Článek
Temu je součástí čínské skupiny PDD Group. Na evropský trh expandoval tento obchod sice teprve před rokem, ale prakticky okamžitě se stal fenoménem. Díky velmi nízkým cenám a rozmanitým nabídkám přilákala už po šesti měsících tato platforma průměrně 75 milionů aktivních uživatelů z Evropy.
Podle aktuálních pravidel, známých jako zákon o digitálních službách (DSA), musí společnosti s více než 45 miliony měsíčních uživatelů na svých platformách vyvíjet zvýšené úsilí, aby čelily šíření nelegálního obsahu a padělaných výrobků.
Vše tedy podle agentury Reuters naznačuje tomu, že Temu začne být v Evropě svázáno stejnými pravidly jako další velké technologické společnosti – Meta Platforms, Apple, Google, síť X nebo TikTok.
Více práv pro uživatele on-line tržišť. Změny se dotknou i dalších platforem
O tuto čínskou obchodní platformu se totiž už začali zajímat komisaři, kteří na dodržování DSA dohlížejí. „Jsme s platformou v kontaktu s ohledem na možné označení v budoucnosti,“ potvrdil mluvčí Evropské komise.
Nejde jen o Temu
Nařízení DSA rezonuje v poslední době i v souvislosti s jinými čínskými internetovými obchody, které rovněž vykazují výrazný růst v Evropě.
Například oblíbený internetový prodejce módy Shein minulý měsíc oznámil, že má v Evropské unii měsíčně v průměru 108 milionů aktivních uživatelů, a aktuálně jedná s Evropskou komisí o svém označení podle DSA.
Co je DSA a DMA?
V roce 2023 začaly platit dva nové zákony, které jsou označovány jako bič na internetové giganty. Jde jmenovitě o akt o digitálních službách (Digital Services Act; DSA) a akt o digitálních trzích (Digital Markets Act; DMA).
Zatímco cílem DSA je zajistit transparentnost, bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro on-line platformy, DMA je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké on-line platformy fungovat.
Oba právní předpisy pochopitelně budou mít značný dopad na podnikání v celé Evropě a pravděpodobně i ve světě, neboť stanoví nové standardy pro digitální spotřebitelské podnikání.