Článek
Mládež podle zjištění institutu tráví u herní konzoly nebo počítače stále více času a závislostí jsou ohroženi hlavně chlapci. Jako závislé už odborníci klasifikují tři procenta z nich. Dalších 4,7 procenta chlapců virtuálním bitvám propadlo natolik, že jsou pokládáni za závislostí ohrožené.
Mnoho německých mladíků dokonce stráví u počítačových her více času než ve vyučování. To je podle autorů studie "zcela neakceptovatelné". Dívek je závislých nebo závislostí ohrožených dohromady 0,8 procenta.
Nejhorší jsou hromadné hry
Nejnebezpečnější jsou údajně internetové hry s přidělenými úlohami, jichž se účastní najednou mnoho hráčů prostřednictvím internetu. Za nejnebezpečnější experti pokládají jednu z nich - World of Warcraft (WoW), která je nejprodávanější hrou svého druhu na světě. V ní hráči bojují proti monstrům, ale také mohou spolu hovořit. Ve srovnání se střílecími hrami přitom platí za méně brutální, a tak ji mohou v Německu hrát už děti od 12 let.
Každý třetí majitel WoW v dotazníku uvedl, že u této hry stráví denně v průměru více než 4,5 hodiny. Chlapci, kteří si "světem válečného umění" rádi krátí volný čas, mají přitom ve srovnání s ostatními kolegy často mnohem horší známky a více neomluvených hodin. Tento důsledek byl zaznamenán na všech typech škol a nezávisle na úrovni vzdělání rodičů. Autoři studie požadují, aby bylo hraní online her povoleno až od 18 let. "Současným zařazením do hranice od 12 let vysílá stát rodičům zcela špatný signál," konstatoval spoluautor studie a kriminolog Christian Pfeiffer.
Děti jsou podle psychologů kvůli hrám agresivnější
Analýza dvaceti let výzkumů, které se zabývaly dopadem násilných her na chování dětí a dospívajících, dospěla k závěru, že tyto aplikace zvyšují agresivitu mladých lidí, převážně chlapců. "Velká část provedených výzkumů potvrdila u mladých lidí, kteří trávili čas u násilných her, jejich zvýšenou agresivitu," řekla Jessica Nicoll z university Saint Leo státu Florida, která se podílela na analýze dlouholetých průzkumů.
Podle ní jsou efekty nejen okamžité, ale navíc také dlouhodobé. Její slova potvrdilo několik set učitelů, kteří uvedli, že mladí hráči ve věku mezi 13 a 15 lety jsou nepřátelští nejen vůči svým vrstevníkům, ale i autoritám, se kterými jsou často v ostrém sporu ve snaze obhájit své postoje a názory.
Mladí lidé neodlišují virtuální a skutečný svět
Podle stanoviska organizace APA jsou hry zhoubné tím, že se jejich uživatel příliš vžívá do role hlavních hrdinů či darebáků, kteří páchají násilnou a jinou činnost. Mnoho psychologů soudí, že účinek násilí ve hrách na chování dětí je zcela totožný s dopadem podobných scén, které jsou obsahem například televizního vysílání.
"Rodiče si ale mohou sednout s dítětem k obrazovce a vysvětlit mu, co která část filmu ve skutečnosti znamená. Udělat to samé u videoher je mnohem obtížnější," soudí psycholog Joaquim Ferreira.
Agresivní videohry snižují práh bolesti
Lidé hrající agresivní videohry se stávají necitlivými vůči bolesti a utrpení druhých. Podle amerických psychologů se po sledování agresivních videoher či jiných mediálních produktů snižuje citlivost nervové soustavy. Práh fyzické bolesti se výrazně snižuje, ale horší je fakt, že se člověk stane bezcitným především vůči utrpení druhých lidí.
Podle profesora Brada Bushmana z University of Michigan a profesora Craiga Andersona z Iowa State University snižuje sledování a hraní agresivních videoher srdeční tep a vodivost kůže, dochází však také k psychologickému znecitlivění, takže je člověk méně ochotný pomoci trpícímu či raněnému člověku.
Násilné počítačové hry se staly terčem kritiky po masakru ve Winnendenu. Pachatel je totiž hrál, a to včetně střílečky Counterstrike, která se umístila žebříčku nejnebezpečnějších počítačových her na čtvrtém místě.