Článek
Analytici bijí na poplach s tím, že situace je alarmující. „V prvních třech čtvrtletích letošního roku jsme zaznamenali ty největší poklesy na trhu s tablety. A nejnovější data ukazují, že se stav rozhodně nelepší,“ prohlásila analytička Anuroopa Natarajová z IDC.
Podle ní zatím trhu chybí dostatečně silný impulz, který by klesající trend zvrátil. „V blízké budoucnosti bohužel neočekáváme žádné výrazné oživení prodeje tabletů,“ dodala.
Nové iPady letos nepřišly, Applu klesly prodeje o miliony
Propad postihl i Apple
Výrazný pokles prodejů zaznamenali podle IDC prakticky všichni velcí výrobci, v nejednom případě šlo přitom o pád dvouciferným tempem. Takto rychle ztrácela i společnost Apple, její odbyt klesl o zhruba 15 procent na 12,5 milionu přístrojů.
Apple přesto ve třetím čtvrtletí kontroloval 37,5 procenta globálního trhu s tablety, což s velkým odstupem stačilo na první místo mezi ostatními výrobci. Přístroje žádné jiné společnosti tedy nejsou tak populární jako iPady.
Na druhém místě byla společnost Samsung s podílem 18 procent. Pokles prodejů v případě jihokorejského elektronického gigantu byl ještě markantnější, činil v meziročním srovnání 17,1 %.
Trojlístek nejúspěšnějších výrobců uzavírá čínská firma Lenovo se zhruba osmiprocentním podílem. U ní činil meziroční pokles poptávky 4,2 %.
Rostl zájem o levné modely
Vůbec nejmarkantnější pokles dodávek tabletů zaznamenal americký Amazon, a to konkrétně 49,5 %. Známému on-line tržišti patří nyní 6,5 % trhu, což z něj dělá světovou pětku. Čtvrtá příčka patří čínské společnosti Huawei s podílem 6,8 %.
Lépe se dařilo v podstatě jen malým výrobcům, kteří patří podle analytiků do kategorie ostatní. Typicky jde o méně známé asijské značky, které lákají na velmi levné přístroje. Poptávka po těchto zařízeních rostla v předvánoční sezoně o 4,6 %.
Globální dodávky tabletů ve třetím kvartálu 2023 (v milionech) | ||||
---|---|---|---|---|
Společnost | Dodávky 3Q23 | Podíl za 3Q23 | Dodávky 3Q22 | Meziroční růst |
1. Apple | 12,5 | 37,5 % | 14,7 | -15,1 % |
2. Samsung | 6,0 | 18,0 % | 7,2 | -17,1 % |
3. Lenovo | 2,6 | 7,9 % | 2,7 | -4,2 % |
4. Huawei | 2,3 | 6,8 % | 2,4 | -5,7 % |
5. Amazon | 2,2 | 6,5 % | 4,3 | -49,5 % |
Ostatní | 7,7 | 23,3 % | 7,4 | 4,6 % |
Celkem | 33,2 | 100,0 % | 38,7 | -14,2 % |