Hlavní obsah

Experiment nevyšel. Pražské tokeny NFT nevydělaly skoro nic

Po více než roce prodejů nezaměnitelných tokenů NFT s názvem Bohemian Muse, z nichž chtěla Praha podpořit péči a opravy o historické památky a zviditelnit metropoli, je jasné, že nevšední experiment, který měl už nevalný začátek, nevyšel. Novinkám to sdělila mluvčí městské společnosti Prague City Tourism Klára Janderová. Kampaň vyšla na půl milionu, za celou dobu se však prodalo jen 11 tokenů a výtěžek je pouhých několik nižších desítek tisíc korun.

Foto: opensea.io

Ukázka nabízených NFT pod hlavičkou Prahy.

Článek

Praha spustila vloni na přelomu února a března prodeje nezaměnitelných tokenů NFT s názvem Bohemian Muse na podporu turistického ruchu. Městská společnost Prague City Tourism (PCT) tehdy vydala celkem 1357 ženských múz s různým vzhledem i oblečením, přičemž počet odkazuje na rok postavení Karlova mostu. Cena jednoho NFT byla nastavena na 0,065 etherea a platit je možné tedy pouze v kryptoměnách.

Už pár týdnů po spuštění kampaně bylo patrné, že zájem je nevalný. Když vloni v červnu, tedy zhruba tři měsíce od spuštění, o tématu Novinky psaly, prodáno bylo z celkového počtu jen deset NFT, což odpovídalo při tehdejších kurzech etheria zhruba 25 tisíc korun. Situace se však nezlepšila ani v následujících měsících a po více než roce jsou prodeje na digitálním tržišti OpenSea, kde se tokeny obchodují, prakticky totožné (11) a výdělek se pohybuje v řádu nižších desítek tisíc, jak Novinkám sdělila mluvčí PCT Klára Janderová. Ta zároveň přiznala, že „experiment“ nevyšel tak, jak společnost očekávala.

„Světový vývoj trhu NFT se vloni prudce propadl, takže je jasné, že tento experiment nevyšel tak, jak jsme očekávali. Nicméně kdybychom se místo NFT rozhodli pro jinou marketingovou kampaň, třeba natočení videa, bylo by to stejné, byl by to výdaj na marketingovou prezentaci Prahy,“ uvedla Janderová s tím, že projekt firma považuje spíše za marginální.

Investovali půl milionu, vydělali zatím 25 tisíc. Prodej pražských tokenů NFT je tristní

Internet a PC

To, že nezaměnitelné tokeny již tolik netáhnou, není nicméně jen problém Prahy, zájem o ně totiž dlouhodobě celosvětově spíše upadá.

Do kampaně městská společnost, která například pro město zajišťuje řadu kampaní na podporu turismu, investovala půl milionu korun. Kampaň tak skončila v hluboké ztrátě. Projekt firma hradila ze svého rozpočtu a svých zdrojů získaných obchodními aktivitami, nikoliv z veřejného rozpočtu Prahy, tedy peněz daňových poplatníků.

„Do NFT jsme za poslední rok neinvestovali další zdroje, protože, jak uvádíme výše, se situace na světovém trhu s NFT dramaticky změnila. NFT komunikujeme na našich sociálních sítích, newsletterech apod., tedy v rámci našich běžných marketingových aktivit,“ dodala mluvčí firmy, která má půlmiliardový obrat a vloni navzdory neúspěchu zmíněné kampaně skončila v zisku 28 milionů korun.

Už dříve Novinkám Janderová řekla, že hlavním cílem kampaně s NFT nebyl zisk, ale zatraktivnění Prahy u movitějších skupin a potencionálních návštěvníků české metropole a propagace města.

Z experimentu, z jehož výtěžku se měly platit opravy pražských památek, se tak stala pouze zajímavost na internetu, která „podporuje brand Prahy jako inovativní destinace, která se nebojí experimentovat“. Praha totiž byla jednou z prvních metropolí světa, která s podobným projektem přišla.

Za nápadem vytvořit NFT stojí pražská agentura The Future Bakery, která vyhrála výběrové řízení na střednědobou komunikační strategii, a za vytvoření strategie, kdy součástí je nápad na ono NFT, obdržela podle registru smluv 960 tisíc korun bez DPH. Za touto agenturou stojí známí marketéři Petr Topinka a Alexander Braun. Oba muži se v minulosti podíleli na kampaních a budování hnutí ANO Andreje Babiše.

Co je to NFT

  • Pod zkratkou NFT (Non Fungible Token – nezastupitelný token) se skrývá zvláštní, pro většinu lidí nepochopitelný svět obchodování s uměleckou tvorbou vytvářenou digitálně a obvykle běžně dostupnou zdarma na internetu.
  • Zkratka označuje transparentní doklad o vlastnictví nějaké digitální položky, a umožňuje tak jasné a rychlé určení majitele. K tomu se využívá specializovaný server blockchain. Pro hodnotu každého uměleckého díla je klíčové, zda jde o originál, nebo jeho prakticky bezcennou kopii. Ale co je to vlastně originál?
  • U klasických obrazů malovaných rukou mistra se za originál považuje pouze jedno unikátní dílo, přičemž každá, byť dokonalá kopie je padělkem. U sochařských děl odlitých z původní matrice se za rovnocenné originály považuje šest až sedm identických odlitků, u grafických listů mohou legálně být originálem stovky autorem podepsaných „kopií“.
  • U NFT je to úplně jinak. Díla jsou umístěna na internetu, kde si je kdokoliv může zadarmo prohlížet nebo stáhnout a uložit ve svém počítači. Dokonalých kopií tak může být až nekonečně mnoho. Proč je tedy někdo ochoten za takové „originály“ platit někdy až neskutečné ceny?
  • Důvodů je mnoho a každý sběratel má ten svůj. Především je uveden jako unikátní majitel NFT díla na serveru blockchain, kde se nakupují a prodávají kryptoměny, jako je bitcoin nebo ethereum. A právě v ethereu se obchoduje s NFT díly. Pro mnohé je to nepochopitelné a slepá ulička, pro jiné vzrušující budoucnost trhu s uměním.

Výběr článků

Načítám