Hlavní obsah

Počítač poprvé porazil šampiona deskové hry go

Zatímco v šachu jsou počítačové programy schopny porazit elitní hráče už od konce minulého století, v asijské deskové hře go k tomu poprvé došlo až nyní. Podle článku zveřejněného v časopisu Nature se to podařilo programu vytvořenému společností DeepMind, který opakovaně porazil několikanásobného evropského šampiona. Podle listu The Guardian byl program vytvořen na jiném principu než dosavadní pokusy a vítězství počítače přišlo výrazně dříve, než soudili někteří experti.

Foto: Profimedia.cz

Hra go (ilustrační foto)

Článek

Program AlphaGo pětkrát za sebou porazil čtyřiatřicetiletého Číňana žijícího ve Francii Fan Chueje, který je považován za jednoho z nejlepších hráčů působících v Evropě. Podle britského deníku je to vůbec první porážka podobně elitního hráče, kterou řada expertů čekala mnohem později. Například tvůrce předchozího výkonného programu Rémi Coulom předloni prohlásil, že potrvá nejméně deset let, než se umělé inteligenci podaří porazit špičkového mistra v asijské deskové hře.

DeepMind však podle svých programátorů zvolila zcela jinou strategii než tvůrci dosavadních programů. „AlphaGo předvídá vývoj (hry) pomocí toho, že si mnohokrát za sebou přehrává zbytek partie ve své imaginaci," uvedl jeden ze spolutvůrců úspěšného projektu David Silver. Program v sobě zahrnuje dvě "nervové sítě", které se snaží napodobit strukturu lidského mozku, aby byl schopen spojovat jednoduché kroky do složitějších řešení a uvažovat o nich paralelně.

Úspěšně předpovídá tah soupeře 

Program rovněž pracuje s milióny dříve odehraných partií, navíc sám proti sobě sehrál nespočet her, což podle tvůrců významně posílilo jeho schopnost efektivně řešit posloupnost tahů. Autoři tvrdí, že v 57 procentech případů byl schopen přesně předpovědět příští tah elitního hráče.

Hra go, která vznikla zhruba před čtyřmi tisíci let v Číně, má jednoduchá pravidla. Na hrací desku většinou o 19 krát 19 polích kladou dva hráči své kameny tak, aby ohraničili co největší území či obklíčili co nejvíce soupeřových kamenů.

Go má nesrovnatelně více kombinací tahů než šachy. Proto je podle expertů tvorba programu úspěšného v této hře mnohem složitější než toho šachového. Prvním známým pokořitelem šachového šampiona se v roce 1997 stal program DeepBlue společnosti IBM, který porazil mistra světa Garriho Kasparova.

Související témata:

Výběr článků

Načítám