Článek
Rozdrcený metronom, plechovka s barvou i celá bicí souprava. Apple chtěl s novou reklamou na iPad Pro ukázat, jak moc je jablečný tablet kreativním zařízením.
Způsob zpracování si však řada diváků vyložila po svém – lidé se většinou shodovali, že technologie de facto ničí kreativitu. „Zničení lidských dovedností. S laskavým svolením Silicon Valley,“ nebral si servítky vůči Applu britský herec Hugh Grant.
Tuhle reklamu jsme přehnali, omlouvá se Apple a stahuje ji
The destruction of the human experience. Courtesy of Silicon Valley. https://t.co/273XB3CfnF
— Hugh Grant (@HackedOffHugh) May 8, 2024
„Je to srdcervoucí, nepohodlná a egoistická reklama. Když vidím tento výsledek, stydím se kupovat produkty Apple,“ prohlásil Hiroki Akiyama, ředitel společnosti Helpfeel.
V reakci na velkou vlnu kritiky se Tor Myhren, viceprezident Applu pro marketingovou komunikaci, za reklamu omluvil a pro časopis AdAge uvedl, že ji americký podnik stáhne a nebude vysílat v televizi ani prostřednictvím žádných jiných reklamních kanálů.
„V Applu je kreativita v naší DNA. Je pro nás neuvěřitelně důležité navrhovat produkty, které posílí kreativitu uživatelů po celém světě,“ prohlásil Myhren. „Naším cílem je vždy oslavovat nesčetné množství způsobů, jak se uživatelé vyjadřují a přivádějí své nápady k životu prostřednictvím iPadu. U tohoto videa jsme ale minuli cíl a je nám to líto,“ doplnil viceprezident.
Větší dosah než v TV
I když Apple reklamu z placených kanálů stáhl, například v televizi na ni nemáte šanci narazit, na svém oficiálním kanálu na YouTubu ji nechává i nadále. A jen zde ji vidělo více než 3,2 milionu lidí.
Zveřejnil ji také zkraje května šéf Applu Tim Cook na svém účtu na síti X, kde je také stále k dispozici k přehrání. A sledovanost zde překonala hranici 61 milionů. Minimálně další jednotky milionů reklama nasbírala na účtech lidí a v médiích, která informovala o rozhodnutí Applu o jejím stažení z vysílání.
Apple tedy kvůli rozhodnutí o zákazu této kampaně rozhodně smutnit nemusí. V konečném důsledku má totiž tato reklama pravděpodobně daleko větší dosah, než jakého by dosáhla v placených kampaních v televizním vysílání a na internetu.
Trefná reklama
Navzdory kritice byla reklama vcelku trefná. Apple se prostřednictvím ní snažil ukázat, jak univerzální zařízení pro kreativce iPad Pro je. Podnik tedy nechal rozdrtit herní figurky, hudební nástroje, knihy a mnoho dalšího vybavení prostřednictvím obřího hydraulického lisu, z čehož nakonec vznikl iPad Pro.
Apple tak jasně ukázal všestrannost nového zařízení a vtipným způsobem poukázal také na tloušťku pouhých 5,1 milimetru. Právě útlý pas ve spojení se špičkovým výkonem má být totiž jednou z hlavních předností nového iPadu Pro.