Článek
EK souhlasila především díky ústupkům Microsoftu. Americký počítačový gigant se zavázal upravit své licenční dohody tak, aby uživatelé a všechny cloudové herní platformy mohli po dobu deseti let streamovat hry této společnosti bez placení licenčních poplatků.
Došlo také k uzavření licenčních smluv s konkurenty v oblasti cloudového hraní – například se společností Nvidia, ukrajinskou firmou Boosteroid či japonskou společností Ubitus.
Microsoft nechce o Acitivison přijít, Evropské komisi nabídl ústupky
Americký softwarový gigant také uzavřel dohodu se společností Nintendo, která zaručuje, že v případě provedení akvizice přinese hru Call of Duty na herní platformy společnosti japonského herního giganta.
Americká společnost Valve, která vlastní největší světovou platformu pro distribuci videoher Steam, však dohodu s Microsoftem uzavřít odmítla. Jako důvod představitelé společnosti uvedli, že „mají v Microsoft důvěru“ i bez zbytečných smluv.
„Tyto závazky řeší obavy o hospodářskou soutěž, které komise identifikovala, a představují významné zlepšení pro cloudové hry ve srovnání se současnou situací,“ stojí podle agentury Reuters v prohlášení EK.
Jde o řadu známých her
Microsoft plánoval dokončit akvizici během tohoto finančního roku, který skončí 30. června 2023. Zda se tento termín kvůli vyšetřování neposune, není zatím jasné. Pokud by ale americkému softwarovému gigantu úřady nakonec ustoupily, šlo by o největší koupi všech dob v celé historii videoher.
Po úspěšném dokončení celého obchodu by se Microsoft proměnil v třetí největší herní firmu na světě, alespoň tedy co se tržeb týče. Zařadil by se tak těsně za společnosti Tencent a Sony. Microsoft by se stal majitelem celé řady zvučných jmen herního světa – zmiňme alespoň Call of Duty, World of Warcraft, Diablo, Candy Crush, Tony Hawk, Diablo, Overwatch, Spyro, Hearthstone, Guitar Hero, Crash Bandicoot a StarCraft.
Británie obchod komplikuje
Britský antimonopolní úřad (CMA) se ale ústupky obměkčit nenechal. Po měsících analyzování úředníci na konci dubna konstatovali, že dohoda by mohla „změnit budoucnost rychle rostoucího trhu cloudových her, což povede k omezení inovací a menšímu výběru pro britské hráče v příštích letech“. A proto obchod zablokovali.
„Znepokojuje nás, že Microsoft by mohl využít kontroly nad populárními hrami, jako jsou Call of Duty a World of Warcraft, k poškození konkurence,“ uvedla již dříve Sorcha O’Carrollová, která má v CMA na starosti firemní fúze.
Americký softwarový gigant bezprostředně po zveřejnění závěrečné zprávy CMA uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá. „Akvizici rozhodně nevzdáváme. Proti rozhodnutí se odvoláme,“ uvedl místopředseda správní rady Microsoftu Brad Smith v prohlášení pro server The Verge.
„Již jsme podepsali smlouvy o zpřístupnění populárních her od Activision Blizzardu na dalších 150 milionech zařízení a nadále jsme odhodláni tyto smlouvy rozšiřovat. Zklamalo nás, že po dlouhých úvahách se zdá, že toto rozhodnutí odráží chybné chápání tohoto trhu a toho, jak příslušná cloudová technologie skutečně funguje,“ konstatoval Smith.
Plánované spojení obou společností řeší také americká Federální obchodní komise (FTC), která proti němu rovnou podala žalobu. Jejím cílem je rovněž spojení obou podniků zablokovat.