Článek
„Spouštíme nové globální pravidlo, které zakazuje reklamy odrazující lidi od očkování. Takové reklamy na naší platformě nechceme,” uvedli na firemním blogu manažeři Facebooku. Z jejich prohlášení vyplývalo, že opatření se netýká Instagramu, který už několik let společnost Facebook vlastní. Zákaz prý vstoupí v platnost během nejbližších několika dní.
Krok navazuje na dřívější opatření přijatá s cílem potlačit šíření nepravdivých informací o vakcínách. Facebook na svých platformách v této souvislosti různými způsoby snižoval viditelnost stránek, které propagují dezinformace, a už delší dobu nepovoluje reklamy obsahující „hoaxy” nahlášené Světovou zdravotnickou organizací nebo americkým Střediskem pro kontrolu a prevenci nemocí.
Dezinformace o koronaviru zaplavují internet. Nevěřte hoaxům, burcují Slováci
„Teď, když bude reklama explicitně někoho odrazovat od toho, aby se nechal očkovat, odmítneme ji,” uvádí prohlášení. Televizi CNBC mluvčí Facebooku vysvětlil, že zákaz se vztahuje například na obsah, který by vakcíny zobrazoval jako zbytečné, neefektivní či nebezpečné, nebo například popisoval nemoc, před kterou daná vakcína chrání, jako neškodnou.
Nové opatření je už několikátou restrikcí oznámenou Facebookem v posledních týdnech ve snaze omezit šíření potenciálně nebezpečných informací. Jen jeden den uplynul od ohlášení zákazu příspěvků zpochybňujících holokaust, o necelý týden dříve byl ohlášen zákaz veškerého obsahu spojeného s konspirační teorií QAnon a na začátku září sada opatření související s volbami ve Spojených státech. Pokud jde o reklamy, vzniká novým oznámením už několikátá zakázaná kategorie.
Řada komentátorů v reakcích poukazovala na to, že nepravdy o očkování a další zdravotnické dezinformace se hojně šíří prostřednictvím skupin a stránek, kterých se nový zákaz netýká. „Je to jeden krok správným směrem, ale stále mají před sebou spoustu práce, aby odčinili škody, které už byly napáchány,” řekla CNBC Kolina Koltaiová, která zkoumá dynamiku virtuálních komunit na Washingtonské univerzitě.