Článek
Videohra Hidden and Dangerous se začala prodávat přesně 29. července 1999. Za jejím vznikem stálo brněnské herní studio Illusion Softworks, které nyní působí pod jménem 2K Czech.
Založili jej Petr Vochozka a Jan Kudera, a to pouhé dva roky před vydáním titulu Hidden and Dangerous. „V srpnu 1998 jsme uzavřeli smlouvu s anglickou vydavatelskou společností Take 2 Interactive, která dokázala přistoupit nejen na finanční, ale i na marketingové a další podmínky,“ zavzpomínal již dříve Vochozka na klíčové rozhodnutí, které pomohlo prosadit videohru na světovém trhu.
České počítačové hry měly světový úspěch už na přelomu století
Období druhé světové války
Střílečka, která zachycuje období druhé světové války a je založena na akcích britských speciálních jednotek SAS, se prakticky ihned po svém vydání stala světovým prodejním hitem.
Z dnešního pohledu se může zdát grafika Hidden and Dangerous úsměvná. Ve své době ale titul zaujal právě svou realistickou atmosférou a strategickými prvky, díky nimž mohli hráči vést malé jednotky speciálních sil do nebezpečných misí za nepřátelskou linií.
V roce 1999 se samozřejmě ještě videohry nestahovaly z internetu, nabídka nových titulů byla výsadou kamenných krámů. A zájem mezi hráči byl opravdu obrovský. Například v Británii se titul Hidden and Dangerous držel dlouhých devět týdnů v žebříčku pěti nejprodávanějších.
Sluší se také připomenout, že k dosažení absolutního prvenství mu tehdy scházelo během jednoho týdne pouhých 11 prodaných kusů. I když se ale videohra do samotného čela žebříčku nedostala, šlo o obrovský úspěch.
Stříleli také Němci. Na Němce
Zájem hráčů byl podpořen pozitivními recenzemi. „V Anglii nekleslo hodnocení v žádném časopise pod 90 procent, celosvětově jsme získali kolem dvaceti ocenění,“ zavzpomínal na úspěch hry Petr Vochozka.
Poměrně velkým překvapením bylo, že hra byla velmi kladně přijata také mezi německými hráči. Ti se s chutí zapojili do střílení nepřátel, přestože šlo o jejich vlastní národ. Tento nečekaný úspěch v Evropě tehdy pootevřel studiu Illusion Softworks dveře do první herní ligy.
Úspěch hry Hidden and Dangerous byl tak ohromující, že se na trhu i u recenzentů výtečně uchytilo i pokračování vydané v roce 2003. Obou her se prodalo více než dva miliony kusů, což byl na tehdejší dobu ohromný úspěch.
Slavná Mafia
Ještě předtím ale studio zazářilo s Mafií, první díl již legendární gangsterské ságy vyšel v roce 2002. U zrodu hry stál známý vývojář Daniel Vávra, který proslul i řadou dalších projektů.
Díky úspěchu Mafie se o brněnskou společnost začala zajímat zahraniční herní studia, a tak se začátkem roku 2008 Illusion Softworks ocitlo v rukou amerického gigantu Take-Two a přejmenovalo se na 2K Czech.
Český herní průmysl se může pyšnit i dalšími úspěšnými tituly. Mezi nejznámější české videohry patří Operace Flashpoint, Vietcong, Machinarium, Polda, Kingdom Come: Deliverance a Beat Saber. Tyto hry ukazují, že české herní studio má potenciál oslovit globální publikum a vytvořit tituly, které budou hráči milovat po celém světě.