Článek
Například podle loňského průzkumu Centra prevence rizikové virtuální komunikace (PRVoK) Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a operátora O2 využívá aktivně sociálně sítě více než polovina (52 procent) dětí ve věku sedm až 12 let.
Důležitou roli hraje rozšíření internetu v mobilu a rozmach domácích a veřejných wi-fi sítí. Podle Anny Patočkové z agentury NMS je internet pro děti komunikační nástroj a zdroj vědění, přičemž mobil slouží hlavně k zábavě.
„Ale nejen to, také utváří dětskou identitu a sebevědomí. A rodiče o tom často nemají ani ponětí. Přestože si přes 90 procent Čechů myslí, že užívání mobilního telefonu je potřeba kontrolovat hlavně u dětí na základní škole, reálnou kontrolu, například nastavení bezpečnosti sociálních sítí, dělají jen někteří,“ konstatuje.
Zkontrolujte mobil
Z výzkumu, který NMS loni provedla v rámci projektu Dítě v síti, jsou důslednější rodiče žáků 1. stupně ZŠ (nastavení bezpečnosti kontrolují tři čtvrtiny z nich) a potom až 2. stupně ZŠ (polovina z nich). U studentů středních škol už kontrolu provádí pouze čtvrtina rodičů.
Čím starší dítě, tím víc rodiče ztrácejí přehled, co jejich potomci na síti dělají, ubývá pravidel ohledně mobilů a internetu a vliv rodičů se omezuje primárně na kontrolu času stráveného na síti a mobilu.
„To ale není v pořádku. Doporučila bych rodičům třeba se podívat kontrolně svým dětem do mobilu a zjistit, jestli už nestihly poslat či obdržet nějaký ten dikobraz, čili obrázek pánského přirození. A naučit je jedno ze základních pravidel bezpečného pohybu na síti, které zní: neposílat pornografické fotografie,“ zdůrazňuje Patočková.
Z jiného loňského výzkumu NMS, zaměřeného na děti ve věku 12 až 13 let, vyplynulo, že děti na prahu puberty vnímají internet a mobil jinak, než jak je vnímaly a používaly na prvním stupni základní školy.
„Internet a mobil se stávají výraznou komunikační platformou, zejména pro dívky, prostřednictvím kterých si utvářejí postoje ke světu a kultivují svoje vztahy. Rodiče dětí v tomto věku ztrácejí přehled, co děti na síti dělají, v jejich světě sociálních sítí, osobnostech a tématech tzv. influencerů se nevyznají,“ říká Patočková.
I pět hodin denně
Děti nejčastěji tvrdí, že jsou na internetu v průměru dvě až tři hodiny denně, mnoho z nich je ale na internetu klidně i přes pět hodin. „Hlavně na sociálních sítích tráví děti stále víc času,“ potvrzuje Patočková.
Většina sociálních sítí jako Facebook nebo YouTube je přístupná od 13 let, děti ale zákaz často obcházejí. V poslední době mezi dětmi roste zájem o čínskou sociální síť TikTok, nejčastěji ji používají právě děti kolem 13 let. Rodiče ji ale zatím většinou neznají.
Kromě nekonečného sdílení zážitků, komunikace a zábavy děti hledají v síti i inspiraci. Líbí se jim kreativita, sledování zajímavě upravených videí či trendy tanečních choreografii na TikToku.
„Holky ze třídy mají teď TikTok 24/7. Třeba ve frontě na obědě jsou všechny holky na TikToku, to mě zabije. Mě zase baví mít fakeový (falešný) účet na IG (Instagramu) a na něm holky ze třídy anonymně balím,“ přiznal se v průzkumu NMS třináctiletý školák.
Facebook je starý
Také YouTube je podle Patočkové stále sítí, kam děti na začátku puberty chodí za zábavou a inspirací, zajímají je skeče, výzvy, parodie, hudba a videa o hraní her, ale třeba i scénky o vztazích, ekologická videa, videa o cestování, tutorialy (návodná videa), DIY (do it yourself – kutilská videa), tagy (označování), shopping (nakupování), kuriozity, horory. Facebook je těmito dětmi stále častěji považován za starou síť, kam maminky dávají fotky buchet, které napekly na neděli.
„Mnohé děti si účet smazaly či jej aktivně nevyužívají. Nicméně využívají Messenger pro komunikaci, i když i v této oblasti mají další atraktivní platformy: Viber, Whatsapp,“ dodala Patočková.
Závislost na síti děti obvykle definují jako pět a více hodin na mobilu. Znají pojem cyberstalking (pronásledování jedince na internetu), ale nevědí, co znamená.
Také hackerství související s ochranou osobních účtů a údajů znají z doslechu, ale problematika je příliš nezajímá. Nejvíc asi vnímají zdravotní rizika, některé matky nedovolují mobil před spaním z důvodu nevhodnosti modrého záření.
Ideální je podle Patočkové nastavit pro užívání internetu „rodinná pravidla“, která se týkají všech členů rodiny, nejen těch nejmladších.
Rodiče se bojí zneužití |
---|
Rodiče se nejvíce bojí zneužití dětí na internetu, nejčastěji se bojí možné pedofilie (12 %), zneužití důvěry jejich dítěte (12 %) a kyberšikany (11 %). |
Za nejčastější přínos sítě je považována dostupnost informací, díky níž si děti mohou vytvořit všeobecný přehled (19 %). Nicméně polovina rodičů nedokázala žádné přínosy vyjmenovat. |
Mnoho dětí tráví s mobilem i přestávky ve školách. Více než dvě pětiny Čechů si myslí, že by mobily ve školách měly být zakázány po celou dobu vyučování. Pravidla si školy nastavují individuálně. |
Mobil s připojením k internetu dostávají děti nejčastěji ve věku šesti až deseti let. |
Zdroj: průzkum NMS |