Hlavní obsah

Šance na úspěch je mizivá, nevěří chystané novince zaměstnanci Applu

Google s brýlemi pro rozšířenou realitu neuspěl, Microsoft se svým vlastním řešením také zrovna díru do světa neudělal. Apple se přesto podle interních informací nyní chystá vstoupit do stejné řeky s vlastním produktem. V jeho úspěch nicméně nevěří údajně ani samotní zaměstnanci amerického počítačového giganta.

Foto: Joshua Roberts, Reuters

Logo firmy Apple

Článek

Na brýlích pro rozšířenou realitu pracuje Apple údajně již několik let. Server Financial Times nicméně nedávno informoval, že dočkat bychom se novinky měli konečně už letos. A to i navzdory tomu, že designéři amerického počítačového giganta proti tomu protestují. Produkt prý není dotažený.

Proti nim ale stojí těžká váha – samotný šéf Applu. Tim Cook údajně požaduje, aby byly nové brýle vydány co možná nejdříve. Chce tak ukázat světu, že Apple je stále pokrokovou firmou, která má co nabídnout.

I když to Apple ještě oficiálně nepotvrdil, brýle by si tedy měly odbýt premiéru už příští měsíc na konferenci WWDC (Worldwide Developers Conference). Ta se bude konat od pondělí 5. června do pátku 9. června v kalifornském Cupertinu. Klíčová bude přitom úvodní tisková konference, která celou týdenní akci odstartuje. Právě na ní budou prezentovány klíčové novinky Applu.

Apple odhalí nové operační systémy i počítače už za měsíc

Software

Naprostý propadák?

Server iMore nicméně informoval, že přímo mezi zaměstnanci Applu panují obavy z toho, že produkt bude naprostý propadák, který akorát tak zkazí dobrou pověst značky. Zatím nevyřešené problémy se údajně týkají výdrže baterie či ergonomie, ale například i „tristního nedostatku aplikací“.

Právě poslední z obav má být přitom důvodem, proč Cook tolik na představení brýlí tlačí. Konference WWDC je totiž primárně zaměřena na vývojáře, a tak chce šéf Applu nové brýle vývojářům nabídnout s předstihem, aby měly dostatek času na přípravu vlastních aplikací před oficiálním zahájením prodeje.

Úplně stejně to vedení Applu udělalo, když přineslo na trh vlastní čipy z rodiny Apple Silicon v roce 2020. Na počítačích s těmito procesory totiž standardně nefungují programy, které dříve bezproblémově běžely na strojích s čipy od Intelu. K úspěchu nové platformy tak dopomohly Applu právě softwaroví tvůrci.

Jak budou vypadat brýle od Applu? Tady je jedna z designových představ

Apple Silicon už mají vývojáři, první novodobý počítač se ukáže ještě letos

Hardware

Dražší než nejlepší iPhone

Server Digital Trends nicméně poukázal na to, že obavy se týkají také vysoké cenovky novinky. Ta by se měla údajně přiblížit hranici 3000 dolarů, tedy zhruba 64 000 Kč. Brýle tedy případné zájemce vyjdou ještě o 10 tisíc dráž než nejlepší iPhone 14 Pro Max. Už ten je přitom často terčem kritiky kvůli velmi vysoké cenovce.

Na druhou stranu ve světě rozšířené reality bývají cenovky ještě vyšší. Brýle HoloLens 2 od Microsoftu vyjdou případné zájemce v přepočtu zhruba na 80 000 Kč. HTC se však chystá ještě v tomto měsíci uvést na trh vlastní řešení zvané Vive XR Elite, které by mělo stát citelně méně, necelých 35 000 Kč.

Systémy pro virtuální realitu vyjdou nicméně ještě citelně levněji. Podle nákupního rádce Zboží.cz startují ceny těch nejlevnějších VR headsetů už na stovkových částkách, jde však o modely určené výhradně pro chytré telefony. Za pokročilejší řešení určené pro PC či konzole zaplatí případní zájemci více než 11 000 Kč.

Foto: archív výrobce

HoloLens 2

Foto: archív výrobce

HTC Vive XR Elite

Virtuální vs. rozšířená realita

Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.

Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od toho skutečného. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.

Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něho. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.

Související články

Výběr článků

Načítám