Článek
O zveřejnění dat jako první informoval portál Business Insider, podle nějž byla zveřejněna soukromá data 533 milionů uživatelů ze 106 zemí. Jedná se o telefonní čísla, plná jména uživatelů, geolokační údaje, e-mailové adresy či data narození.
Full list of affected users by country pic.twitter.com/Wrrzd0WyxE
— Alon Gal (Under the Breach) (@UnderTheBreach) January 14, 2021
Únik dat se týká i 1 375 988 českých uživatelů Facebooku.
Společnost Facebook se potýká s problémy ohledně zabezpečení uživatelských dat dlouhodobě. V roce 2018 na své stejnojmenné sociální síti vypnula funkcionalitu, která umožňovala, aby se uživatelé mohli navzájem dohledat pomocí telefonního čísla. Stalo se tak poté, co britská analytická společnost Cambridge Analytica získala přístup k datům 87 milionu uživatelů bez jejich vědomí či souhlasu.
Facebooku hrozí antimonopolní vyšetřování v Británii
V prosinci 2019 ukrajinský bezpečnostní expert oznámil, že na internetu objevil databázi se jmény, telefonními čísly a unikátními identifikačními čísly uživatele od více než 267 milionu uživatelů, přičemž naprostá většina z nich byla ze Spojených států. Není jasné, zda se nyní ohlášený únik týká také této databáze.
Uniklé údaje by mohly poskytnout cenné informace kybernetickým zločincům, aby se s jejich pomocí vydávali na internetu za cizí osoby, uvedl podle Business Insideru Alon Gal z firmy pro kybernetickou bezpečnost Hudson Rock, který na únik v sobotu upozornil.
"Jsou to stará data, která byla nahlášena v roce 2019," uvedla podle AP v prohlášení firma Facebook. "Zjistili a opravili jsme tento problém v srpnu 2019."
Facebook smazal od října do prosince 1,3 miliardy falešných účtů
„Ochrana osobních údajů je velmi citlivým tématem jak pro jednotlivé uživatele, tak pro organizace. Podle průzkumu společnosti Kaspersky představuje největší problém pro zabezpečení IT u více než poloviny organizací na celém světě (59 %). V loňském roce každá druhá organizace (46 %) zaznamenala nežádoucí průnik k datům kvůli různým kyberbezpečnostním incidentům,“ prohlásil Alexander Moiseev, obchodní ředitel antivirové společnosti Kaspersky.
„Pro uživatele to znamená, že musí být velmi ostražití. I když si většina z nich zvykla na to, že o sobě na internetu sdílí různé informace, měli by se neustále ptát sami sebe, co je opravdu žádanou zveřejňovat a co ne. Při těchto úvahách je dobré představit si, jak by se dala taková data zneužít, pokud by se dostala do špatných rukou – od phishingu přes sociální inženýrství až po krádež uživatelského účtu. Pokud k tomu dojde, je důležité být připraven a používat dobré zabezpečení na všech používaných zařízeních,“ doplnil Moiseev.