Hlavní obsah

Falešných poplachů přibývá. Chytrá zařízení zatěžují tísňovou linku

Brno

Chytrá zařízení jsou v dnešní době tak vyspělá, že dovedou sama zavolat v případě potřeby na tísňovou linku. Výjimkou nejsou ani případy, kdy takového systémy zachránily lidský život. V letošním roce se ale množí případy falešných poplachů, jak uvedli v úterý hasiči.

Foto: archív výrobce

Ilustrační foto.

Článek

„V současné době umí automaticky zavolat na tísňovou linku nejen nové automobily vybavené systémem eCall, ale také chytré hodinky a telefony. U většiny těchto volání se však setkáváme s falešným poplachem,“ prohlásil Jaroslav Mikoška, mluvčí Hasičského záchranného sboru (HZS) Jihomoravského kraje.

Ukázkový případ se podle něj stal před pár dny na Břeclavsku. Tehdy majitel chytrých hodinek spadl do vody při jízdě na kajtu (kitesurfing), načež hodinky automaticky zalarmovaly tísňovou linku. „Operační středisko včas vyhodnotilo, že se jedná o planý poplach, a jednotky na místo nevyjely,“ popsal Mikoška.

Škodovka a mazda se čelně srazily. Pomoc přivolal iPhone 14

Mobil

Jen od začátku letošního roku evidují jihomoravští hasiči 13 událostí založených na volání automatického systému, které byly následně klasifikovány jako planý poplach. „V dalších desítkách případů se podařilo s oznamovatelem včas spojit a vyhodnotit situaci jako planý poplach,“ popsal mluvčí.

Data o planých poplaších přitom skutečně pocházejí pouze z Jihomoravského kraje. Po celé republice tedy bude takových případů citelně více.

Už na konci loňského roku se například v pražské Bubenské ulici čelně srazila dvě vozidla, pomoc tehdy přivolal iPhone 14. Protože majitel telefonu nereagoval, záchranáři vyrazili na místo v domnění, že jde o vážnou nehodu.

Mluvčí záchranky Jana Poštová však následně sdělila, že její kolegové nemuseli nikoho ošetřit. Kdyby se majiteli iPhonu dovolali a zjistili skutečný stav situace, na místo by patrně vůbec nevyjížděli.

Chytrý telefon iPhone 14 detekoval dopravní nehodu v Praze.Video: HZS Praha

Jak se správně zachovat?

„Pokud z jakéhokoli důvodu vytočíte tísňovou linku a nejedná se o tísňovou situaci – omylem stisknete tlačítko, hodinky zaznamenají náraz apod., sdělte operátorovi, že se jedná o omyl,“ poradil Mikoška.

U automatických systémů totiž v drtivé většině případů záchranáři předpokládají, že je člověk v tísni a že nemůže mluvit, proto jsou jednotky na místo vyslány. „Pokud řeknete, že se jedná o omyl, zamezíte zbytečnému výjezdu,“ zdůraznil mluvčí.

„Když se z nějakého důvodu stane, že hovor zavěsíte bez další komunikace, přijímejte pak hovory z neznámých čísel – pravděpodobně jsme to my a snažíme se vám dovolat, abychom se po vyslání jednotek znovu pokusili zjistit situaci na místě,“ uzavřel Mikoška.

Prostřednictvím aplikace Záchranka se uskutečnilo už 120 000 tísňových hovorů

Software

Související články

Výběr článků

Načítám