Hlavní obsah

Legendární pac-man existuje už 41 let

Novinky, huj

Na světě snad není hráče, který by alespoň jednou neslyšel o pac-manovi. V tomto měsíci přitom legendární žlutý požírač, za kterým stojí Bandai Namco Holdings, oslavil 41. výročí.

Foto: Richard Drew, ČTK/AP

Ukázka ze hry PacMan

Článek

Když se řekne Bandai Namco Holdings, patrně málokdo bude tuto společnost znát. Koho by také zajímal podnik z roku 1955, který na střeše jednoho japonského obchoďáku pronajímal za úplatu dva robotické koně. Zakladatel Masaya Nakamura však pouze u koní nezůstal – táhlo ho to ke všemu, čím by se mohl zalíbit tehdejší mládeži. Celkem rychle si tak našel cestu k videoherním automatům.

Byl to právě Pac-Man, se kterým se podařilo podniku v roce 1980 prorazit na celosvětové úrovni. Rázem tak podnik konkuroval takovým hitovkám, jako byl svého času titul Space Invaders. Žluté kolečko s tváří kličkující v bludišti a vyhýbající se barevným duchům nevytvořil přímo Nakamura. Autorem tohoto titulu je vývojář Toru Iwatani. Za otce kultovního Pac-Mana je i přesto považován Nakamura, neboť tehdy jako hlavní vizionář společnosti Namco sklízel všechny úspěchy – a nutno podotknout i neúspěchy – podniku.

Pac-Man je podle Guinnessovy knihy rekordů nejúspěšnější automatovou hrou v celé historii. A jak místo heren v posledních desetiletích stále roste obliba hraní doma u televizorů, zdá se, že už toto prvenství hře nikdo neuzme. Fenomén Pac-Mana dávno překonal obrazovky herních automatů. Jde o symbol někdejší popkultury, který je často připomínán ve filmech i seriálech.

Foto: archív tvůrců

Pac-Man

Hry zažily bouřlivý vývoj

Abychom pochopili, jak se během pár let proměnily videohry, můžeme si připomenout také slavného Prince of Persia, který vyšel jen o pár let později, konkrétně v roce 1989.

Na světě je jen málo třicátníků a čtyřicátníků, kteří tomuto blonďatému hrdinovi nechtěli pomoci zachránit princeznu. Bojovat přitom museli nejen s nepřáteli, ale také nejrůznějšími překážkami. Ono skončit nabodnutý na ostří nepřítele nebo v nějaké sofistikované pasti nechtěl zkrátka nikdo.

Svět kostek vstupuje do rozšířené reality. Děti budou stavět s mobilem v ruce

Hry a herní systémy

Děj původního titulu se odehrává v perském království, ve kterém se trůnu zmocní zlý vezír Jaffar. Ten si chce vzít sultánovu dceru, která však vzdoruje, a proto je uvězněna. Má na výběr – buď svatba, nebo smrt. Právě v tomto okamžiku celá hra začíná, na scénu vstupuje princ, který chce celý děj změnit, musí porazit Jaffara a jeho věrné, a nakonec zachránit princeznu.

Ve své době byl Prince of Persia naprostý fenomén, který zaujal především důmyslnými hádankami, svou animací a na tu dobu i relativně realistickým prostředím. V současnosti hra vychází v neustále nových verzích s atraktivnější grafikou, věhlasu původního dílu však nikdy nedosáhla.

Foto: archív tvůrců

Prince of Persia

Super Mario

Slavný instalatér v modrých kalhotách a červeném trikotu je fenoménem dodneška. Neuplyne prakticky rok, kdy by nevyšel nějaký remake či nový titul, ve kterém by si Super Mario zahrál. Má dokonce i vlastní stavebnici z lega, která propojuje reálný svět s virtuálním prostřednictvím rozšířené reality. Děti si tedy hrají nejen s klasickými kostkami, ale také s počítačovým tabletem či chytrým telefonem.

Vůbec poprvé se nicméně Super Mario představil světu v roce 1985 ve videohře Super Mario Bros. V devadesátých letech pomohl právě tento titul opět nastartovat trh s videohrami a zvýšit zájem lidí o televizní konzole.

Po celém světě se prodalo sice „jen“ 40 milionů kopií, což na současné bestsellery nestačí, na druhou stranu po připočítání všech variací vycházejících v podstatě až doposud bude celkové číslo daleko větší. Na světě není mnoho lidí, kteří by o instalatérovi Mariovi neslyšeli.

Foto: archív tvůrců

Super Mario

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Související témata:

Výběr článků

Načítám