Článek
Prvně je nutno podotknout, že musíme zapomenout na omyl Aliens: Colonial Marines od studia Gearbox. Alien: Isolation dostali do parády vývojáři ze studia Creative Assembly, kteří se proslavili hlavně sérií strategií Total War.
Fanoušci se obávali, jestli takové studio dokáže udělat ten pravý horor o přežití, ale šéfové vydavatelské společnosti SEGA mu dali svou důvěru, práva na pošramocenou značku a tučný balík peněz, aby konečně Vetřelci někdo napravil reputaci. Povedlo se to?
Jmenuju se Amanda, Amanda Ripleyová
V Alien: Isolation se hráč ujímá role Amandy Ripleyové – dcery slavné Ellen Ripleyové, která bojovala s Vetřelcem ve filmech už od konce sedmdesátých let. Zmínka o tom, že Ellen má dceru, byla ve speciální prodloužené edici druhého filmového pokračování s názvem Vetřelci (hra se odehrává mezi prvním a druhým dílem filmové quadrilogie). Amanda nikdy nepřestala pátrat po své matce, a proto se přidá ke skupině lidí, kteří jedou vyzvednout letový deník z vesmírné lodě Nostromo, na které se právě její matka poprvé střetla s Vetřelcem.
Po úvodu, který pokukuje po fanoušcích vším, čím to jde, se menší skupinka rozhodne nalodit na vesmírnou stanici Sevastopol, na níž se nachází onen letový deník. Bohužel Amanda má smůlu v genech a hned na začátku se všechno hrozně pokazí.
Strach a hnus v sevastopolské stanici
Jakmile se Amanda objeví na stanici Sevastopol, začne tušit, že zde něco není v pořádku. První lidé před ní utíkají a po zdech jsou nasprejované různé vulgarity nebo výhružky. A má pravdu. Sevastopol padla, protože už ji nějakou chvilku terorizuje oblíbený „drobek“ – Vetřelec. Během hraní si hráč může na stanici přečíst či poslechnout mnoho záznamů od obyvatel tohoto kolosu, které prohlubují atmosféru a zaznamenávají také důležité události, které se zde udály.
Musíme ale podotknout, že ztvárnění Sevastopole je přímo dech beroucí. Vývojáři se rozhodli, že udělají doopravdy věrné prostředí vetřeleckému univerzu, a tak všechny ty dveře, žebříky, šachty, předměty na stolech či páky jsou, jako kdyby slavnému filmu vypadly přímo ze scény.
Sbírej, vyrob a přežij
Na vesmírné stanici se povaluje hromada předmětů, a protože je Amanda inženýrka, dokáže je zužitkovat ve svůj prospěch. Během hraní navíc nachází plánky k výrobě nových předmětů či jejich vylepšení. Přijdou tak vhod například sonické bomby, Molotovův koktejl, elektromagnetické bomby či lékárničky pro doplnění života. Kleptomani si tak rozhodně přijdou na své.
Amanda však nenachází pouze předměty, ale také zbraně. I když Alien: Isolation není akční hrou, tak se Amanda dostane například k revolveru či ikonickému plamenometu.
Je to dokonalý organismus
S Vetřelcem samotným si dali vývojáři pořádnou makačku. Ať už jde o dokonale provedený model příšery, animaci pohybu nebo jeho nevyzpytatelné chování a umělou inteligenci. Z Vetřelce jde doopravdy strach. Je obří, dupe a hráči nezbývá nic jiného než před ním utéci nebo se schovat a tiše vyčkat, než Vetřelec odejde opodál nebo zaleze do šachty.
Vetřelec reaguje hlavně na hluk, takže hráč se musí pohybovat většinou času potichu a opatrně. Je to stejná mrcha, jakou známe z filmu. Postupem času se však hráč naučí také Vetřelce mírně ovládat. Sonickou bombou ho může odlákat pryč nebo sadisticky upoutat jeho pozornost na opodál hlídající skupinku smyslů zbavených přeživších.
Vetřelec ale není jediný, kdo půjde Amandě po krku. Na stanici se nacházejí ještě k smrti vystrašení civilisté nebo androidi společnosti Apollo (konkurent společnosti Weyland-Yutani známé z filmů či ostatních her). A hráč se nezklidní ani při ukládání titulu, protože vývojáři se rozhodli pro nervy drásající hru s časem, kdy Amanda může uložit pozici pouze u vybraných stanic, a toto ukládání navíc trvá pár vteřin, než na hráče vyskočí nabídka s uložením.
Perfektně odvedená práce
Místnosti, zvuky, hudba. Vše je dokonale autentické a fanoušci budou doslova chrochtat blahem. Vývojáři si udělali vlastní engine, který je hře šitý přímo na míru. Hra světel a stínů je perfektní. Koridory mají naprosto stísňující atmosféru a už samotné prázdné chodby dokážou pořádně postrašit. Musíme pochválit i kvalitu částicových efektů, protože kouř nebo oheň jsou také zvládnuty na jedničku. Také potěší, že hra není nijak přehnaně náročná a zahrají si ji také majitelé slabších sestav.
Alien: Isolation tak rozprášil veškeré obavy, které vznikly jak kvůli nedorozumění jménem Colonial Marines, tak z nedostatečných zkušeností vývojářů z Creative Assembly. Vesmírný „stroj“ na zabíjení tak konečně po dlouhé době dostal správnou péči a měli by si ho zahrát, jak fanoušci vetřeleckého univerza, tak i milovníci hororových her. My tak s radostí oznamujeme, že Vetřelec je zpátky!
Alien: Isolation vyšel pro osobní počítače a obě generace televizních konzolí (Xbox 360, PlayStation 3, Xbox One, PlayStation 4. Na osobních počítačích potěší česká lokalizace formou titulků.