Článek
Overwatch je v herním světě velkou událostí. Jedná se o novou herní značku studia Blizzard a zároveň o jejich prvotinu na poli stříleček z pohledu vlastních očí. Rozsáhlé dojmy z uzavřené bety společně s rozhovorem šéfa vývoje Jeffem Kaplanem jsme již publikovali. Nyní se tak můžeme zaměřit jak na příběh o vývoji, tak na ten ve hře, až po novinky, které právě vydaná verze obsahuje.
Z popelu Titána povstal Overwatch
Není tajemstvím, že Overwatch měla být původně úplně jiná hra. Již několik let dozadu začali vývojáři ze studia Blizzard pracovat na novém on-line RPG s pracovním názvem Titán. To se mělo hrát z pohledu vlastních očí a hráči se měli ujmout role postav, které sice přes den žijí obyčejný život, ale večer se z nich stávají hrdinové, kteří odrážejí mimozemskou invazi.
Vývoj však byl hodně problematický a vývojářům se projekt nezdál být zábavným, i přes obří ambice. Úspěch ostatních týmů, které pracovaly na dnes již populárních Heroes of the Storm či karetním HearthStone, jim také nepřidával na náladě a ke konci se ambiciózní projekt zrušil. Nechtěli to však nechat jen tak být, a protože měli z vývoje zrušeného projektu hromadu materiálu, tak se rozhodli udělat on-line kompetitivní střílečku. A tak vznikl Overwatch.
Místo mimozemšťanů jsou roboti a zločinecké skupiny
Pro některé smutná zpráva, ale Overwatch nenabízí žádnou příběhovou kampaň, a to ani v režimu pro více hráčů. Titul se orientuje čistě na klání proti ostatním hráčům či umělé inteligenci. Bylo by však kacířství, kdybychom řekli, že Overwatch nemá příběh. Jenom ne ve hře.
Vývojáři se totiž rozhodli vyprávět příběhy jednotlivých postav či o událostech bokem, a tak si lze přečíst oficiální komiksy či zhlédnout krátké animované filmečky. Není tak problém zjistit, proč opičí vědec Winston je tak háklivý na to, když mu někdo sáhne na brýle, či proč se sympatická Tracer nemá v lásce s francouzskou femme fatale – Widowmaker.
Příběh jako takový je však celkem tradiční. V době rozkvětu, kdy se civilizace nacházela na svém vrcholu, vytvořila roboty, tzv. Omniky. Po celém světě se postavila centra ovládaná umělou inteligencí zvaná Omniums. Jak tomu však bývá, tak s umělou inteligencí není radno si zahrávat, a drtivá většina Omniků po krátké době zběhla a rozhodla se vyhladit celé lidstvo.
Proti této hrozbě byla založena jednotka Overwatch, která pomohla invazi robotů úspěšně odrazit. Po čase se jednotka rozrostla, ale s tím se zvýšil počet neúspěšných misí, včetně korupce uvnitř vedení. Organizace spojených národů tak byla nucena jednotku rozpustit.
Většina členů tak šla do ústraní či se dali na vlastní cestu jako žoldáci. Jiní se přidali ke zločineckému syndikátu Talon, ale jedno bylo jasné. Svět byl po dlouhé době opět v nebezpečí díky pomalu vzrůstající kriminalitě a násilí. Opičí vědec Winston se tak ke konci rozhodl svolat opět členy jednotky, i když to bylo v rozporu s nařízením OSN.
Nový obsah a opravy z bety
Od uzavřené bety uběhl nějaký ten pátek a počet map se rozšířil z osmi na dvanáct. Hráči se tak nyní podívají například na americkou mezistátní dálnici Route 66, řecký ostrov Ilios, do Nepálu či čínské metropole Lijiang Tower.
Právě na posledních třech jmenovaných mapách se odehrává nový režim Control. Na něm týmy soupeří vždy o jeden bod na mapě, který se po chvilce od začátku zápasu odemkne. O něj se náležitě oba týmy přetahují a v drtivé většině rozhodují až prodloužení, když oba týmy mají 99 % z bodu zabráno. Vyhrává ten tým, který zabere dva body ze tří. Pokud se podaří týmu vzít první dva body za sebou, tak vyhrává.
Ostatní novinky se týkají hlavně odladění hrdinů a jednotlivých schopností. V uzavřené betě si hráči nejvíce stěžovali na robota Bastiona, který se umí složit na střílnu. Tehdy na něj platila hlavně Symmetra, jejíž zbraň dokázala projít skrz štít, který si Bastion před sebou vytvořil.
Ke konci se však vývojáři rozhodli Bastionovi štít vzít. Zároveň mu však přidali možnost otáčet se v plném rozsahu 360 stupňů, když je v tomto režimu. Zbytek hrdinů se dočkal také menších změn, ale ty se týkají hlavně snížení, potažmo zvýšení síly určitých schopností či odladění síly normálních útoků.
Mezi větší novinku také patří systém tzv. loot boxů. To jsou krabičky, které hráč získává za každou dosaženou úroveň herního profilu či se rozhodne si je nakoupit ve větším množství za skutečné peníze. Úroveň roste s počtem odehraných zápasů a za získané zkušenosti v nich. V těchto krabičkách se nacházejí různé kosmetické úpravy jednotlivých hrdinů, jako jsou například oblečky, spreje či vítězné animace. Ty se přehrají, když se hráči doopravdy dobře zadaří.
Zářná budoucnost a eSport
A co čeká Overwatch do budoucna? Sportovní televize ESPN už projevila zájem o vysílání profesionálních zápasů právě z tohoto titulu. Očekává tak, že se z Overwatche stane velká věc díky tomu, že slavné eSport týmy už začaly skládat skupiny hráčů, kteří se budou věnovat právě tomuto titulu.
Samotní vývojáři si toho do budoucna také slibují dost a netají se tím, že pracují na dalších hrdinech a mapách. Dočkat bychom se mohli také nových režimů, ale vše chtějí vydávat postupně, aby obsah působil svěže a hráči měli možnost se jednotlivé novinky pořádně naučit.
Blizzardu se podařil titul, který si sice vypůjčuje prvky z hromady ostatních her, ale každý z nich vybrušuje do naprosté dokonalosti. K tomu přidávají vývojáři svůj um, jak vytvořit návykovou a zábavnou hru, a daří se jim to více než dobře.
Perfektně odladěná hratelnost a příslib nového obsahu do budoucna tak dělá z Overwatch povinnost pro hráče kompetitivních on-line stříleček a zároveň jednu z nejzábavnějších on-line her za posledních několik let.
Tak nač ještě čekat? Svět potřebuje více hrdinů.
Overwatch vyšel pro osobní počítače a herní konzole PlayStation 4 a Xbox One.
HODNOCENÍ: 10/10
Může se vám hodit na službě Zboží.cz:
Jak se hraje Overwatch na konzolích?
Otestovat jsme mohli i verzi pro herní konzole a zde musíme smeknout před umem inženýrů z Blizzardu. Ti totiž stojí za tím, že se tato verze hry drží skálopevně šedesáti snímků za vteřinu a i v té největší bitevní vřavě snímkování nepoleví.
Za to může poslední dobou oblíbená funkce dynamického rozlišení, která se zapíná v momentě, kdy se toho na obrazovce odehrává hodně, a mírně zmenšuje vykreslovací rozlišení pro získání výkonu k zajištění plynulého chodu.
U ovládání se vývojáři rozhodli jít netradiční cestou a místo několika pevně daných rozvržení ovládání si hráč může u všech tlačítek změnit jejich funkci a přizpůsobit si ovládání tak, aby mu vyhovovalo.