Článek
Cílem vyšetřování bude podle EK zjistit, zda společnost Meta, která vlastní Facebook a Instagram, neporušila evropská pravidla v oblasti politické reklamy. EK se domnívá, že americká firma dostatečně nebojuje proti šíření klamavé reklamy a dezinformačních kampaní v EU.
„Pokud máme podezření na porušení pravidel, přijmeme opatření. To platí vždy, ale zejména v době demokratických voleb,“ řekla šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová. Uvedla také, že její úřad disponuje prostředky, aby občany EU ochránil před cílenými dezinformacemi a manipulací ze strany třetích zemí.
Podle nových pravidel EU budou muset platformy jako Facebook, X, Google a řada dalších v budoucnu rychleji a přísněji zasahovat proti nezákonnému obsahu, jako jsou nenávistné projevy na internetu. V opačném případě jim hrozí vysoké pokuty. Zákon o digitálních službách (DSA) má také zajistit, aby uživatelé mohli snadněji hlásit nelegální obsah. Velké služby, jako jsou Facebook a Instagram, musí v principu dodržovat přísnější pravidla než malé služby.
Deepfake? Většina Čechů neví, o co jde
Snaží se Rusko volby ovlivnit?
Komise zdůraznila, že zahájení řízení je pouhým prověřením podezření a že předběžné stanovisko nepředstavuje konečný výsledek vyšetřování. Komise bude pokračovat ve shromažďování důkazů, například prostřednictvím výslechů.
Eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton již vloni říjnu varoval Facebook před podle něj přílišným množstvím manipulovaného obsahu uveřejněného na platformě. Breton tehdy uvedl, že chce být neprodleně informován o opatřeních, která Facebook přijal k omezení falešných informací v souvislosti s červnovými volbami do Evropského parlamentu.
Řada unijních představitelů vyjadřovala obavy, že Rusko se snaží volby ovlivnit. Belgie nedávno oznámila, že její zpravodajské služby se domnívají, že Moskva usiluje o to, aby se do Evropského parlamentu dostalo co nejvíce proruských poslanců. Minulý týden belgické předsednictví v EU spustilo mechanismus se zkratkou IPCR, který má usnadnit užší spolupráci unijních institucí v boji proti ruskému vměšování.
EK již dříve zahájila vyšetřování on-line platforem TikTok a X. V případě TikToku se komise snaží určit, zda čínská společnost svou verzí aplikace TikTok Lite neohrožuje duševní zdraví nezletilých. Vyšetřování sociální sítě X se týká možných nezákonných a zavádějících příspěvků o útoku teroristického hnutí Hamás na Izrael z loňského října.
Dezinformace často šíří samotní uživatelé
Dezinformace se šíří sítěmi jako lavina – a je jedno, jestli se bavíme o koronaviru, válce na Ukrajině nebo úplně jiném tématu. Na webu jsou jich statisíce. Jak upozornily servery NPR a Poynter, nešíří je pouze jejich tvůrci, ale velmi často i samotní uživatelé.
Nejčastěji se totiž hoaxy a dezinformace šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook či X (dříve Twitter). I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.
Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Nevědomky tak pomáhají tvůrcům dezinformací, aby si vydělali pořádný balík peněz.
Podobné kauzy globálního dosahu jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, což dělá klidně i několik milionů dolarů.