Hlavní obsah

RECENZE: Assassin’s Creed Shadows se vrací ke kořenům. Je lepší, než většina hráčů očekávala

12:42
12:42

Poslechněte si tento článek

Další díl populární asasínské franšízy Assassin’s Creed Shadows od herního studia Ubisoft konečně vyjde už ve čtvrtek. I přes všechny kontroverze včetně černého samuraje Yasukeho a problémů spojených se samotnou společností je nové RPG zasazené do feudálního Japonska 16. století lepší, než většina hráčů čekala. Krásné scenérie, zábavné herní mechaniky, zajímavá možnost přepínání postav nebo docela dobrý příběh možná nevylepší celkovou pověst série, přesto si fanoušci i nováčci cca 40hodinové herní dobrodružství zaručeně užijí. A to i bez oblíbeného orla.

Story Trailer ke hře Assassin’s Creed ShadowsVideo: archiv tvůrců

Článek

Čtrnáctý hlavní díl série Assassin’s Creed (AC) vyvinutý společností Ubisoft Quebec je nástupcem hry s podtitulem Mirage z roku 2023. Ten spolu s předchozími čtyřmi hrami nebyl fanoušky asasína dobře přijat a společnost se tak už delší dobu ocitá na okraji propasti.

Ubisoft ale slibuje, že nový titul bude obsahovat některé herní mechaniky právě z oblíbených dílů (Assassin’s Creed I, II, III, Brotherhood nebo Revelations), včetně pořádné stealth akce, možnosti povolání skautů (zvědů), orlího vidění a celkového zlepšení, na které mnozí čekají opravdu dlouho.

Jak už jsme psali v předchozím článku, nové pokračování se stejně jako jeho předchůdci zaměří na tisíciletý boj mezi Bratrstvem asasínů a Templářským řádem. Zatímco bratrstvo bojuje za svobodu a mír, templáři naopak touží po míru prostřednictvím kontroly.

Foto: Novinky

Tvůrci hráčům slíbili návrat ke kořenům, krásné prostředí feudálního Japonska 16. století a dva zajímavé protagonisty.

Příběh se odehrává ve feudálním Japonsku, konkrétněji v roce 1579 během éry Azuchi-Momoyama. Tato éra označuje poslední fázi období Sengoku – intenzivní občanské války v Japonsku.

Ústřední postavou tohoto období byl také sjednotitel Oda Nobunaga. Ten byl na vrcholu své moci po vítězství nad klanem Takeda.

Ve hře se objeví další klíčové historické události, včetně Nobunagova útoku na provincii Iga (1581) nebo významné bitvy zahrnující Iga ikki – ninjové, kteří jsou známí svým uměním ninjutsu. Mezi ně patří i jeden z našich dvou protagonistů Naoe (druhým je pak kontroverzní africký samuraj Yasuke).

Foto: Novinky

Jednou z ústředních postav druhé poloviny 16. století ve feudálním Japonsku byl sjednotitel Oda Nobunaga.

Dva protagonisté, odlišný styl hraní

Hlavní hrdinkou hry je tedy tzv. tichý zabiják Naoe. Tato žena shinobi (ninja) pasuje do klasické role vražedkyně ve stylu AC, včetně nenápadného lezení po střechách, zabíjení pomocí skryté čepele, katany, kunaie a šurikenu nebo schovávání se ve stínech. Ubisoft ji popsal jako farmářskou bojovnici, která převzala roli ochránkyně v boji za provincii Iga.

Naoe z našeho pohledu tedy splňuje vše, co by měl správný asasín mít, včetně potřebné zdatnosti a rychlosti. Není ovšem moc vhodná na přímé střety s více nepřáteli i přesto, že dokáže zabít dva útočníky najednou.

Foto: Novinky

Jednou z protagonistek je shinobi (ninja) Naoe. Jedná se o klasickou vražedkyni ve stylu AC, včetně nenápadného lezení po střechách, zabíjení pomocí skryté čepele nebo schovávání se ve stínech.

Druhým protagonistou je pak Yasuke. Ten by měl být inspirován skutečnou postavou prvního samuraje s tmavou pletí v japonské historii. Tento samurajský těžkooděnec patří ke klanu Oda, tedy k samotnému vůdci japonského sjednocení Odu Nobunaganovi.

Yasuke není na rozdíl od Naoe tak mrštný a rychlý. Ačkoliv dokáže zdolat velké množství nepřátel na jeden mach dlouhou katanou, není úplně vhodný na všechny typy misí. Nedokáže se tak dobře pohybovat po střechách chrámů či paláců, schovávat se ve stínech nebo zabíjet v tichosti. Ač používá svůj speciální styl stealthu.

Foto: Novinky

Druhým hlavním hrdinou je samuraj afrického původu Yasuke inspirovaný skutečnou postavou a patřící ke klanu Oda.

Každá z postav má svůj vlastní příběh, ovládá se odlišně a poskytuje jedinečný herní zážitek. Ten umožňuje přistupovat k úkolům různými způsoby. Ve hře jsou dokonce speciální mise určené pro jednotlivé protagonisty.

V Shadows je tedy možné, podobně jako v Syndicate (2015), hrát za obě hlavní postavy a přepínat mezi nimi dle libosti. Tato možnost se ale objevuje až v pozdější části hry.

Je samozřejmě možné většinu příběhu hrát pouze za jednoho z nich. To ale rozhodně nedoporučujeme. Zřejmě byste přišli o velkou část příběhu a další možnost, které hraní za jednotlivé postavy nabízí.

Samotný příběh není vůbec špatný, nečekejte ale ani nic převratného. Především ze začátku se točí kolem Naoe, která měla být původně jedinou protagonistkou. Na druhou stranu Yasuke i přes všechny kontroverze do děje zapadá úplně bez problémů a celkově hru ve velké míře oživuje. Nic rozhodně nepůsobí uměle nebo nepatřičně.

Foto: Novinky

Ve hře je možné, podobně jako v Syndicate (2015), hrát za obě hlavní postavy a přepínat mezi nimi dle libosti.

Dynamické počasí a střídání ročních období

Jak už bylo řečeno, hra se odehrává v Japonsku, především v jeho střední části. S vaším hrdinou projdete regiony, jako je Kjóto, Kóbe, Ósaka, provincie Iga a další. Všechny oblasti jsou velmi věrné realitě, plné historicky přesných hradů jako Takeda nebo Fukuchiyama, samurajských čtvrtí, rušných přístavů, ale také krásné přírody.

Prostředí a otevřený svět tedy opět nezklamaly. Ať už jedná o města, nebo čtvrti, chrámy a přírodu se zvířaty, vše vypadá opravdu skvěle, včetně dvou novinek zahrnujících dynamické počasí a čtyři roční období. Ty hru neskutečně oživují, dodávají jí na reálnosti a ovlivňují hratelnost.

Foto: Novinky

Roční období se projevuje v mnoha podobách. Například zde na obrázku vidíte zasněžené Kjóto. Protagonisté ho ale úplně stejně mohou navštívit v rámci dalších ročních období nebo změn počasí.

V rámci dynamického počasí můžete zažít slunce, vítr, mlhu, prudký déšť, blesky nebo sněhovou bouři. Tyto podmínky dokážou skrýt váš pohyb a díky tomu jednodušeji zabijete dané cíle. Čtyři roční období také ovlivňují hratelnost, včetně zmrzlé vody, dlouhé trávy nebo hlubokého sněhu. Navíc vše vypadá opravdu úžasně a můžete různá místa navštívit během jara, léta, ale i podzimu nebo zimy. A pokaždé vám vyrazí dech.

S každou změnou ročního období se také obnovují určité lokace, včetně peněz, zbraní nebo nepřátel. Dokonce se během každé změny dostanete ke speciálním zdrojům, které vám do úkrytu přinesou tzv. skauti (zvědi, špionážní síť). Tento prvek se vrací z původních her a umožňuje vám nacházet cíle zájmu.

Foto: Novinky

Dynamické počasí ovlivňuje herní režim. V rámci něj můžete zažít slunce, vítr, mlhu, prudký déšť, blesky nebo sněhovou bouři. Tyto podmínky dokážou skrýt váš pohyb a díky tomu jednodušeji zabijete dané cíle.

Mise jsou totiž kromě hlavního příběhu nelineární, vybízejí vás k volnému sledování a likvidaci nepřátel. Jednotlivá místa a cíle se na mapě neobjevují automaticky, ale až prostřednictvím klasických pozorovacích bodů (view points) a právě díky špionážní síti. To vede k zajímavějšímu řešení misí, méně generickému obsahu a celkově to hru vylepšuje.

Úkryt (hideout) je vaším útočištěm, kde můžete stavět různé budovy, přidávat dekorace a přírodní prvky. Také zde přebývají vaši přátelé, slouží k vylepšování zbroje a zbraní nebo k ukládání nejrůznějších předmětů. Je to takový prvek navíc, který buď oceníte, nebo se o něj nebudete až na nutné věci zajímat.

Foto: Novinky

Vrací se také klasické pozorovací body, pomocí kterých mohou hlavní hrdinové cestovat na mapě a prohlížet si okolní krajinu.

Orlí vidění, parkour a historické zbraně

Vrací se orlí vidění, které dokáže používat jenom Naoe a navíc je docela odlišné od předchozích titulů. Samotný orel už není vaším parťákem, což nám ve hře docela dost chybí.

Na druhou stranu Naoe dokáže označovat nepřátele i přes zdi, může se plazit po břiše, používat hák pro parkour, rozbíjet prostředí kolem sebe, manipulovat se stíny anebo zabíjet nepřátele přes plátěné zdi. Novinek hra obsahuje opravdu požehnaně a fungují nadmíru dobře.

Foto: Novinky

Vrací se orlí vidění a označování nepřátel na větší vzdálenosti. Novinkou je plazení se po břiše, používání háku pro parkour nebo zabíjení nepřátel přes plátěné zdi.

Shadows také nabízí rozmanitý výběr historicky přesných zbraní – katany, válečné kanabō, kopí yari, šurikeny, kunai, kusarigamu, tanto, naginata, teppo nebo klasický luk s šípy.

Naoe a Yasuke využívají odlišné zbraně a v rámci schopností si je mohou postupně vylepšovat. Některé zbraně mají vlastní strom dovedností, a dokonce si je můžete modifikovat, včetně různého vzhledu a speciálních schopností.

Protagonisté mají také své vlastní dovednosti, které si mohou vylepšovat pomocí dovednostních bodů. Opět se objevuje menší levelování postav. Na něm závisí, jestli dokážete přežít v určité oblasti a například zabít zdejší nepřátele.

Foto: Novinky

Titul také nabízí rozmanitý výběr zbraní a jejich nejrůznější modifikace, včetně schopností a vzhledu.

Vizuální stránka hry a úroveň obtížnosti

Soubojový systém a herní prvky jsou docela podobné předchozím dílům, ačkoliv nyní je nutné dbát na to, za jakou postavu hrajete. Vše funguje docela plynule, záseků se během hraní objevilo opravdu málo. Občas se objevují klasické chyby Ubisoftu jako propad postav do prostředí nebo mrtvol. Nic hrozného to ale není.

Na druhou stranu opravdu záleží, na jakém přístroji titul hrajete. Projeví se to jak na grafice, tak na celém fungování. My jsme Assassin’s Creed Shadows začali hrát přes GeForce Now a později jsme přešli na PlayStation 5 Pro (PS5 Pro).

Musíme říct, že co se týče vizuální stránky nebo plynulosti, PlayStation 5 Pro předčil cloudové streamování na plné čáře. Ať už se bavíme o detailech, rozmazanosti postav, nebo záseků, PS5 Pro vše ukázal v tom nejlepším světle, a to včetně dynamického osvětlení a počasí.

Foto: Novinky

U GeForce Now můžeme vidět, že hlavní hrdinka je mírně rozmazaná. To se při hraní přes PlayStation 5 Pro nestávalo.

Co se týče úrovně obtížnosti a NPC (postavy řízené počítačem), u nich vidíme největší problém. Pokud si nastavíte například story mode, hra bude opravdu až příliš lehká a nebude vás pravděpodobně bavit. Doporučujeme titul hrát na normální až těžší úroveň právě vzhledem k NPC. Ty si vás například při infiltraci paláce skoro vůbec nevšímají a zabíjení je tak strašně jednoduché, a to i přes den.

Také není možné mluvit s velkým množstvím postav, některé NPC nedokážou moc dobře reagovat na dynamické změny počasí a roční období. Například jsme narazili na ženu sedící na zemi ve sněhu, jako by bylo léto, nebo na skupinku Japonců stojící na odlehlém místě uprostřed největšího lijáku. Navíc NPC velmi často hned po zabití zmizí. To vás připraví o peníze a okolní nepřátelé si ani nevšimnou, že se něco stalo.

Foto: Novinky

Některé NPC nedokážou moc dobře reagovat na změny počasí a ročního období. Například tato žena si nejspíše neuvědomuje, že sedí na zemi ve sněhu.

Kočky, psi a různé edice titulu

Přítomnost se ve hře v podstatě neobjevuje vzhledem k novému systému Animus hub. Titul tedy není tolik propojený s předchozími díly, což možná někomu může vadit. Na herní zážitek to ale moc vliv nemá.

Ještě musíme podotknout, že ve hře můžete hladit kočky a psy, modlit se u chrámů, plnit tajemné úkoly, malovat různá zvířata nebo se přemisťovat z jednoho místa na druhé pomocí koně. Ten je tentokrát skoro nepotřebný vzhledem k tomu, že protagonisté sprintují opravdu rychle a opět zde najdeme možnost rychlého cestování.

Foto: Novinky

Shadows nabízí velké množství místních zvířat, včetně psů, koček, opic, srnek nebo kachen. Psy a kočky si dokonce můžete hladit.

Assassin’s Creed Shadows tedy nabízí nadprůměrný herní zážitek ve srovnání s předchozími novějšími tituly a trochu nás vrací zpět ke kořenům celé série. I přes všechnu kontroverzi a některé věčně opakované chyby je nový díl zlepšením, které Ubisoft teď nutně potřebuje.

Titul vyjde ve čtvrtek 20. března na PlayStation 5, Xbox Series X/S a PC. Cena začíná na 1899 Kč za klasickou edici, 2699 Kč za gold verzi hry a ultimátní edice hráče vyjde na 3290 Kč. Speciální verze budou obsahovat questy navíc, balíček zbraní a dalšího vybavení, nové skiny a další bonusy.

Fanoušci si také mohou pořídit sběratelskou edici za 6999 Kč. Ta by měla obsahovat navíc také 40cm dvojitou sošku Yasukeho a Naoe, stealbook s pouzdrem, artbook, mapu světa, záštitu (tsuba) na katanu v životní velikosti, wall scrool a dvě litografie.

Foto: Novinky

Prostředí ve hře se opravdu povedlo, což je u Ubisoftu zvykem.

Hodnocení Assassin’s Creed Shadows

Plusy:

  • krásné prostředí a japonská kultura 16. století
  • nové prvky v podobě dynamického počasí a ročního období
  • možnost hraní za dva odlišné protagonisty
  • špionážní síť a volnější vybírání misí
  • hra je více realistická, hlavní postavy nejsou superhrdinové

Minusy:

  • NPC nejsou moc inteligentní a neumí se přizpůsobit dynamickým změnám počasí a ročnímu období
  • chybí námi velmi oblíbený orel
  • velký rozdíl hraní na odlišných platformách – GeForce Now vs. PlayStation 5 Pro
  • kůň je ve hře v podstatě zbytečný
  • story mode je až příliš lehký

CELKOVÉ HODNOCENÍ: 80 %

Výběr článků

Načítám