Hlavní obsah

25 hodin týdně u PC nebo konzole. Jaké jsou návyky českých hráčů?

Brno

Hraním videoher strávili lidé zapojení do výzkumného projektu Masarykovy univerzity v Brně Czech Gamers v průměru 25,4 hodiny týdně. Nejhranějšími hrami byly League of Legends a World of Warcraft. Z projektu, který mapoval životy hráčů po tři roky, také vyplynulo, že si přibližně polovina díky hraní našla kamarády a většině zlepšuje náladu a ulevuje od stresu.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Ilustrační obrázek

Článek

Tým akademiků pod vedením Lukase Blinky sbíral data ve třech vlnách od podzimu 2021 do jara 2023 pomocí dotazníků a hloubkových rozhovorů. Snahou bylo zachytit negativní i pozitivní dopady hraní.

Zaměřovali se také na to, proč lidé hrají počítačové hry, co u hraní zažívají a co jim to přináší. Sběru se mohl zúčastnit každý dospělý člověk, který aktivně hraje hry. Do projektu se zapojilo přes 14 000 respondentů, přičemž 662 odpovědělo ve všech třech vlnách sběru. Většinu vzorku, 83 procent, tvořili muži.

Vede Minecraft a Fortnite. Videohrám se v Česku oddávají dívky i chlapci

Hry a herní systémy

Neškodná vášeň, nebo závislost?

„Díky tomu, že jsme hráče oslovili třikrát v průběhu tří let, můžeme zhodnotit jejich vztah ke hrám z dlouhodobého hlediska. Závislostí na hraní se někdy straší, my ale ukazujeme, že je poměrně vzácná. Hry naopak mohou rozvíjet a podporovat. Například polovina našich hráčů si díky hraní našla nové přátele,“ uvedl Blinka. Jako další pozitivní aspekty výzkum uvádí třeba to, že hráči zlepšují své dovednosti, a cítí se tak sebevědomější.

Někdy ale hry přinášejí víc negativních důsledků než těch pozitivních, což výzkumníci označují jako potenciálně rizikové hraní. Zatímco v jednom časovém bodě uvádí riziko závislosti přibližně dvě procenta hráčů, při opakovaném dotazování to je půl procenta.

Z dřívějších výzkumů týmu vyplývá, že stejná doba strávená hraním her může v různých kontextech znamenat neškodnou vášeň i naznačovat závislost. Hráči v riziku závislosti stráví hraním zhruba 40 a více hodin týdně. K samotné rizikovosti ale vstupuje řada faktorů, mezi jinými osobnostní charakteristiky hráče, zejména schopnost zpracovat negativní emoce.

Masarykova univerzita hledá dobrovolníky pro výzkum přínosu hraní on-line her

Hry a herní systémy

Dívky i chlapci

Podle studie společnosti ResSolution Group a Nielsen jsou nejčastějšími hráči chlapci ve věku 12 až 13 let, každý den hraje 54 procent z nich. U 31 procent dívek stejného věku je každodenní hraní také běžné. Popularita videoher tedy u mladších ročníků roste bez ohledu na pohlaví.

Zajímavým zjištěním nicméně je, že děti se nejčastěji věnují kreativním a edukativním hrám, jako je oblíbený Minecraft, který si získal srdce 57 procent mladých hráčů.

Ukázka ze hry Minecraft – Village & PillageVideo: archív tvůrců

Hráč musí nasbírat materiál na stavbu obydlí a výrobu nástrojů, aby se tak ochránil proti nočním příšerám. I když se zdá být tento koncept velmi triviální, jde o jednu z nejpopulárnějších her vůbec. Název Minecraft je složeninou anglických slov těžit (mine) a výroba (craft).

Těsně za Minecraftem následují multiplayerové hry jako Fortnite a Fall Guys, jež si zahrálo 52 procent dotazovaných. Hry zaměřené na střelbu si vybralo 43 procent mladých hráčů, což ukazuje na širokou paletu zájmů mezi dětskými hráči.

Například v titulu Fortnite se hráči převtělí do role přeživších, kteří v postapokalyptickém světě bojují o své místo pod sluncem s ostatními hráči. Vyhrává ten, kdo zůstane jako poslední stát na nohou. Hrát je přitom možné i v týmech.

Vede Minecraft a Fortnite. Videohrám se v Česku oddávají dívky i chlapci

Hry a herní systémy
Související témata:

Výběr článků

Načítám