Článek
Soudní spor v kalifornském Oaklandu odstartoval již na začátku května, nyní se schyluje k jeho závěru. Právě během středečního stání se ukázalo, jak velký byznys poplatky pro Apple jsou.
Michael Schmid, který má v App Storu od Applu na starosti vztahy s externími tvůrci her, prozradil, že za dva roky Apple vydělal již zmiňovanou stomilionovou sumu. Zdůraznil přitom, že i samotný Apple má velký podíl na úspěchu Fortnitu, neboť na propagaci hry v App Storu vynaložil zhruba milion dolarů (21 milionů Kč).
Chaos a překřikování. Očekávaný soud mezi Applem a Epicem připomínal frašku
Schmid také zdůraznil, že z poplatků se financuje redakční tým, který určité aplikace pro uživatele zvýrazňuje. Tím se snažil dát najevo, že poplatky jsou oprávněné. Apple vybírá podle předem stanovených kritérií, se kterými všichni tvůrci aplikací musí před zařazením do App Storu souhlasit, poplatky ve výši 15 až 30 procent. Drtivá většina ze zaplacené částky tedy putuje na účet tvůrců.
Na zveřejnění výše poplatků za hru Fortnite tlačili před soudem právníci Epic Games. Snažili se tak dát najevo, že si Apple přijde na pořádný balík peněz. 100 milionů dolarů totiž získal z jediné hry, byť za dva roky. Celkově je ale v obchodě několik milionů aplikací.
Epic chtěl Apple obejít
Spor mezi Applem a Epic Games se rozhořel kvůli poplatkům loni v létě, protože se tvůrci Fortnitu snažili odvádění provize obejít – hráčům nabídli alternativní platební metodu, díky níž mohli nakupovat virtuální měnu V-Bucks o 20 procent levněji. Nešlo přitom jenom o přístroje od Applu, ale také o zařízení s Androidem od Googlu.
Na to okamžitě zareagovali oba technologičtí giganti a Fortnite ze svých obchodů App Store a Google Play stáhli. Na to evidentně vedení Epic Games čekalo a obrazem podalo na obě společnosti žalobu za to, že mají na mobilním trhu monopol a že zneužívají své postavení.
Zatímco Google sám poplatky snížil, sporem s Applem se zabývá soud.
Fortnite je bezplatný titul, ve kterém však hráči mohou utrácet klidně i tisíce korun. Na rozdíl od celé řady konkurenčních titulů však svými transakcemi nezískávají žádnou konkurenční výhodu, ale pouze zajímavější oblečky, nejrůznější tanečky a další podobné vychytávky.