Hlavní obsah

První elektrické lyže zaujaly jen desítky lidí. Přesto se začnou vyrábět

Las Vegas

Francouzský startup Skwheel opravdu začne vyrábět první elektrické lyže, které si odbyly premiéru zkraje ledna na největším veletrhu spotřební a výpočetní techniky CES 2024 v americkém Las Vegas. Stane se tak navzdory tomu, že na rozjetí masové výroby přispělo jen pár desítek lidí.

První elektrické lyže Skwheel v akciVideo: archiv tvůrců

Článek

Otestovat zájem zákazníků se rozhodli tvůrci prostřednictvím crowdfundingové platformy Indiegogo, kde mohou lidé přispět na rozjetí masové výroby a zároveň produkt získat, až bude vyroben. Kampaň byla spuštěna hned po premiéře na veletrhu CES 2024, jak Novinky.cz informovaly přímo z Las Vegas.

Aby kampaň byla úspěšná a první elektrické lyže se mohly skutečně vyrábět, bylo potřeba vybrat alespoň 50 000 eur (1,27 milionu korun). To se nakonec skutečně podařilo, na účet tvůrců nakonec přistála v únoru po konci kampaně více než dvojnásobná suma – konkrétně 104 476 eur (2,66 milionu korun).

Nic na tom nemění ani fakt, že zájem nakonec projevilo pouze 56 lidí. První elektrické lyže se budou stejně vyrábět. Novinku přitom dostane každý, kdo přispěl částkou alespoň 1600 eur (40 690 Kč). V běžném prodeji by pak cena modelu Skwheel měla činit 2400 eur (61 040 Kč).

CES 2024: Nápad s digitálním perem proměnil ve zlatý důl. Za pouhý rok

Hardware
Foto: Miloslav Fišer, Novinky

První elektrické lyže Skwheel

Na silnici, ale i do terénu

„Píše se to Skwheel, ale vyslovuje se to ‚Skiwheel‘. A vlastně to úplně geniálně vystihuje, co vyrábíme,“ uvedl na výstavišti v Las Vegas pro Novinky.cz jeden z tvůrců. Narážel přitom na spojení anglických slovíček ski (lyže) a wheel (kolečko).

Každá lyže má jedno kolo vpředu a jedno vzadu, v každém kolečku se přitom ukrývá nábojový motor s výkonem 600 wattů. Dohromady tedy lyže mají kombinovaný výkon 2400 wattů, což stačí na vyvinutí rychlosti až 80 km/h.

Při jízdě na silnici bude ale rychlost upravena kvůli legislativě na 25 km/h. Teprve na soukromých pozemcích bude možné režim přepnout na maximální výkon.

Foto: Miloslav Fišer, Novinky

Díky masivním gumám mohou lyže i do mírného terénu.

Rychlost můžete upravovat na dálkovém ovladači, který podobně jako u elektrických skateboardů držíte při jízdě v ruce. Na něm se nachází také nouzová brzda pro okamžité zastavení. Výrobce nezapomněl ani na další bezpečnostní prvky, vepředu jsou tak na elektrických lyžích bílá světla, vzadu pak červená.

Kola jsou mimochodem obuta do terénních pneumatik a umožňují použití lyží na silnici i v mírném terénu.

„Chtěli jsme vytvořit alternativu k elektrickým kolům a skateboardům. Skwheel je určen pro milovníky horských sjezdovek, kteří takto mohou lyžovat prakticky kdekoliv, když není sníh,“ doplnil jeden z tvůrců.

Autentický pocit jako na sněhu

Zdůraznil přitom, že při návrhu novinky byl kladen důraz na autentický pocit jako při opravdovém lyžování. „Přední kola se tedy natáčejí, aby co nejvíce napodobila pocit z carvingového sjezdového lyžování,“ popsal pro Novinky.cz jeden z tvůrců.

Výrobce slibuje, že s plně nabitou baterií budou elektrické lyže schopné ujet až 30 km. Platí to ale při rychlosti do 25 km/h. Při maximálním výkonu tedy bude výdrž markantně nižší. Na druhou stranu baterie je snadno vyměnitelná, můžete jich tedy koupit více a jednoduše je vyměnit v případě potřeby klidně i během cesty.

S dodávanou nabíječkou se zcela vybitý akumulátor nabije do plného stavu zhruba za tři hodiny. Stav baterie můžete sledovat na dodávaném ovladači.

Ten je mimochodem praktičtější, než by se mohlo na první pohled zdát. Slouží totiž k sepnutí lyží ve chvíli, kdy je nepoužíváte. Přímo z něj pak vytáhnete madlo, abyste mohli lyže táhnout za sebou podobně jako kufr na kolečkách. Elektrické lyže váží 12,5 kg.

Foto: Miloslav Fišer, Novinky

Detailní pohled na úchyty nohou

CES 2024: Doktora si zabalíme do kapsy a připojíme k mobilu

Hardware

Související články

Výběr článků

Načítám