Článek
Zorientovat se na trhu s grafikami ještě před výběrem nového počítače je rozhodně žádoucí. I výkon základního modelu z rodiny RTX 40 Super je totiž tak vysoký, že strčí do kapsy vlajkové modely předchozích generací, které přitom představovaly to nejlepší na trhu. Podrobně si to ukážeme na reálných hrách v řádcích níže.
Nejprve se ale pojďme s nejnovějšími kartami seznámit. V letošním roce se postupně na trhu zabydlely tři nové grafiky od Nvidie, konkrétně RTX 4070 Super, RTX 4070 Ti Super a RTX 4080 Super.
Nejde o zbrusu nové karty postavené na jiné architektuře než dosud nabízené modely z řady GeForce RTX 40, ale o jejich mladší vylepšenou verzi s vyšponovaným výkonem. Výrobce tedy primárně s těmito modely necílí na majitele herních grafik, jako jsou RTX 4070 či RTX 4080 (bez slůvka Super v názvu), ale na uživatele, kteří stále ještě používají starší karty z generace RTX 30 a RTX 20. Proti nim nabízejí přitom i atraktivnější cenovky.
Nákupní horečka nevypukla. Nové herní grafiky jsou běžně k mání v obchodech
Zařadit vyšší výkon
Krásně je to vidět už na nejlevnějším modelu GeForce RTX 4070 Super. Ten je totiž podle nákupního rádce Zboží.cz, který provozuje společnost Seznam.cz, k mání už od 16 499 Kč.
Tato novinka přitom v některých titulech překoná i model GeForce RTX 3090, který se v době své premiéry nabízel za sumy okolo 50 000 Kč.
A k tomu si je nutné připočítat ještě citelně nižší spotřebu. Krásně je to vidět na titulu Alan Wake 2, ve kterém karta GeForce RTX 4070 Super dosahuje 100 FPS při spotřebě 202 W, zatímco RTX 3090 si vezme 328 W a dosáhne pouze 50 FPS. Ve videoukázce níže naleznete také porovnání s dalšími kartami v jiných titulech.
Ještě vyšší výkon nabídne grafika GeForce RTX 4070 Ti Super, jak už koneckonců napovídá samotný název. Výrobce si totiž pomohl trikem, kdy použil jádro z výkonnější grafiky RTX 4080. I díky tomu narostla velikost paměti z 12 na 16 GB, přičemž k dispozici je i širší sběrnice, konkrétně 256 bitů místo 192.
Podtrženo, sečteno: výkon citelně narostl a ve hrách je to opravdu znát. Níže naleznete porovnání v různých titulech s kartami RTX 2070 Super a RTX 3070 Ti. Rozdíly jsou propastné, novinka překonává starší generace grafik často i trojnásobně. Ceny modelu RTX 4070 Ti Super jsou stále poměrně příznivé, v obchodech se nabízí podle Zboží.cz již od 21 889 Kč.
Trojlístek nejnovějších herních grafik uzavírá RTX 4080 Super, která je z letos představených modelů nejrychlejší. Tomu odpovídá také cenovka, aktuálně případné zájemce novinka vyjde nejlevněji na 28 221 Kč.
Patrně není potřeba zdůrazňovat, že výkon je vyšší než v případě RTX 4080, byť pouze o jednotky procent. Cena proti této kartě ale spadla zhruba o 20 % a model RTX 4080 Super v obchodech v podstatě starší kartu bez slůvka Super v názvu nahradil.
V porovnání s předchozí architekturou karet – konkrétně s modely RTX 3080 Ti a RTX 2080 Super – je výkon násobně vyšší, v některých titulech klidně i čtyřnásobně, jak je vidět ve videoukázkách z jednotlivých her níže.
Parametry grafických karet z rodiny GeForce RTX 40 | |||
---|---|---|---|
RTX 4070 Super | RTX 4070 Ti Super | RTX 4080 Super | |
Shader jádra | 36 Shader TFLOPS | 44 Shader TFLOPS | 52 Shader TFLOPS |
RT jádra | 82 RT TFLOPS | 102 RT TFLOPS | 121 RT TFLOPS |
Tensor jádra | 568 AI TOPS | 706 AI TOPS | 836 AI TOPS |
Paměť | 12 GB G6X | 16 GB G6X | 16 GB G6X |
Propustnost paměti | 504 GB/s | 672 GB/s | 736 GB/s |
Spotřeba při hraní | 200 W | 226 W | 246 W |
Spotřeba při videu | 16 W | 17 W | 22 W |
TGP | 220 W | 285 W | 320 W |
Cena | od 16 499 Kč | od 21 889 Kč | od 16 499 Kč |
Pod taktovkou umělé inteligence
Vyššího výkonu nové karty dosahují mimo jiné díky celé řadě pokročilých technologií. V první řadě je řeč o podpoře DLSS (Deep Learning Super Sampling). Tento standard dokáže analyzovat sekvenční snímky a pohybová data pomocí umělé inteligence a strojového učení tak, aby zvýšil grafický výkon využitím dedikovaných jader Tensor. Technologie DLSS tedy v podstatě využívá sílu neuronových sítí se strojovým učením a tím zvyšuje snímkovou frekvenci. Výsledkem jsou v praxi ostré snímky a plynulejší obraz v podporovaných hrách.
Rozdíl jde nejvíce poznat v rozlišení 4K, které jinak klade velký důraz na výkon grafiky. Jak se můžete přesvědčit na videu níže, v řadě titulů je možné na stejném hardwaru dosáhnout klidně až dvakrát vyššího snímkování.
Například ve Flight Simulatoru se zapnutým DLSS3 zvládnou grafiky běžet na 114 fps, zatímco s vypnutým jen na 54 fps. V titulu Cyberpunk 2077 je rozdíl ještě propastnější – 22 fps vs 100 fps.
Jedním dechem se ale sluší dodat, že DLSS existuje v různých verzích, které se od sebe značně liší. Starší karty, jejichž výkon jste mohli vidět v ukázkových videích výše, totiž zvládaly pouze DLSS 2 (Super Resolution). Jde o dopočítávání rozlišení pomocí AI a vektorů z herního enginu. Touto technologií se chlubí všechny grafiky GeForce RTX.
DLSS 3 (Frame Generation) je k dispozici exkluzivně pro karty z řady GeForce RTX 40. Pokud bychom se podívali pod pokličku celé technologie, DLSS 3 využívá v praxi výkon vzdálených superpočítačů Nvidia k učení a zdokonalování modelu umělé inteligence. Tyto aktualizované modely jsou následně dodávány přímo do počítačů a notebooků s kartami GeForce RTX prostřednictvím ovladačů Game Ready.
Jádra Tensor pak pomocí teraflopů dedikované umělé inteligence spouštějí technologii DLSS v reálném čase. To znamená, že během hry je vyššího výkonu dosaženo díky síti superpočítačů, výsledkem je plynulejší hra a plné detaily i při vysokém rozlišení.
V praxi navíc umí DLSS 3 zvýšit snímkování i v případě, že výkon jinak brzdí procesor sestavy. O snížení latence celé sestavy se pak stará Nvidia Reflex. To je důležitější, než by se mohlo na první pohled zdát. Samotné generování snímků by ji totiž jinak prodloužilo.
Reflex je automaticky ve všech DLSS 3 titulech a kombinace DLSS 3 a Reflexu zajistí nižší latenci než před přidáním obou technologií do hry. Tedy například u hry, která běží na 80 FPS bez DLSS a Reflexu, je latence vyšší než u titulu, který běží na 80 FPS s DLSS 3 a Reflexem. Dramaticky jde tento rozdíl poznat při populárních FPS hrách, kde může každá milisekunda rozhodovat o vítězství či porážce.
Reflex mimochodem funguje ve hrách i samostatně, logicky v nich tedy přináší lepší latenci. Podporována je více než stovka titulů.
Postupně se u jednotlivých her začíná prosazovat také modernější DLSS 3.5 (Ray Reconstruction), tento standard s využitím AI zvládá přesnější zobrazení světelných efektů – poznat je to v praxi nejen na odrazech v loužích a zrcadlech, ale například i u blikajících světel. DLSS 3.5 navíc přináší ještě mírně vyšší FPS ve hrách, například u Alan Wake 2 jsme zaznamenali nárůst o zhruba 14 %.
Jak je z řádků výše patrné, standard DLSS musí podporovat i jednotlivé hry, nejen samotná grafická karta. V současnosti používá DLSS 2 či DLSS3 více než 400 her a další neustále přibývají. S podporou DLSS a ray tracingu, kterému se budeme podrobněji věnovat ještě v řádcích níže, se počítá například u titulů DLSS a Star Wars Outlaws či Black Myth Wukong.
Reálné světy
Podobných technologií, které zlepšují zážitek ze hry, nabízejí moderní grafiky daleko více. Vyzdvihnout si zaslouží například Resizable BAR. Tato funkce umožňuje procesoru přistupovat k celé vyrovnávací paměti grafické karty najednou, což má za následek zvýšení výkonu ve hrách.
Zapomenout nesmíme ani na podporu ray tracingu. Jde o technologii, která se v posledních letech začala hojně využívat v moderních hrách. Díky tomuto standardu nabídnou jednotlivé tituly reálnější vykreslování grafiky ve hrách. Grafické karty s jádry Nvidia totiž dovolují vypočítat přesné stíny, odrazy a lomy světla podle konkrétních materiálů a samotné scény.
Děj příslušného titulu dokáže nabrat úplně jinou atmosféru, když v krvelačné vřavě vidíte lehce se pohupující vlnky v protékající řece nebo zahlédnete sebe samého s puškou v ruce v odrazu okna. I pouhá rozsvícená lampička dovede vdechnout díky realističtějšímu vykreslení stínů hororový nádech prakticky jakékoliv místnosti.
Nejnovější generace grafik má přitom citelně více RT jader, která jsou pro využití plynulého ray tracingu nezbytná. Například RTX 4070 Ti Super nabízí 102 RT TFLOPS třetí generace, zatímco RTX 3070 Ti měla k dispozici pouze 43 RT TFLOPS druhé generace. Více než dvojnásobný nárůst v tomto ohledu tvůrci her skutečně zvládnou využít. Konkrétní parametry RT jader u trojlístku nových grafik naleznete v tabulce výše.
V současnosti je k dispozici již více než stovka her s podporou ray tracingu. V propracovanějších titulech se přitom začíná objevovat tzv. path tracing, tedy plný ray tracing. Jde například o tituly Alan Wake 2 či Cyberpunk 2077.
V minulosti se path tracing přidával pouze do starších či jednodušších her, jako je Quake II s RTX, Portal s RTX či Minecraft s RTX, protože grafiky neměly na chod této technologie u náročnějších titulů potřebný výkon. To se ale s nejnovější generací grafik mění.
Nejen hry, ale i práce
Nové grafiky nejsou určeny pouze na hry, ale také na práci, konkrétně pro tvůrce obsahu. Stačí si vybrat, jaké ovladače nainstalujete – pro hráče jsou určeny Game Ready Drivers, zatímco pro práci s grafikou či videem se hodí jednoznačně Studio Drivers.
Ovladače pro práci pracují s grafickou kartou jiným způsobem a zaměřují se na jiné aspekty výkonu. Platí to samozřejmě i naopak. Uživatelé nicméně mohou ovladače klidně i přeinstalovat, ale v jednu chvíli smí být na daném stroji aktivní pouze jeden ovladač. Snadným způsobem ale můžete z herního stroje udělat pracovní a zase obráceně.
Pro Studio je navíc dostupná celá řada exkluzivních aplikací, zmiňme například Nvidia Broadcast – pomocí několika kliknutí proměníte svůj notebook na streamovací studio, které vylepšuje AI. Ta poskytuje virtuální pozadí či chytré odstranění okolního hluku.