v objevitelském období nebo ideologie jako demokracie, fašismus a komunismus v moderním věku. Ty jsou ale někdy až moc překombinované.
Možná tento nový systém hraní zní trochu složitě a v některých ohledech to i komplikované je. Zvláště pokud jste nikdy nehráli 4X strategie anebo tituly podobného typu. Na druhou stranu jsou veškeré postupy ve hře dobře popsané a v rámci jednotlivých úkonů se neustále objevují různé rady, pokud si to v menu nastavíte.
Pro nováčky je tedy klíčové si některé tutoriály přečíst, jinak se mohou cítit trochu ztracení.
Navíc systém vše hezky rozděluje a pomáhá hře s tempem, což bývá u 4X strategií docela problém, hlavně s ohledem na přílišné opakování méně zábavných úkonů. Ani tomu se ale v nejnovější hře úplně nevyhnete.

V rámci hraní se objevuje velké množství rad a typů, jak dále pokračovat a zlepšovat se.
Nudná diplomacie, náboženství a chyby
Ačkoliv hra Civilization VII přináší skvělé novinky a vylepšení, objevují se v ní i mouchy, které nelze zkrátka přehlédnout.
Diplomacie působí méně poutavě než tomu bylo v předchozích hrách, vůdci nemají žádnou skutečnou identitu a každá jednotlivá interakce je spíše založena na transakcích než na komunikaci. Neschopnost pořádně vyjednávat s ostatními národy nás také dost zarazila. Už to není zkrátka ono.
Další významnou změnou prošlo náboženství, které v novém Civ 7 ztrácí původní smysl. Stále je sice možné posílat misionáře do jiných měst, aby konvertovali jejich obyvatele. Bohužel i když je k danému náboženství přesvědčíte, dále se nešíří a nemáte z toho žádný diplomatický prospěch.
Přizpůsobení hry také působí ve srovnání s předchozími díly docela kostrbatě a není mnoho možností, jak změnit například typ mapy nebo rozložení civilizací.

Diplomacie není nejsilnější stránkou hry. Jednotlivé interakce jsou velmi transakčně založené a vůdci nemají žádnou skutečnou identitu.
Fanoušci si ale nejvíce stěžovali na uživatelské rozhraní, které není tak intuitivní jako v předchozích dílech a často se v něm můžete ztratit. To musíme bohužel potvrdit.
I přesto, že Civilization VII stejně jako předchůdci nevyšla zcela doladěná, její plynulost, grafika a celkové fungování je podle některých uživatelů jedním z nejlepších za celou dobu trvání série.
Samotní vývojáři ze studia Firaxis Games navíc slíbili, že je pro ně prioritou vše opravit a hráčům přinést dodatečný obsah a nové updaty. Ty by měly zahrnovat opravy všech chyb, vylepšení uživatelského rozhraní, některé doplňující herní mechaniky a také další národy a vůdce. Těch hra obsahuje opravdu málo, což by se během letošního roku mělo změnit.
Ačkoliv sedmý díl Sid Meier's Civilization přinesl mnoho změn v podobě kombinování historie, zjednodušení historických ér a možná až zbytečné chyby, pořád se jedná o slušný kousek do sbírky 4X strategií určený jak pro zaryté fanoušky, tak pro úplné začátečníky. Jenom to chce možná trochu trpělivosti (a nové updaty!).
Hráči si mohou titul pořídit na PC (Steam, Epic), PlayStation 4 a 5, Xbox One a Series X/S a Nintendo Switch. Cena podle nákupního rádce Zboží.cz začíná na 1200 Kč.

Vizuální stránka hry se vývojářům opravdu povedla.
Hodnocení hry Civilization VII
Plusy:
- systém historických ér je efektivní a zábavný
- krásná grafika a příjemná hudba
- možnost kombinování historických osobností s různými obdobími
- rychlejší tempo hraní
Minusy:
- malý výběr vůdců a civilizací
- některé chybějící možnosti a přizpůsobení
- uživatelské rozhraní není tak intuitivní
CELKOVÉ HODNOCENÍ: 70%
Oblíbená strategie Civilization VII umožní úplně poprvé kombinovat historii a přepsat běh dějin
