Článek
Podle analytičky Gartneru Annette Jumpové má za sebou tuzemský trh překvapivě dobré poslední čtvrtletí, kdy prodej vzrostl meziročně o 17 procent a proti předchozímu čtvrtletí o 30 procent.
Téměř dvě třetiny zákazníků přitom tvořily firmy a přes 35 procent domácnosti. "Zatímco poptávka po počítačích v sektoru malých a středních firem byla v pořádku, u velkých zákazníků a ve vládním sektoru byla velmi nízká kvůli omezování rozpočtů na informační technologie," uvedla Jumpová.
Zatímco místní výrobci pokračovali v loňském roce v útlumu, svou pozici díky notebookům posilovali silní globální hráči. Nejprodávanější značkou byl loni Hewlett-Packard před Acerem a Asusem. O další dvě místa bojovaly značky Dell a Lenovo.
Zájem o přenosné počítače poroste
Podíl prodaných notebooků, blížící se 80 procentům, je srovnatelný se západoevropskými zeměmi. "Mnoho uživatelů preferuje přenosné počítače kvůli jejich mobilitě a navíc se stále zmenšuje cenový rozdíl mezi notebooky a stolními PC," doplnila analytička.
Zájem o přenosné počítače navíc v letošním roce s největší pravděpodobností ještě poroste. Výrobci sází především na nové ultrabooky, které by do konce roku 2012 měly dosáhnout 40% tržního podílu mezi laptopy. Platformu ultrabooků vymyslela společnost Intel, která zároveň stanovila přesná kritéria, jež musí tyto přístroje splňovat.
Ultrabooky se snaží spojit všechny klady netbooků i notebooků do jediného přístroje. Mají kompaktní rozměry i dlouhou výdrž baterie a přitom nabídnou vysoký výkon, který řadě uživatelů u netbooků chyběl. Zároveň mají zabudované speciální funkce, které chrání data při ztrátě nebo odcizení ultrabooku.