Hlavní obsah

Microsoft míří do automobilového průmyslu, auta učí mluvit a řídit

Právo, Novinky, mif, eom

Chytrých aut přibývá exponenciální řadou. Tak daleko, že by uměla mluvit a odpověděla na otázku, kolik je venku stupňů a co právě dávají v kině, sice ještě nejsme, ale první náznaky tu už jsou. Inteligence vozidel rychle roste a v autech a jejich palubních počítačích chtějí být snad všechny technologické firmy. Výjimkou není ani Microsoft se svým operačním systémem.

Článek

Například v amerických fordech můžeme už dnes najít microsoftí systém Sync pro ovládání přehrávačů a telefonů hlasem.

Příjemně nás překvapila jeho funkčnost – přes USB kablík pouze připojíme k autu svůj mobil nebo iPod (vůz se nebránil ani zasunutí klasického flash disku), načež vás vyzve elektronický ženský hlas, abyste specifikovali své přání.

Řeknete „play“ („hrej“, systém zatím neumí česky) a umělá inteligence schovaná kdesi pod přístrojovou deskou začne přehrávat písně. Dovolí vám také hlasovými příkazy vybírat alba, nahrávky nebo synchronizovat telefony a jejich diáře.

V moderním BMW si připadáte jako bojový pilot
Vozy této značky začaly používat takzvané head-up displeje a promítají informace přímo na čelní sklo. Víte tak například, kdy odbočit, jakou rychlostí právě jedete i jak daleko to máte k autu před vámi. Systém vás dokonce upozorní na maximální povolenou rychlost. Skvělé, ale drahé. Velmi.

Překvapilo nás, jak byl systém propracovaný a jak dobře rozuměl našim příkazům, byť někdy vybaveným patřičným středoevropským přízvukem. Samozřejmě technologie je naprosto hloupá. Rozumí pouze několika desítkám vyřčených slov.

Na to, že bychom si s autem popovídali jako David Hasselhoff v seriálu Knight Rider, můžeme zapomenout. Co však bude za pět deset let? To raději nechceme vědět. Ale nejsou to jen hlasem řízená multimédia, kvůli nimž musí mít auta pod kapotou moderní rychlé mikročipy.

Je to také technika, která pomáhá řídit bezpečněji. Teď záměrně vynecháme všechna možná vylepšení pro kontrolu stability vozidla, prokluzu kol a protiblokovací mechanizmy. Budeme se věnovat ještě chytřejším věcem, které maximálně zjednodušují ovládání aut.

Standardní novinky

Začneme adaptivním tempomatem (přizpůsobuje rychlost auta podle podmínek na cestě), který je u moderních aut běžnou věcí. Radar hlídá prostor před autem, a pokud rozpozná před sebou překážku, zareaguje a zabrzdí.

Pokud nebezpečí srážky pominulo, může technika samovolně zase zvýšit rychlost. Řidič nemusí vůbec šlapat na brzdu a plyn, pouze koriguje směr. A dokonce ani to nemusí dělat.

Stačí, aby jel v dobře značeném jízdním pruhu a seděl například v nové hondě. Japonec si sám pohlídá bílé pruhy a jejich vzdálenost od vozu tak, abychom z nich nevybočili.

Chytrá auta myslí na chodce

V honbě za co nejvyšší automobilovou inteligencí se nezapomnělo ani na chodce. Jedním z vylepšení, která chrání jejich zdraví a životy, je systém pro noční vidění, v BMW známý jako Night Vision.

Infrakamera snímá v šeru a v noci vozovku před autem a posílá obraz na monitor v palubní desce. Kromě řidiče snímky analyzuje také počítačový subsystém, který dokáže varovným signálem upozornit na přítomnost lidí nebo zvířat na krajnici.

Detektory mrtvého úhlu
Jednou z příčin bouraček je fenomén zvaný mrtvý úhel. V zrcátkách při odbočování nic nevidíme, přesto jede vedle nás jiné auto. Nejlépe se s mrtvým úhlem vypořádají kamery, které hlídají prostor kolem vozidla ve slepých úhlech. Například auta značky Volvo upozorňují posádku na souběžně jedoucí řidiče blikáním diod umístěných v pravých a levých dveřích.
Třetí oko pro značky
Dopravních značení je kolem cest příliš. Podle některých studií by jejich odstranění dokonce zvýšilo plynulost dopravy. Mnoho omezení a zákazů prostě škodí. A své o tom vědí i řidiči, kteří občas nestačí sledovat dění na silnici, natož značky. Moderní vozy proto díky kamerám a počítačům čtou značení poblíž krajnic. Řidiče pak varují například před rychlostním omezením nebo stopkou. Konečně se můžeme plně soustředit na jízdu.

Samočinné parkování

Parkování je noční můrou každého začínajícího řidiče. Počkejme si ale ještě několik let a technika nás toho zcela zbaví. Automatické parkování (díky ultrazvuku a kamerám) funguje sice už dnes – stačí jen mačkat brzdu a vhodně přidávat plyn.

Auto si samo po stisknutí speciálního tlačítka zajede do chlívečku a zastaví. Je zde však velké ALE – technologie ještě potřebují k automatickému zaparkování poměrně velký manévrovací prostor.

A toho je v městských ulicích málo. Kdo má nazbyt několik desítek tisíc, může si tohoto elektronického pomocníka pořídit i do nového Superbu. Kdo má hlouběji do kapsy, ten se holt bude muset naučit řídit.

Nálože pod kapotou

Člověk sražený předkem vozu ve většině případů neumírá kvůli následkům primárního nárazu. Spíš jej zabíjí druhotný dopad jeho hlavy na blok motoru do prostoru spojnice čelního skla a kapoty.

Moderní vozy proto dostávají do výbavy takzvané pyrotechnické patrony, které velmi krátce po nárazu vybuchnou a odpálí přední karosérii. Zvednutá kapota pak pohlcuje část pohybové energie chodce a funguje tak podobně jako airbag.

Související články

Jak zrychlit starší notebook

Koupili jste si loni notebook a dnes vám připadá značně pomalý? Nastal čas jej omladit a zrychlit. Přenosné počítače mají oproti těm stolním stále jednu velkou...

Výběr článků

Načítám