Článek
Prodej počítačů na českém trhu loni podle IDC meziročně klesl o téměř tři procenta na 1,12 miliónu PC. Nejprodávanější byly PC od HP, Lenovo skončilo na druhém místě s meziročním růstem o 47 procent.
"U komerčních počítačů a notebooků a v segmentu malých a středních firem panovala obtížnější situace, pokles ve spotřebitelském segmentu byl méně výrazný. Osobní počítače totiž čelí konkurenci především ze strany tabletů a chytrých telefonů," uvedl Toman.
Podle Tomana loni došlo k oživení v kategorii tradičních stolních počítačů. "Je to dáno především zvyšující se oblibou počítačů typu All-in-One. V loňském roce tento segment výrazně posílil a s nástupem dotykových vlastností počítačů předpokládáme, že tento trend bude pokračovat i letos," dodal.
Růst by měl i prodej tabletů, který bude daný především rozšiřující se nabídkou i cenovou dostupností. "Tento rok bude ve znamení dotykového ovládání. Výrazně se totiž mění způsob používání výpočetní techniky, a to napříč všemi počítačovými zařízeními. Lidé mají zájem o taková zařízení, která se dokážou přizpůsobit jejich aktuálním potřebám," podotkl Toman.
Letos poroste zájem i o ultrabooky, především ty vícerežimové. Ultrabooky jsou díky snížení cen dostupnější, než na začátku minulého roku, kdy se objevily na trhu. "Zejména ve spotřebitelském segmentu je pak patrné, že uživatelé berou při výběru počítače v potaz kromě výkonu i další parametry, jako je hmotnost nebo vzhled, na což se většina výrobců snaží zareagovat tím, že svá portfolia rozšiřují o cenově dostupné modely, které zároveň splňují parametry ultrabooků," uzavřel Toman.
Podle něj jsou novinkou konvertibilní zařízení, která reagují na specifické nároky uživatelů. Na trh přijdou i další inovativní produkty. Například počítač jako dotykový stůl, na kterém může pracovat více uživatelů najednou, který Lenovo představilo na lednovém veletrhu CES.