Článek
Doposud měla síť X pro běžné uživatele pouze jedno předplatné, zvané Premium, to vzešlo z předchozí služby Twitter Blue. Případné zájemce vyšlo na 2262 Kč ročně.
Nově na síti X tvoří základ nabídky předplatné Basic, které případné zájemce vyjde na 862 Kč ročně, přičemž reklama se jim bude zobrazovat úplně stejně jako bez předplatného. Při platbě každý měsíc služba uživatele vyjde na 81 Kč.
I nejlevnější nabídka nicméně zahrnuje řadu pokročilých funkcí, jako je například možnost skrýt vaše lajky, editovat příspěvky či dvoufázové ověření přístupu prostřednictvím SMS.
Chcete méně reklamy? Připlaťte si. Síť X má nové úrovně předplatného
Premium a Premium+
Druhou možností je Premium s cenou 2263 Kč ročně, respektive 217 Kč měsíčně, které nabízí některé funkce navíc. V rámci tohoto balíčku mohou lidé například získat peníze za své posty, které budou velmi populární. K dispozici jsou samozřejmě i všechny další funkce, které jsou k mání v rámci předplatného Basic.
Pokud se uživatelé sítě X chtějí zbavit reklam úplně, budou muset sáhnout hlouběji do peněženky. Umožňuje to předplatné Premium+, které je vyjde na 4525 Kč ročně, případně 433 Kč měsíčně. Toto předplatné navíc odemyká úplně všechny nabízené pokročilé funkce v rámci platformy X.
I nadále je samozřejmě možné na síti X používat bezplatný přístup s reklamou. Do budoucna nicméně platforma uvažuje, že všechny účty budou placené. Definitivní rozhodnutí ale ještě nepadlo.
Spravovat předplatné na síti X mohou uživatelé přímo v hlavní nabídce pod položkou Premium.
Zadarmo to už nepůjde. Poplatek za používání Twitteru bude 23 korun
Facebook a Instagram
Vůbec nejjednodušší formu předplatného nabízí společnost Meta Platforms u svých sítí Facebook a Instagram. Placený a bezplatný přístup se liší pouze v zobrazované reklamě. Pokud lidé zaplatí měsíční poplatek, nebudou se jim reklamy na této platformě již zobrazovat.
Předplatné se přitom liší podle toho, z jaké platformy chcete na síť přistupovat. V případě použití klasického počítače činí poplatek v Česku 240 Kč. Dražší přístup mají majitelé chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS.
Předplatné ve výši 299 Kč měsíčně totiž zohledňuje poplatky, které Meta musí platit provozovatelům oficiálních obchodů na těchto platformách, tedy společnostem Google i Apple.
Měnit placené členství na bezplatné a obráceně je možné na Facebooku a Instagramu v Nastavení v Centru účtů v záložce Předvolby pro reklamy.
I když by se mohlo zdát, že Meta hledá další zdroj příjmů, není to tak úplně pravda. Nabídka placených verzí Facebooku a Instagramu bez reklam tak pomůže americkému internetovému gigantu rozptýlit obavy evropských regulátorů ohledně ochrany soukromí. V praxi totiž nyní poskytuje uživatelům alternativu k reklamním službám, které využívají analýzu osobních údajů.
Zda zavedení placeného členství bude evropským regulátorům stačit, se ukáže až v nadcházejících týdnech. Ozývají se totiž už první hlasy, kterým bezplatný přístup s personalizovanou reklamou vadí. Stížnost proti tomu podala tento týden rakouská nezisková organizace NOYB.