Hlavní obsah

Google na Ukrajině vypnul nástroje, které v mapách ukazují vytíženost

Washington

Americká společnost Google potvrdila, že na Ukrajině dočasně vypnula některé nástroje aplikace Google Maps, které poskytují informace o dopravní situaci a vytíženosti různých míst v reálném čase. Informovala o tom v pondělí agentura Reuters.

Foto: Chris Helgren, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Společnost uvedla, že toto opatření přijala v zájmu bezpečnosti místních komunit po konzultaci se svými zdroji včetně regionálních úřadů. Technologický gigant vypnul funkce poskytující informace o časové vytíženosti dopravních tepen, firem a služeb. Řidičům, kteří v této oblasti používají navigaci, ale zůstávají k dispozici některé živé dopravní informace.

Na internetové služby a sociální sítě se v současné době zaměřují také výzkumníci, aby zjistili, jaké aktivity se kolem války odehrávají v online světě i mimo něj. Například profesor Jeffrey Lewis z Institutu pro mezinárodní studia v Middlebury uvedl, že mu aplikace Google Maps pomohla sledovat "dopravní zácpu", která byla ve skutečnosti pohybem ruských jednotek směrem k hranicím několik hodin předtím, než Putin oznámil útok.

Technologické společnosti zakročily

Ruský prezident Vladimir Putin ve čtvrtek zahájil vojenskou operaci proti sousední Ukrajině. Velké technologické společnosti proto oznámily, že přijímají nová opatření na ochranu bezpečnosti uživatelů v regionu.

Společnost Meta, která stojí za sociálními sítěmi Facebook a Instagram, uvedla, že zakazuje ruským státním médiím provozovat reklamu nebo získávat peníze z reklamy na jejích platformách kdekoliv ve světě.

Facebook navíc zakročil proti čtyřem médiím – agentuře RIA Novosti, armádní televizi Zvezda a webovým stránkám gazeta.ru a lenta.ru. Sporné příspěvky těchto médií sice nejsou na sociální síti nijak blokovány, ale jsou označené poznámkou, že jsou nedůvěryhodné. Šlo například o zprávy, že prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj opustil Kyjev.

Nedostanou už ani rubl. Proti Rusku zasáhly Google, YouTube i Meta

Válka na Ukrajině

K omezení příjmů z reklamy se odhodlal také Google. Ten bude bránit ruským státním médiím v tom, aby používala jeho reklamní technologii ke generování příjmů na jejich vlastních stránkách a v aplikacích. Média kromě toho už nebudou mít možnost kupovat reklamu prostřednictvím nástroje Google Tools a umisťovat reklamu na platformách internetové společnosti, jako je její vyhledávač nebo e-mailová služba Gmail.

Rozhodnutí se vztahuje mimo jiné na ruskou televizi RT (Russia Today).

Také provozovatel internetových stránek pro přehrávaní videí YouTube zakázal v sobotu mediální společnosti RT a dalším kanálům, z nichž některé jsou spojeny s protiruskými sankcemi, aby dostávaly peníze z videí umisťovaných na jeho platformě. YouTube, který patří pod společnost Google, z velké části kontroluje umisťování reklamy.

Sociální síť Twitter v noci na sobotu informovala, že ruské dezinformační posty maže ve velkém. Kolik příspěvků bylo doposud smazáno, však Twitter neupřesnil. Twitter kromě proaktivního mazání propagandistických příspěvků v souvislosti s vpádem ruských vojsk na Ukrajinu zavedl i řadu dalších opatření. Například v Rusku i Ukrajině zcela pozastavil na své sociální síti reklamu.

Twitter maže ve velkém, na mušce má ruské dezinformátory

Internet a PC
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám