Článek
Fortnite je bezplatný titul, ve kterém však hráči mohou utrácet klidně i tisíce korun. Na rozdíl od celé řady konkurenčních titulů však svými transakcemi nezískávají žádnou konkurenční výhodu, ale pouze zajímavější oblečky, nejrůznější tanečky a další podobné vychytávky.
Je to obchodní model, který evidentně fungoval dlouhé roky, ale Epic se nyní přesto zmítá v problémech. „Trvá to už delší dobu… Bohužel utrácíme mnohem více peněz, než kolik vyděláme,“ napsal zaměstnancům v e-mailu zakladatel a výkonný ředitel společnosti Tim Sweeney.
Majitelé Windows 7 a 8 si už Fortnite nezahrají
„Dlouho jsem věřil, že propouštění nebude nutné, zpětně ale vidím, že to bylo nerealistické očekávání,“ doplnil Sweeney, který stále drží v Epicu většinový podíl. Menšinovým vlastníkem se 40% podílem je čínský internetový konglomerát Tencent Holdings.
Konkrétnější ve zprávě nebyl, podle agentury Bloomberg nicméně o práci přijde 16 procent celkové pracovní síly společnosti, což představuje zhruba 830 lidí.
I když Fortnite zpoplatněn nebude, v konečném důsledku se takový odliv zaměstnanců vcelku pochopitelně dotkne i samotných hráčů. I když není jasné, v jakých konkrétních odděleních bude firma propouštět, v praxi by se mohly protáhnout doby vydávání aktualizací i oprav, stejně jako nového obsahu.
Titul Fortnite využívá po celém světě 400 milionů hráčů, což z něj dělá jednu z nejúspěšnějších her současnosti. Hráči se v ní převtělí do role přeživších, kteří v postapokalyptickém světě bojují o své místo pod sluncem s ostatními hráči. Vyhrává ten, kdo zůstane jako poslední stát na nohou. Hrát je přitom možné i v týmech.
Prostředky Epic Games získává i díky vlastnímu internetovému obchodu s videohrami či díky vývoji a distribuci platformy Unreal Engine, což je nástroj pro tvorbu videoher.
Pandemický růst, a pak pád
Videoherní byznys zažil v době pandemie covidu-19 dramatický růst, jelikož lidé trávili více času doma a hledali způsoby, jak se zabavit. Avšak nyní se musí tento trh vypořádat se značným ochlazením, které navíc ještě zhoršuje vysoká inflace.
Propouštění už letos na jaře oznámil také americký vydavatel videoher Electronic Arts (EA). „Končíme s projekty, které nepřispívají naší strategii. Provádíme revizi v oblasti nemovitostí a restrukturalizujeme některé své týmy. Předpokládáme, že tato rozhodnutí se dotknou přibližně šesti procent naší pracovní síly,“ uvedl šéf podniku Andrew Wilson.
Kolika lidí se propouštění týká, herní gigant neuvedl. Podle serveru CNBC měla EA podle posledních zveřejněných dat ke konci března minulého roku kolem 12 900 zaměstnanců. Plánované zrušení šesti procent pracovních míst by tak znamenalo propustit 800 lidí.
Letos v létě oznámil propouštění také polský výrobce videoher CD Projekt, který stojí například za titulem Cyberpunk 2077 či sérií Zaklínač. Padáka dostane každý jedenáctý, konkrétně vývojářské studio opustí 100 lidí, což odpovídá přibližně devíti procentům celkové pracovní síly.
„Máme na palubě talentované lidi, kteří dokončují své úkoly, a na základě současných a předpokládaných projektových potřeb už teď víme, že pro ně v příštím roce nebudeme mít další práci,“ uvedl šéf podniku Adam Kiciński.