Hlavní obsah

Další velká věc na poli on-line her? Overwatch má k tomu dobře našlápnuto

Novinky, David Ryneš

Nový on-line titul od studia Blizzard sklidil minulý rok na Blizzconu obří potlesk, a to nejen proto, že se jedná o úplně novou značku tohoto již legendárního studia, ale hlavně proto, že vypadá svěže. Po desítkách hodin v uzavřené betě přinášíme dojmy, spolu s vyjádřením k některým věcem od samotného Jeffa Kaplana, který momentálně vývoji šéfuje.

Ukázka ze hry OverwatchVideo: Blizzard Entertainment

Článek

Overwatch se na první dojem jeví jako typická střílečka pro více hráčů s pestrobarevnou stylizací do dnešních animovaných filmů či komiksů. Na první pohled by ji šlo také odsoudit jako kopii úspěšného Team Fortress 2. Naštěstí jakmile jsme si hru pořádně osahali, tak podobnost právě s tímto titulem můžeme vyvrátit.

Foto: archív tvůrců

Ukázka ze hry Overwatch

Dopad jednotlivých hrdinů na hratelnost je obrovský a Overwatch si tím buduje tak nějak svůj vlastní žánr. Celé je to hlavně tím, že nepřebírá prvky z populárního MOBA žánru a tím ani neparazituje na vlastních Heroes of the Storm. Hrdinové během zápasu nezískávají zkušenosti, po mapě nepobíhají počítačem ovládané jednotky a nemusí se ani nikterak prorážet obrana ze zdí apod.

Vše je pouze na schopnostech jednotlivých hráčů a jak dokáží kooperovat. V režimu Payload musí jeden tým zabrat vozidlo a svou účastí kolem tohoto vozidla ho dopravit na určené místo, které je rozděleno na několik záchytných bodů. Naopak tým na druhé straně musí tomuto zabránit, a pokud se mu podaří vyčistit prostor kolem vozidla a zůstat u něj, tak ho začne pomalejším tempem sunout zpátky.

Foto: archív tvůrců

Ukázka ze hry Overwatch

V druhém režimu, který se nazývá Point Capture, musí jeden tým zabrat nejdříve bod A a poté bod B k získání vítězství. Nemusíme snad zdůrazňovat, že tým na druhé straně musí tomuto opět zabránit. Režimy se odehrávají celkem na osmi mapách a další by měly dorazit. Ohledně režimů a jak je řeší nám šéf vývoje Jeff Kaplan řekl taky své.

Jeff Kaplan: Jsme si vědomi, že nabízíme pouze dva módy. Interně jich zkoušíme mnohem více, ale nejsme si jisti, že všechny budou takto dobře fungovat. Dám příklad na populárním režimu získávání vlajky. Ve všech hrách funguje skvěle, ale v Overwatch ne. Stačí, když si vlajku vezme teleportující se Tracer a spolu s ní odskáče až ke své základně. Abychom tento problém vyřešili, tak musíme vypnout hrdinské schopnosti nositeli vlajky a nejsme si jisti, zdali právě toto chceme udělat. Rozhodně chceme ale nabídnout více režimů při vydání hry.

Foto: Blizzard Entertainment

Šéf vývoje - Jeff Kaplan

Momentálně se v betě nacházejí tedy režimy dva. Počet hrdinů je však již kompletní a zůstane na čísle 21. Hrdinové jsou rozděleni do čtyř hlavních kategorií. Ofenzivní hrdinové se zaměřením na poškození, obranné jednotky, které bojují s rozumným odstupem od nepřátelských hrdinů, na výdrž zaměření tanci a nesmíme zapomenout na skvělé podpůrné jednotky, které mají za úkol přežití ostatních členů ve svém týmu.

Další věcí, kterou se Overwatch dosti liší od MOBA žánru, je také to, že hráči mají možnost přepnout si na jiného hrdinu, kdykoliv po smrti či na své základně. Právě tato možnost změnit si hrdinu dodává hře skvělou dynamiku. Hráči tak mohou v reálném čase zvrátit průběh celého zápasu. Vše závisí na dobrém složení hrdinů, kteří se vzájemně doplňují a dokáží se vyrovnat týmu nepřátelskému.

Foto: archív tvůrců

Kompletní sestava hrdinů

Každý z hrdinů má různé schopnosti a jednu ultimátní, která se nabíjí postupně během hraní. Například opičák Winston, který zastupuje roli tanka, má Teslovu pušku jako primární zbraň. Mezi jeho schopnosti patří obrovský skok pro okamžité vpadnutí do boje a jako sekundární schopnost má štít, který položí na zem. Tím vytvoří bublinu, ve které jsou všichni spoluhráči chvíli kryti před nepřátelskou střelbou.

Jako ultimátní schopnost mu slouží tzv. Berserk mód, kdy se mu zdvojnásobí životy, zrychlí dobíjení onoho skoku a místo Teslovy zbraně máchá zuřivě rukama do nepřátelských hrdinů. Jeho využití je skvělé k odlákání pozornosti či dobytí tuhého místa.

Foto: archív tvůrců

Ukázka ze hry Overwatch

Naopak léčitelka Mercy přelétá bojiště od jednoho hrdiny k druhému, aby jim doplňovala životy či zdvojnásobila sílu. Její ultimátní schopnost tkví v oživení všech čerstvě padlých hrdinů na bitevním poli. Pro hráče, kteří si rádi drží odstup, tu je nebezpečná odstřelovačka Widowmaker. Ta má vystřelovací hák pro získání taktické pozice, silnou pušku, jedovatou past a její hlavní schopnost po krátkou dobu zvýrazňuje nepřátelské hrdiny i skrze zdi.

Pokud si někdo však chce vyřešit křížek s protihráči osobně, tak pro něj bude nindža Genji. Ten sice dokáže házet mocné šurikeny, ale vyniká hlavně vynikajícím mečem. Ten dokonce dokáže při správném načasování odrážet nepřátelské střely. Stejně jako jeho bratr Hanzo má i on více možností v pohybu. Dokáže tak vyšplhat na zeď či přeskočit z jedné střechy na druhou díky dvojitému skoku.

Foto: archív tvůrců

Ukázka ze hry Overwatch

Pro většinu hráčů v úvodu byl nepřítelem číslo jedna robot Bastion. Ten se dokáže složit na rotační kulomet se štítem před sebou. Málokdo věděl, že právě tímto štítem dokáže prolétnout sekundární střela hrdinky Symmetry. Naopak akčnější hráči se mu mohli jednoduše dostat do zad v roli Tracera. Také k tomu, jak vývojáři balancují jednotlivé hrdiny, se nám Jeff vyjádřil.

Jeff Kaplan: Balancování jednotlivých hrdinů je alfou a omegou vývoje Overwatch. Naštěstí s vysokým počtem hrdinů to není zase až tak těžké, protože ke každému hrdinovi můžete vytvořit jeho protějšek. Pokud máte ve hře například pouze pět hrdinů, tak je nesmírně těžké udělat všechny stejně silné. Každopádně i kvůli správnému vybalancování hrdinů probíhá toto beta testování před vydáním, kdy nasloucháme hráčům, kteří jsou aktivní na našich fórech, a již nyní vydáváme opravné balíčky, které řeší právě i vyrovnanost hrdinů.

Foto: archív tvůrců

Ukázka ze hry Overwatch

Zatím jsme mluvili pouze v superlativech. Našlo by se něco negativního na Overwatch? Momentálně v beta verzi má hra jediný problém a tím je nedostatek herních režimů. Bránění či zabírání bodů a přetlačování u „zásilky“ se některým hráčům časem ohraje. Může za to však skvěle vybalancovaná a chytlavá hratelnost, která dokáže zabavit na desítky hodin, než si toho hráč všimne.

Někoho by také mohl odradit animovaný styl, který si bere prvky z asijské tvorby, ale nám připomíná spíše animované filmy od Pixaru či Dreamworks. Celkově na nás hra působí neskutečně mile a doslova neškodně. Co nejvíce hře momentálně chybí, tak to je nějaké budování svého profilu či kosmetické úpravy hrdinů. Ty jsou již potvrzeny formou skinů a budou dostupné ve speciální Origins edici a pro hráče, kteří si titul pořídí v předobjednávce. Na vývoj hráčova profilu jsme se také nezapomněli zeptat a k této otázce se nám Jeff vyjádřil následovně.

Jeff Kaplan: Vývoj profilu do hry chceme rozhodně zakomponovat. Zkoušeli jsme různé typy, ale nechceme stejný či podobný model, jako je například v Heroes of the Storm. Tam hráči získávají odměny na jednotlivé hrdiny tím, že za ně hrají opravdu hodně a zvyšují tak úroveň tohoto jednoho hrdiny. Při interním testování tento systém však úplně pohořel, jelikož hráči se zamkli pouze na jednoho nejoblíbenějšího hrdinu a odmítali si ho změnit i přes to, že si to situace žádala. Ospravedlňovali to pak tím, že jim chyběl jeden či dva zápasy k odemknutí další úrovně. Zatím bych nerad říkal něco víc, ale jeden model se nám zamlouvá a možná ho již brzy odkryjeme. Zatím bych však mohl pouze prozradit to, že bude založen na rotaci hrdinů, ale nic víc vám k tomu nepovím. Nechte se překvapit.

Foto: archív tvůrců

Ukázka ze hry Overwatch

Co se týká příběhu, tak ten zde jako v ostatních kompetitivních hrách nefiguruje vůbec. Vývojáři to však nechtějí nechat jen tak a příběh budou vyprávět jak formou tištěného komiksu, tak i pomocí krátkých animovaných filmečků, které budou postupně vypouštět na internet. K tomu budou jednotliví hrdinové reagovat na ty okolo sebe pomocí různých krátkých dialogů a již nyní se tyto hlášky pomalu implementují i do bety. Všimli jsme si tak například u hrdinky Tracer, která komentovala výkon Winstona tím, že je to fakt zvíře.

Při samotném oznámení nás však nejvíce zajímal model monetizace a to, jakou cestou se vývojáři vydají. Na kontě mají úspěšné tituly jak za plnohodnotnou cenu, tak i model free to play, kdy pro hraní nemusí hráč do titulu vrazit ani korunu. Během letošního Blizzconu se oznámilo, že hra bude následovat první model, díky kterému však nebude hra házet žádné klacky pod nohy lidem, kteří si ji chtějí naplno užít.

Jeff Kaplan: Během tvorby hry jsme neustále přemýšleli, jakou distribuční cestou se vydáme. Po úspěchu free to play her Hearthstone a Heroes of the Storm jsme přemýšleli nad stejným modelem. Jelikož je ale Overwatch založen na rotaci hrdinů podle situace, tak hráči musí vlastnit všech 21 hrdinů. Právě proto jsme se rozhodli pro klasický model vydání. Co se týká budoucích rozšíření, tak teď se plně soustředíme na vydání této verze, ale do budoucna bychom rozhodně rádi, aby titul narostl a hráčům nezevšednil.

Foto: archív tvůrců

Ukázka ze hry Overwatch

Na závěr nezbývá tedy nic jiného než vývojářům držet palce, ať vše dobře dopadne, protože zatím mají našlápnuto velice slušně. Zápasy jsou perfektně vyrovnané a většinou rozhodují finální vteřiny, které patří k tomu nejnapínavějšímu. Overwatch by měl vyjít někdy během jara příštího roku, a to na osobní počítače a herní konzole Xbox One a PlayStation 4.

TIP PRO VÁS

Foto: www.hry.cz

Nové Hry.cz

Hry pro klasické počítače, pro konzole i pro mobilní zařízení. Zkuste nové Hry.cz.

Související témata:

Výběr článků

Načítám