Článek
EDPB se sice vyjádřil obecně ohledně sociálních sítí, podle agentury Reuters je ale evidentní, že kritika byla směřována právě k Metě. Právě ta zavedla loni na podzim nový obchodní model, kdy uživatelé musí platit, pokud nechtějí poskytnout svá osobní data provozovateli služby.
Podle regulátora není správnou cestou, pokud jsou placené služby jedinou alternativou, jak odmítnout zpracování svých osobních údajů k reklamním účelům. „Při vývoji alternativ by velké internetové platformy měly zvážit možnost poskytnout jednotlivcům ekvivalentní alternativu nezahrnující placení poplatku,“ stojí v prohlášení EDPB.
Regulátor tedy nenabádá k tomu, aby reklama zmizela ze sociálních sítí úplně, neboť jde o jejich hlavní zdroj příjmů, požaduje pouze, aby provozovatelé služeb neprozrazovali o uživatelích jejich aktivitu na síti, aby podle toho na ně mohla být cílena reklama. Týká se to samozřejmě uživatelů, kteří o cílenou reklamu výslovně nestojí.
„Neplníte nařízení.“ EK zahájila vyšetřování Googlu, Applu i Mety
EK už Metu vyšetřuje
Na konci minulého měsíce zahájila Evropská komise (EK) s Metou kvůli zavedení předplatného vyšetřování. Nepomohlo ani to, že krátce předtím právník Mety Tim Lamb při slyšení u EK nabídl ústupek ve formě nižší ceny za předplatné. To by podle Lamba mělo klesnout z 240 Kč na zhruba 150 Kč.
V současnosti si uživatelé mohou vybrat, zda chtějí na Facebooku a Instagramu bezplatný přístup s cílenou reklamou, nebo zda budou využívat tyto sociální sítě bez reklamy, ale za měsíční poplatek.
Předplatné se přitom liší podle toho, z jaké platformy chcete na síť přistupovat. V případě použití klasického počítače činí poplatek v Česku 240 Kč. Dražší přístup mají majitelé chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS.
Předplatné ve výši 299 Kč měsíčně totiž zohledňuje poplatky, které Meta musí platit provozovatelům oficiálních obchodů na těchto platformách, tedy společnostem Google i Apple.
Stížnosti se množí
Již loni v listopadu se ostře ohradila proti předplatnému rakouská nezisková organizace NOYB. Poukazuje na to, že uživatelé musí platit, aby si zachovali své „základní lidské právo na ochranu údajů“. „To, co nyní předvádí Meta, je přesným opakem skutečně svobodné volby,“ stojí v prohlášení NOYB.
Podle ní se totiž uživatelé bezplatné verze nemohou rozhodnout, zda stojí o personalizovanou reklamu, či nikoliv, což je u jiných služeb obvyklé. V případě Facebooku a Instagramu jsou k tomu nuceni, pokud nechtějí platit.
Stížnost u rakouského úřadu pro ochranu osobních údajů je přitom jen prvním krokem, vyšetřování chce neziskovka vyvolat na evropské úrovni. Podle zástupců NOYB totiž nový obchodní model „nesplňuje požadavek EU na dobrovolné poskytnutí souhlasu se sběrem dat a cílenou reklamou“.
Meta používá nepoctivé, klamavé a agresivní praktiky. V jejich rámci částečně brání spotřebitelům ve využívání služeb, aby je přinutila k rychlému rozhodnutí
Po NOYB se do Mety naváží také evropská spotřebitelská organizace BEUC, podle níž placené verze porušují zákony Evropské unie na ochranu spotřebitelů.
Zástupci BEUC kvůli tomu již loni podali na Metu stížnost úřadům na ochranu práv spotřebitelů. Evropská spotřebitelská organizace přitom sdružuje celou řadu subjektů, například i český dTest. Ke stížnosti se připojily dvě desítky členů BEUC.
„Meta porušuje zákony EU na ochranu spotřebitelů. Používá nepoctivé, klamavé a agresivní praktiky. V jejich rámci částečně brání spotřebitelům ve využívání služeb, aby je přinutila k rychlému rozhodnutí, a poskytuje v této souvislosti zavádějící a neúplné informace,“ burcovala náměstkyně generální ředitelky BEUC Ursula Pachlová.