Článek
Hra 2010 FIFA World Cup (dále jen FWC) vyvolala velké množství emocí již ve fázi příprav, kdy bylo ohlášeno, že nevyjde na PC. Užít si ji mohou tak jen majitelé platforem PS3, PSP, X-Box 360, Wii a okrajově i iPod a iPhone. Průlomové rozhodnutí vyvolalo na jedné straně velkou nevoli ze strany "pécéčkářů", na druhou stranu ale vyslalo do světa jasnou zprávu o novém trendu: hry se pozvolna ale jistě přesunují směrem k herním konzolím.
Hybrid dvou ročníků
Obavy, že bude FWC jen jakýsi add-on hry FIFA 2010, se naštěstí nenaplnily. Změn se totiž dočkal i samotný herní systém, což je klíčové plus. Počet 199 reprezentací je krásný a dopomáhá v maskování reality, že hrajeme vlastně jakýsi hybrid mezi ročníky FIFA 10 a FIFA 11, pouze bez klubových celků.
Největší změny zaznamenal sám balón, který se chová nevypočitatelněji, odráží se bláznivěji a napomáhá tak přiblížit vše více realitě. Kličky konečně vycházejí tak, jak mají, jednou ano, jednou ne - ať ji provedete sebelépe či hůře, nezaručí vám to jistý průnik za obranu. Penalty jsou pak samostatnou kapitolou - možné už je skoro vše, včetně zastavení se před samotnou exekucí kopu. Sice jich pokazíte pořádné množství, než jim proniknete pod kůži, časem však změnu oceníte.
Brankáři opět bolístkou, jen trochu jinak
Brankáři aneb největší bug posledního počinu EA je opraven a zároveň bohužel jinak rozšířen. V posledním titulu byl dobře provedený lob v 90 % případů cestou ke gólu, nyní tomu tak již není. Brankáři si více hlídají základní čáru. Vy tak musíte více přemýšlet o tom, jak je nejlépe zdoláte. Objevila se však jiná chyba - na střely do konstrukce brány reagují gólmani často velmi divně a mnohdy vlastně vůbec. I přes vylepšenou AI se dočkáváme minel ala Jens Lehmann i několikrát za jednu kvalifikaci, což je až příliš. Gólman zalehává tečovaný míč z tlačenice a hle - ten propadl a je za brankovou čarou.
Oživením hry je jednoznačně informování v průběhu hry o skóre z dalších zápasů skupiny, potažmo v poločase i o všech ostatních. Konečně tak nemáte pocit, že hrajete sami jeden zápas a poté počítač odsimuluje všechny ostatní. A věřte, že není nic lepšího než sledovat v průběhu zápasu, jak váš soupeř v boji o baráž v posledním zápase klopýtá s velkým outsiderem. Motivace je v ten moment na maximu. Ačkoliv jde o miniaturní nápad, ve hře působí velkou měrou.
Hrdina týmu
Mód, ve kterém jako řadový hráč vedete svou zemi kvalifikačním sítem, přípravnými zápasy až k případnému šampionátu, je takřka samozřejmý, rating se vašemu hráči zlepšuje poměrně rozumnou měrou, a tak se vám nestane, že byste měli na šampionátu automaticky rating blížící se číslu 99.
Jedno velké "ale" tu však je. Hodnocení hráče během zápasu není dobře udělané. Alibistický přihrávač na krátko je hodnocen lépe, než krajní středopolař se sprinterskými kvalitami jamajských bobistů. Ačkoli mohou být všechny vaše pasy, mířené do vápna po 30metrovém běhu, relativně přesné a nějaký i skončit gólem, výhodné to pro vás nebude. Za pasy, které neskončí přímo na hlavě či kopačce vašeho spoluhráče, budete natolik penalizováni, že se vám nevyplatí hrát na centry. Hodnocení vám spadne, i když centr přímo ohrozí bránu a brankář jej vyrazí na roh. Hra zkrátka nechápe, že hráči typu Odonkor, Beasley a Walcott (plus asi polovina nigerijského nároďáku) mohou být svému celku velmi užiteční.
Pravda je, že ať vám bude rating stoupat jakkoli rychle, pro některé státy Oceánie bude hráč nesoucí vaše jméno tak jako tak symbolizovat Boha, kterému se budou klanět i při každém zakopnutí balónu mimo hru. Pokud totiž nedáte gól vy, tak oni jistě také ne.
Ultimate Team vs FWC: tenhle umí to a ta zas tohle...
Zmínit musíme i mód Story of Qualifying, přibližující historické momenty šampionátů - je dobrý, avšak jde o zábavu maximálně na dva až tři dny. Pokud jste pravidelným hráčem této série, nezaberou vám ani ty nejtěžší úkoly déle než dvě hodiny. Nicméně, Electronic Arts slibují, že budou další speciální mise automaticky přibývat spolu se začátkem šampionátu. Ty by měly reagovat na aktuální výsledky v turnaji, čímž tato single-player kampaň nabere po dobu jednoho měsíce opět na obrátkách.
Záběry na trenéry týmů a fanoušků jsou první zápasy s tímto příjemným oživením, ale po pár utkáních už vaše prvotní nadšení opadne a vy tak spíš více oceníte zvukový doprovod. A třeba si tak budete moci vyslechnout oblíbený chorál "Kdo neskáče není Čech. Hop! Hop! Hop!" (ano, opravdu nechybí) ve finále samotného šampionátu, o kterém budeme moci mezi 11. červnem a 11. červencem jen tiše a zdravě naštvaně snít.
Kolik lidí se po šampionátu vrátí k módu Ultimate Team hry FIFA 10 se neodvážíme tipovat. Je propracovaný a značně trvanlivý, na druhou stranu změny v samotném herním systému jsou značné a mnoho hráčů si dobře uvědomuje, že jde svým způsobem o tichou betaverzi hry FIFA 11. Osvojení si nových prvků tak může znamenat převahu nad těmi, kteří FWC vůbec neokusí. Střídání těchto her se tak jeví jako nejpravděpodobnější forma čekání na další ročník populárního fotbálku.
HODNOCENÍ: 8,5/10