Článek
V uplynulých dvou letech se trh s osobními počítači potýkal s poklesem, avšak druhé čtvrtletí v řadě nyní ukazuje známky oživení. Analytici z IDC předpokládají, že se „trh postupně vzpamatovává z útlumu objednávek“, který následoval po pandemii covidu-19, kdy naopak došlo k masivnímu nárůstu nákupů.
Podle IDC se odbyt počítačů od Applu meziročně zvýšil o pozoruhodných 20,8 %, což představuje nejvyšší růst mezi všemi výrobci. Na druhém místě se umístila společnost Acer s růstem o 13,7 %.
CES 2024: Umělá inteligence míří do notebooků od Dellu
Trhu kraluje Lenovo
V celkovém počtu prodaných přístrojů však zůstává i nadále lídrem trhu společnost Lenovo s podílem 22,7 %, následovaná firmou HP s podílem 21,1 %. Třetí místo patří společnosti Dell, jejíž podíl činil 15,5 %, a to navzdory tomu, že odbyt tohoto výrobce klesl o 2,4 %.
V žebříčku nejúspěšnějších prodejců se tak americký technologický gigant Apple zařadil až na čtvrté místo s tržním podílem 8,8 %, zatímco Acer obsadil pátou příčku s podílem 6,8 %.
Viceprezident IDC pro sledování prodejů zařízení Ryan Reith uvedl, že „zájem o počítače vybavené AI a komerční cyklus obnovy pravděpodobně přispěly k oživení trhu“. „Rozruch kolem AI je zjevně velký, ale i v oblasti nákupu běžných počítačů bez AI se toho hodně děje. Tento zralý trh tak začíná vykazovat známky pozitivního vývoje,“ dodal Reith.
Přestože globální trh zaznamenává růst, celkový rozmach i nadále brzdí slabé výsledky v Číně, kde je poptávka po nových počítačích slabá. IDC uvedla, že bez zahrnutí Číny by celosvětový odbyt vzrostl meziročně ještě citelně více – o pět procent.
Kompletní výsledky odbytu počítačů naleznete v tabulce níže. Porovnat můžete i tržní podíl jednotlivých výrobců za druhé čtvrtletí letošního i loňského roku:
Dodávky osobních počítačů v druhém kvartálu 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Společnost | Dodávky 2Q24* | Tržní podíl 2Q24 | Dodávky 2Q23* | Tržní podíl 2Q23 |
1. Lenovo | 14,7 | 22,7 % | 14,2 | 22,5 % |
2. HP | 13,7 | 21,1 % | 13,4 | 21,3 % |
3. Dell | 10,1 | 15,5 % | 10,3 | 16,4 % |
4. Apple | 5,7 | 8,8 % | 4,7 | 7,5 % |
5. Acer | 4,4 | 6,8 % | 3,9 | 6,2 % |
Ostatní | 16,3 | 25,1 % | 16,5 | 26,1 % |
* v milionech kusů |