Článek
Ve srovnání se systémy pro virtuální realitu není cena novinky rozhodně nízká. Vždyť podle nákupního rádce Zboží.cz startují ceny těch nejlevnějších VR headsetů už na stovkových částkách, jde však o modely určené výhradně pro chytré telefony. Za pokročilejší řešení určené pro PC či konzole zaplatí případní zájemci více než 11 000 Kč.
Je si však nutné uvědomit, že jde o zcela rozdílné technologie. Pokud bychom se zaměřili na systémy rozšířené reality, částka 35 000 Kč už nebude působit tak vysoce. Například Microsoft, který je považován za průkopníka systémů rozšířené reality, si totiž za svůj systém HoloLens 2 naúčtuje 3500 dolarů (74 390 Kč).
Virtuální realita je prý omezená, šéf Applu vidí budoucnost jinde
Virtuální vs. rozšířená realita
Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.
Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od skutečného světa. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.
Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něj. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.
Co novinka umí
A tak funguje i nová helma Vive XR Elite od HTC. „Dává uživateli možnost vidět skutečné okolí doplněné vrstvou virtuálních dat a objektů. Uživatelé tak neztrácejí přehled o situaci v okolí a také mohou bez nejmenších problémů využívat nástroje reálného světa, jako je myš, klávesnice anebo poznámkový blok,“ přiblížili tvůrci na největším mobilním veletrhu MWC ve španělské Barceloně, kde si helma odbyla premiéru.
Přední část těchto brýlí je tedy průhledná - když je má uživatel na sobě, vidí skutečné objekty před sebou. V rohu u každého oka se však ukrývá speciální kamera, která dokáže promítat obraz na hledí v reálném čase.
V praxi to pak vypadá tak, jako by skutečně byl před vámi vytvořen virtuální předmět. Vše se ale odehrává pouze v náhlavní sadě. Výrobce věří, že helma najde uplatnění při práci, například během videokonferencí při práci z domova, ale i při zábavě – počítá se i s nejrůznějšími hrami.