Článek
Tvůrci zpravodajství, v čele s evropskými mediálními skupinami, vedou s Googlem, tedy s nejpopulárnějším internetovým vyhledávačem, ohledně plateb za využívaní obsahu spor už mnoho let.
Google spustí službu s názvem Google News Showcase nejprve v Německu a v Brazílii. V Německu Alphabet uzavřel partnerství s 20 vydavatelskými společnostmi, například se zpravodajským serverem Der Spiegel a s časopisy Stern a Die Zeit. V Brazílii spolupracuje například s deníkem Folha de S. Paulo, s televizí Band a se zpravodajským serverem Infobae.
Austrálie přinutí Google a Facebook platit za mediální obsah
V České republice Google podle dřívějších informací s žádným vydavatelem nejedná a zřejmě čeká na transpozici evropské směrnice. Unie vydavatelů nechtěla informaci oficiálně komentovat.
Podle výkonného ředitele Václava Macha jde ale o první dobrý signál, že Google pochopil, že nemůže donekonečna udržet v chodu svůj obchodní model postavený na komerčním využívání obsahu vydavatelů, za který jim neplatí, a na tom, že se přiměřenou měrou nedělí o výnosy ze své komerční činnosti.
Společnost Google se už roky snaží odrážet požadavky vydavatelů zpravodajství po celém světě, aby za použití jejich obsahu platila. Mezi její největší kritiky patří mediální společnosti z Evropy.