Článek
Na rozdíl od šachových partií, ve kterých jsou počítačové programy schopny porazit elitní hráče už od konce minulého století, měli ve hře go stále navrch lidé. A to především kvůli tomu, že starodávná asijská desková hra obsahuje příliš mnoho kombinací, aby je mohl kdokoliv – klidně i stroj – v krátkém čase spočítat. Hráči tedy celou partii ovládají především intuicí.
Zlom však nastal v roce 2016, kdy se konalo velké klání, jehož hlavními aktéry byli světový velmistr I Se-dol a program AlphaGo. Umělá inteligence zvítězila hned v prvním z pěti utkání. Tehdy mladík z Jižní Koreje musel po třech a půl hodinách uznat, že na vítězství nemá a partii vzdal. Prakticky na chlup stejný výsledek mělo druhé a třetí klání.
Zvrat nastal až ve čtvrté hře, kdy I Se-dol poprvé vyhrál. Bylo to však dáno tím, že počítač udělal v 79. tahu chybu a všiml si jí až o několik tahů později, jak po prohrané partii přiznali také tvůrci počítačového programu.
Poslední klání bylo spíše již jen do počtu. Po třech předchozích neúspěších totiž bylo již v podstatě jasné, že mladý Jihokorejec už nemůže celkově vyhrát. Počítačový program si tak jen připsal další bod k dobru.
Z nejlepšího hráče se vyklubal podvodník. Místo člověka hrál počítač
V roce 2019 – ve věku pouhých 24 let – se proto I Se-dol z Jižní Koreje rozhodl ukončit svou profesionální kariéru, ačkoliv byl do té doby ve hře go nejúspěšnějším hráčem.
Program AlphaGo dal o sobě vědět v minulých letech ještě několikrát. Například před třemi lety vzbudil na herních sítích, které se věnují deskové hře go, velký poprask neznámý hráč. Porážel jednoho velmistra za druhým, neprohrál jedinou partii. Skoro se zdálo, že se zrodí nová legenda. Nakonec se však ukázalo, že jde tak trochu o podvod – za všemi tahy stál právě počítač, respektive program AlphaGo.