Článek
Nová hra Kingdom Come: Deliverance, jejíž vydání se několikrát odložilo, se odehrává v Čechách v době panování Václava IV. Vznikla ve studiu Warhorse vývojáře Daniela Vávry, který už před více než 15 lety stál u zrodu asi nejúspěšnější hry českého původu, trilogie Mafia.
Mafia vznikla pod jeho vedením ve firmě Illusion Softworks, první díl se na trhu objevil v roce 2002. Akční hry se prodalo přes dva milióny kopií, hráče zaujala kvalitním příběhem připomínajícím legendárního Kmotra, dabingem i propracovaným prostředím.
Díky úspěchu hry se o brněnskou společnost začala zajímat zahraniční herní studia a začátkem roku 2008 se ocitla v rukou amerického gigantu Take-Two Interactive Software a přejmenovala se na 2K Czech.
V roce 2010 přišel druhý a podobně úspěšný díl Mafie, kterého se po celém světě prodalo téměř 3,5 miliónu kopií pro počítače i herní konzole. Zatím poslední třetí díl Mafie přišel na trh předloni a jeho prodej už loni v únoru překonal hranici pěti miliónů.
Mafia nebyla prvním i v zahraničí úspěšným titulem Illusion Softworks, už v roce 1999 zaujala jiná akční hra Hidden and Dangerous, inspirovaná působením britské speciální jednotky SAS za druhé světové války.
Hry i jejího pokračování z roku 2003 se prodaly přibližně dva milióny kopií. Illusion Softworks se společně se studiem Pterodon (později jej pohltila) podílela i na dalším úspěšném válečném titulu Vietcong, odehrávajícím se za války ve Vietnamu.
Operation Flashpoint i Euro Truck Simulator
Druhým českým studiem, které dosáhlo celosvětového úspěchu (a na rozdíl od Illusion Softworks dodnes zůstalo v rukou svých zakladatelů, bratrů Ondřeje a Marka Španělů) je Bohemia Interactive.
Prorazilo už v roce 2001 hrou Operation Flashpoint, tedy simulací válečného konfliktu mezi SSSR a Západem, která nabídla do té doby nevídanou interakci s prostředím. Z ní čerpá nejen dodnes vycházející série podobných her ArmA, ale i taktický simulátor pro armády řady zemí včetně USA.
Od českých herních vývojářů nepocházejí jen akční tituly, ačkoli ty jsou podle počtu prodaných kopií výrazně úspěšnější. Velkou pozornost vyvolalo například Machinarium z roku 2009, dobrodružná hra, ve které malý robot Josef zachraňuje ze spárů nepřátel přítelkyni Bertu. Získala na čtyři milióny zákazníků (jak na počítačích a konzolích, tak v mobilních telefonech nebo tabletech), hlavně svým originálním designem, vycházejícím z ruční kresby.
Mezi úspěšné tituly pro klidnější hráče patří i Euro Truck Simulator z roku 2008 a jeho o čtyři roky mladší pokračování od společnosti SCS Software. Jde o simulátor kamionové dopravy, ve kterém je možné vybudovat si vlastní logistickou firmu. Stejní vývojáři stojí nejen za hrou American Truck Simulator z roku 2016, ale i řadou dalších titulů, které vycházejí ze světa velkých dopravních prostředků.
Českou stopu mají i úspěšné hry určené primárně pro mobilní zařízení. Desítky miliónů lidí si například stáhly titul Dead Trigger a jeho pokračování (vyvinulo je studio Madfinger Games), ve kterých má hráč za úkol bránit se útokům nemrtvých tvorů.
Mírnější zábavu vytvářejí programátoři firmy Geewa, která slavila celosvětový úspěch s mobilním kulečníkem Pool Live Tour. Kromě her pro mobily a tablety vyvíjí tato společnost například hry pro prostředí Facebooku.
Může se vám hodit na službě Zboží.cz:
O hře Kingdom Come: Deliverance
Český titul Kingdom Come: Deliverance je svým způsobem unikátní. Jelikož si vývojáři zakládají na realističnosti, nejsou ve hře žádné fantaskní prvky, jako například draci či kouzla.
Naopak se nejvíce soustředili na co nejvěrnější ztvárnění soubojů, kdy hráč pomocí směrové hvězdice určuje směr seknutí zbraní, a musí tak rychle reagovat na změnu postavení svého protivníka.
Realistická má být i možnost plnění většiny úkolů ve hře. Ty by totiž měly mít hromadu možných řešení.
Každá akce má však mít své důsledky, a tak si hráči budou muset rozmyslet, jestli například požadovaný předmět získají pomocí trestného činu, který jim zhorší reputaci v dané lokalitě, nebo se pro jeho získání rozhodnou pomoci klíčovým postavám.