Článek
O příchodu nového headsetu od společnosti Valve se spekulovalo již od loňského roku. Tvůrci však jeho existenci oficiálně potvrdili až nyní.
Parametry brýlí Index jsou špičkové. Trojrozměrný vjem vytvářejí dva displeje – jeden pro každé oko, přičemž rozlišení jedné obrazovky je 1440 x 1600 obrazových bodů. Zajímavé je také to, že obrazovky nabídnou obnovovací frekvenci až 144 Hz, díky čemuž by měl být výsledný obraz krásně plynulý.
Dvě kamery, dva reproduktory
Headset může na první pohled připomínat lyžařské brýle, které však mají neprůhledné hledí. Proti modelu pro lyžaře je ale novinka daleko masivnější, a navíc má vepředu hned dvě kamery. Ty slouží ke snímání prostoru okolo hráče. Jsou v podstatě schopné obraz zvenku promítnout přímo do virtuálního světa uvnitř.
O sledování pohybu samotné helmy se starají základní stanice s technologií SteamVR Tracking 2.0, která by měla být přesnější než u konkurenčních řešení. Stanice jsou pochopitelně součástí základní sady, stejně jako dva bezdrátové ovladače, které obsahují tlačítka i dotykové senzory.
Záležet si dal výrobce i na kvalitě zvuku. U každého ucha je tak malý směrový reproduktor s frekvenčním rozsahem 20 – 24 000 Hz. Pokud uživatelé raději upřednostní sluchátka, mohou je připojit prostřednictvím konektoru jack 3,5 mm, nebo bezdrátového standardu Bluetooth.
Dražší než u konkurence
Systémům pro virtuální realitu se věnuje již celá řada velkých výrobců. Například Sony svůj kit PlayStation VR nabízí za méně než 10 000 Kč. HTC i Oculus pak základní modely prodávají okolo 15 000 Kč.
Cenovka modelu Valve Index je nastavena o poznání ambiciózněji. Headset si výrobce – v sadě s ovladači a základovými stanicemi – cení v přepočtu na bezmála 28 000 Kč. Kdy se novinka začne prodávat na tuzemském trhu, však zatím není jasné.
Může se hodit na Zboží.cz:
Virtuální vs. rozšířená realita
Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.
Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od toho skutečného. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.
Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něho. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.