Článek
O uzavření dohody informoval Google ve čtvrtek na svém německém blogu. Firma rovnou připomněla, že v celé Evropě uzavřela od loňského roku již více než 1500 smluv o poskytování licencí na publikování obsahu v celkem 15 zemích.
„Jsme rádi, že se nám společně s našimi vydavatelskými partnery podařilo v tak krátké době tak úspěšně implementovat zcela nový právní rámec napříč celým evropským regionem,“ komentovali zástupci Googlu nejnovější dohodu.
Google se snaží ukončit vyšetřování v Německu. Nabídl ústupky ve vyhledávání
Spor se táhne již roky
Dohady se společností Corint Media se nicméně táhly již delší dobu, už v květnu 2021 se zástupci Corint Media obrátili na arbitrážní komisi při Německém patentovém a známkovém úřadu (DPMA) kvůli tomu, že velké internetové společnosti neplatí žádné poplatky za využívání článků německých mediálních domů.
Tehdy kritika nemířila pouze na Google, ale také na Microsoft či Facebook.
Corint Media zastupuje hned několik německých médií, a to včetně největšího evropského mediálního domu Axel Springer, který v Německu vydává deníky Bild a Die Welt. Podle agentury Reuters zastupuje tento mediální správce asi třetinu všech německých vydavatelů.
Zástupci Corint Media se nechali již slyšet, že ani spor s Googlem nepovažují za uzavřený. Dohodu údajně uzavřeli kvůli tomu, že chtěli co nejrychleji sjednat nápravu na trhu – tedy získat alespoň nějaké platby za obsah.
Původně totiž německý mediální správce požadoval daleko vyšší roční odměnu od Googlu, dosahovat měla podle představ Corint Media 420 milionů eur (10,4 miliardy korun). „Hlavní řízení před rozhodčí komisí i nadále probíhá. Corint Media prosazuje, aby se odměna, kterou má společnost Google pravidelně platit, ještě výrazně zvýšila,“ stojí v prohlášení německé společnosti.
Problémy i mimo Evropu
Google – podobně jako další velké internetové platformy – nečelí tlaku na poplatky za zobrazované články různých médií pouze v Evropě. Tlak se v letošním roce stupňuje například i v Kanadě, kde se chystá nový zákon Online News Act. Jeho cílem je donutit internetové giganty, aby platili vydavatelům za obsah jejich zpráv.
Kanaďané se tak stavějí po bok Australanů, kde byl podobný zákon přijat zkraje roku 2021.
Google se v reakci na chystaný kanadský zákon nechal slyšet, že raději zablokuje zpravodajství v zemi ve svém vyhledávači, než aby platil. „Informovali jsme vládu, že až zákon vstoupí v platnost, budeme bohužel muset odstranit odkazy na kanadské zpravodajství z našich produktů Search, News a Discover v Kanadě,“ stojí v oficiálním prohlášení na blogu společnosti.
Googlu vadí především to, že podle nového zákona musí internetové platformy platit už za pouhé zobrazování odkazů na zprávy, což je jinde zdarma.