Článek
Současné systémy pro virtuální realitu vznikaly dosti nahodile. Každý výrobce přišel s vlastním řešením, které bylo podle něj nejlepší. A právě to způsobovalo ty největší problémy.
Brýle pro virtuální realitu totiž nejsou tak univerzální jako například monitory. Ty se dají bez nadsázky připojit ke každému počítači a okamžitě začnou fungovat. Nejrůznější headsety však využívají vlastní uživatelské prostředí, různé aplikace a konečně i systémy komunikace s připojeným zařízením – ať už počítačem, tabletem, či chytrým telefonem.
Zvučná jména
Vývojáři se tak logicky musí zaměřit na jednu konkrétní platformu, případně svá díla složitě přeprogramovávat pro jiné systémy. Univerzálních aplikací pro všechny nabízené virtuální brýle je totiž poskrovnu.
Právě to by se ale mělo díky organizaci GVRA změnit. Ta si vytyčila za cíl sdílet průmyslové standardy a zároveň i provádět společný výzkum ve vývoji nových technologií. Do aliance se přitom zařadily samá zvučná jména – Acer Starbreeze, Google, HTC VIVE, Oculus (Facebook), Samsung a Sony Interactive Entertainment.
Jakkoli je chvályhodná snaha jmenovaných výrobců, zarážející je fakt, že některé důležité subjekty v nově vzniklé organizaci chybí. Řeč je například o americkém Microsoftu, který se již několik posledních měsíců snaží výrobce virtuálních brýlí přimět ke spolupráci – chce jim totiž nabídnout operační systéme Windows 10 jako sjednocující platformu.
Nové modely s atraktivní cenou
Zástupci amerického softwarového gigantu se již dříve nechali slyšet, že několik výrobců přislíbilo podobné headsety skutečně vyrábět. Jejich hlavním lákadlem má být přitom cena. Místo částky pohybující se nad hranicí 20 000 korun by se nové brýle měly prodávat v přepočtu za zhruba 7500 Kč.
Žádné konkrétní parametry virtuálních brýlí však nejsou k dispozici. Podle serveru The Verge však headsety nebudou potřebovat kdovíjak výkonný počítač, fungovat budou i s několik let starými sestavami.
Headsety budou pro svůj provoz potřebovat buď čtyřjádrový procesor, nebo dvoujádrový podporující technologii hyperthreading – právě díky ní se totiž čip hlásí v počítači jako čtyřjádrový, i když má jádra pouze dvě. Dále je nutná grafická karta podporující rozhraní DirectX 12, 4 GB operační paměti a 1 GB volného místa na pevném disku.
Nutno podotknout, že tyto parametry běžně splňují i několik let staré stroje. Jedinou další podmínkou je podpora rychlého rozhraní USB 3.0. Tento novější standard sice starší PC mít nemusí, na druhou stranu může vyřešit jeho absenci redukce, která se běžně prodává v obchodech za pár stokorun. [celá zpráva]
Může se vám hodit na službě Zboží.cz:
Virtuální realita? Rozdíly v cenách jsou propastné
Nabídka brýlí pro virtuální realitu je na tuzemském trhu poměrně rozmanitá. Podle nákupního rádce Zboží.cz, který provozuje společnost Seznam, se dají aktuálně nejlevnější brýle pro virtuální realitu pořídit dokonce už za méně než sto korun.
„Základní kartonové brýle pro virtuální realitu lze pořídit již za stokorunu, ty nejvyspělejší modely pro použití s chytrými telefony pak stojí klidně 3500 Kč. Cena herních virtuálních brýlí určených pro kompatibilní počítače a herní konzole se však pohybuje v rozpětí od 10 990 Kč do 25 990 Kč,“ uvedl na dotaz Novinek Michal Gabriel, marketingový ředitel CZC.cz.
Většina zákazníků se v současnosti soustředí především na levnější virtuální brýle. „Nejvíce se prodávají jednoduché brýle pro mobilní telefony kolem 900 Kč. U některých modelů v této cenové hladině je součástí balení i bluetooth ovladač, nezbytný pro hraní VR her. Telefon se pro VR totiž stává součástí brýlí, a tak nelze hru ovládat na displeji telefonu,“ uvedl mluvčí Mall.cz Jan Řezáč.
Zajímavé nicméně je, že především v posledních týdnech jsou zákazníci ochotni utratit za sofistikovanější systémy i vyšší částky. „Zákazníci za brýle pro virtuální realitu utrácí až desítky tisíc korun. A nejen to; kdo si chce užít opravdu dech beroucí herní zážitky, pořizuje i výkonný počítač nebo herní konzoli,“ podotkl Karel Kučera, ředitel marketingu Alza.cz. [celá zpráva]