Článek
Společnost Lytro oznámila již na konci předminulého roku, že končí s výrobou svých unikátních fotoaparátů. [celá zpráva]
Ještě v průběhu loňska však podnik nabízel pro majitele dříve zakoupených přístrojů cloudové úložiště, do kterého bylo možné nahrávat snímky pořízené pomocí fotoaparátů Lytro. Díky tomu pak mohli lidé on-line měnit parametry jednotlivých momentek. Úložiště však bylo loni zavřeno, což měla být definitivní tečka za celým projektem.
Společnost Lytro se totiž od té doby věnovala jiným projektům, především nasazení zmiňované technologie v éře virtuální reality.
Nakonec bude ale všechno patrně jinak. O celý projekt – tedy také o výrobu unikátních fotoaparátů – totiž podle serveru TechCrunch projevila zájem společnost Google, byť to zatím zástupci ani jednoho z podniků nepotvrdili. Celý obchod by měl mít hodnotu 40 miliónů dolarů, tedy zhruba 828 miliónů korun.
Měly způsobit revoluci
Historie společnosti Lytro se píše už od roku 2006, tehdy ji založil vědec Ren Ng, pracující na Stanfordově univerzitě v americké Kalifornii. První fotoaparát se přesto podařilo představit až v roce 2011, tedy po pěti letech.
Výrobce už tehdy tvrdil, že zařízení způsobí revoluci. Měnilo totiž všechny doposud zažité fotografické standardy. Fotograf najednou nemusel přemýšlet nad perfektním načasováním snímku, nastavením hloubky ostrosti a nad tím, kterou část momentky je kompozičně nejvhodnější zaostřit.
S malou hranatou krabičkou, která tradiční fotoaparát nepřipomínala ani trochu, stačilo prostě jen fotit. Tzv. plenoptický fotoaparát měl totiž snímač sestavený ze speciálních čoček, díky nimž bylo možné ostrost snímku měnit klidně i po jeho pořízení. Uživatel jej jednoduše nahrál do počítače a pak vybíral, která část momentky má mít větší hloubku ostrosti a která menší. Tedy jinými slovy rozhodl, kde má být fotografie rozmazaná a kde naopak zaostřená.
S fotoaparáty Lytro se snadno docílilo podobného efektu, jaký nabízejí digitální zrcadlovky. Pro fotografii jako takovou to byla svým způsobem stejně zásadní věc, jako když se fotoaparáty transformovaly z kinofilmových na digitální.
Není se tedy čemu divit, že zájem o tyto hranaté zázračné krabičky byl obrovský. První generace šla do prodeje s cenovkou okolo deseti tisíc korun.
Před pár lety se pak na pultech obchodů objevila druhá generace, která se svým vzhledem již daleko více podobala klasickým fotoaparátům a byla po všech stránkách lepší, za což si výrobce pochopitelně nechal zaplatit. Ještě nyní se nabízí v obchodech za cenu okolo 20 000 Kč.