Hlavní obsah

Čeští vývojáři her zažívají zlaté časy

Právo, Martin Procházka

Převtělit se do role vojáka v budoucnosti ve hře Arma 3, posadit se za volant kamionu a projíždět silnice v Evropě nebo USA, stavět na cizí planetě kosmickou loď ve hře Factorio, hrát o přežití proti zombie v DayZ. Takové a podobné zážitky v loňském roce, poznamenaném pandemií, zlákaly miliony lidí po celém světě.

Foto: Steve Marcus, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Všechny tyto hry, u nichž lidé před počítači a s herními konzolemi připojenými k televizi tráví i celé dny, mají jednu věc společnou: vytvořila je česká herní studia.

„Loni jsme prodali dva miliony kusů DayZ a 3,4 milionu kusů Arma 3, což oproti roku 2019 znamenalo nárůst o 54, respektive 31 procent,“ řekl Právu šéf marketingu největšího českého herního studia Bohemia Interactive.

Herní průmysl dosáhl meziročně až polovičního nárůstu
Pavel Šebor, SCS Software

Silný růst zájmu potvrdil i šéf studia SCS Software Pavel Šebor. „Herní průmysl dosáhl meziročně třetinového až polovičního nárůstu. My se pohybujeme kolem 40procentního nárůstu byznysu z roku na rok,“ řekl Právu Šebor.

SCS software vyvíjí hry Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator, měsíčně si podle Šebora jednu z těchto dvou her po celém světě pustí více než milion lidí, na každodenní bázi pak 200 až 300 tisíc lidí. „Tím, že lidé nejen u nás, ale po celém světě sedí doma, tak se baví a hrají hry,“ poznamenal. Bohemia Interactive měla loni tržby 1,1 miliardy korun a u celého českého trhu zněly původní odhady na pět miliard, ale konečná čísla budou zřejmě mnohem vyšší.

KFC o vlastní konzoli tajuplně mlčí

Hardware

„Dá se čekat, že to bude ještě více. Drtivá většina firem, které mají na trhu uvedenou hru, zaznamenala zvýšené prodeje,“ řekl Právu předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák. Podle průzkumu společnosti Creatoola byl loňský rok pro více než dvě třetiny českých tvůrců animací a počítačových her lepší než rok 2019.

„Víceméně to kopírovalo situaci, jak postupně přicházela opatření v různých zemích. Některé firmy viděly v únoru zvýšení prodeje v Číně a pak to následovalo jinde,“ vysvětlil Barák. Tržby v herním průmyslu rostly po celém světě, podle mezinárodní poradenské společnosti IDC se loni meziročně zvýšily o pětinu na 179,7 miliardy dolarů (4 biliony Kč).

Většina firem je v českých rukou

Přestože letos došlo ke vstupu čínského digitálního obra Tencent do jednoho z nejstarších českých videoherních studií Bohemia Interactive, většina firem v oboru je vlastněna jen českými majiteli. Z celkových 110 herních studií jich je v českém vlastnictví 91 procent.

Závislost na počítači? V době covidové bohužel smutná realita

Zdraví

Více než polovina firem v herním průmyslu podle Baráka sídlí v Praze, necelá čtvrtina pak v Brně. Tři čtvrtiny herních studií mají do deseti zaměstnanců, jen sedm procent potom více než 50.

Dvě třetiny firem v oboru se soustředí na tvorbu her pro PC a herní konzole, jako je Playstation nebo Xbox, přes 40 procent pak na mobilní hry. „Je to dané tím, že herní průmysl zde fungoval od druhé poloviny devadesátých let, a tak tady přetrvává řada firem, které se zaměřují na hry pro PC a konzole spíše než na mobilní tvorbu. Ale prolíná se to a některá studia dělají hry paralelně pro různé platformy,“ dodal Barák.

Související témata:

Výběr článků

Načítám