Článek
Nový prvek byl v momentě spuštění zapracován pouze do tzv. knihovny reklam a na facebookové stránky jednotlivých organizací. Podle agentury AP se změna ihned týkala asi 200 stránek včetně těch patřících ruskému webu Sputnik, čínské zpravodajské agentuře Nová Čína a íránské Press TV.
Například na stránce ruské RT se nyní čeští uživatelé v okénku "Transparentnost stránek" dočtou, že tato státem financovaná televizní stanice patří mezi "státem kontrolovaná média v zemi Rusko". Podrobnější popisek pak uvádí: "Tento vydavatel zcela nebo částečně podléhá ediční kontrole státu. Je to určeno celou řadou faktorů, zejména financováním, strukturou a novinářskými standardy."
Vedeme závody ve zbrojení kvůli ochraně voleb, prohlásil šéf Facebooku
Podle Gleichera by uživatelé měli mít přehled o tom, zda zprávy, které se jim zobrazují, pocházejí od média, které "může být pod vlivem vlády". Facebook prý opatření připravoval ve spolupráci s desítkami expertů na média, jejich regulaci, či lidská práva. Rozhodnutí o zahrnutí určité organizace mezi státem kontrolované vydavatele pak vychází nejen z analýzy ekonomického pozadí, ale také z informací o vedení dané redakce, jejím deklarovaném poslání či edičních zásadách.
"Jestliže dojdeme k závěru, že existuje dostatek ochranných mechanismů pro zajištění ediční nezávislosti, označení nepoužijeme," napsal Gleicher.
Popisky o státní kontrole nebyly ihned aplikovány do proudu "vybraných příspěvků", který je hlavním způsobem konzumace obsahu na facebooku, a není jasné, kdy se tak stane u neamerických uživatelů. "Ve Spojených státech se označení začne zobrazovat v následujícím týdnu," avizoval Gleicher.
Facebook odsouhlasil cenzorům obsahu miliardové odškodné za hrůzy, které museli sledovat
Facebook zároveň plánuje vyznačovat placená sdělení zadaná médii považovanými za státem ovládaná. V USA pak reklamy od těchto organizací v souvislosti s blížícími se volbami zcela zakáže, ačkoli připouští, že "státem kontrolovaná média zřídkakdy cílí reklamy na Spojené státy".
Podobné kroky učinily v poslední době i jiné sociální sítě, připomněla televize CNN. YouTube začal obsah pocházející od státních médií označovat už v roce 2018. Twitter minulé léto přestal přijímat reklamy od státem kontrolovaných zpravodajských organizací, jejich běžné příspěvky ale zatím neopatřuje speciálním upozorněním.