Článek
Do širšího povědomí se slovo metaverse dostalo na podzim loňského roku, kdy si americká společnost Facebook změnila název na Meta Platforms, aby tak lépe vystihla, co je hlavním cílem jejího zájmu do budoucna. Tento krok ale zároveň vyvolal obavy, že by Facebook mohl v novém odvětví získat nadvládu.
"Metaverse už je tady. A tak samozřejmě začínáme analyzovat, jaká bude úloha regulátora a jaká je úloha našeho zákonodárství," řekla Vestagerová na on-line konferenci, kterou zorganizovala skupina německých vydavatelů novin. "Všechno, co děláme, se musí opírat o fakta a zakládat se na informacích, které jsme schopni získat... Musíme tomu porozumět, než se rozhodneme, jaká opatření zde budou vhodná," dodala komisařka.
Nejde jen o Facebook. Zuckerberg svádí boj o uživatelská data i kvůli metaversu
S Facebookem už je přitom Vestagerová na ostří nože kvůli tomu, jak firma sbírá data uživatelů a jak s nimi dál nakládá. Společnost Meta Platforms ve své nejnovější výsledkové zprávě uvedla, že pokud nebude moci data uživatelů dál volně přenášet z EU do Spojených států a tam je na serverech ukládat, mohla by nabídku některých svých služeb v Evropě ukončit. Dotklo by se to především sociální sítě Facebook a služby Instagram.
Firmy lze v EU za porušení pravidel hospodářské soutěže v krajním případě potrestat částkou, která odpovídá až deseti procentům z ročních tržeb v celém světě. V případě Facebooku, respektive společnosti Meta Platforms, by to na základě hospodaření za loňský rok byla částka zhruba 11,7 miliardy USD (přes 248 miliard Kč).
Meta, která sází na to, že metaverse bude nástupcem mobilního internetu, už mohutně investovala do virtuální a rozšířené reality. Firma ale zatím neposkytuje mnoho podrobností o tom, jak budou firmy svou přítomnost v metaversu takzvaně monetizovat, tedy na čem budou zejména vydělávat.
Závody v dobývání virtuálního vesmíru
Co je to metaverse?
Pokročilejší verze internetu. Splynutí digitálního světa s virtuálním. Tak technologičtí giganti popisují virtuální vesmír zvaný metaverse, na kterém již usilovně pracují. Co to ale vlastně je?
Jako první použil v roce 1992 slovo metaverse spisovatel Neil Stephenson ve své sci-fi novele Snow Crash. Popisoval tak nástupce internetu, který je založený na sdíleném virtuálním prostoru.
Ani on sám patrně tehdy netušil, že o tři dekády později budou přední technologické společnosti světa na něčem podobném skutečně pracovat.
O tom, jak by to mohlo celé fungovat, skvěle pojednává film Ready Player One z roku 2018, který byl natočen podle stejnojmenného románu Ernesta Clinea. Jde o strhující dobrodružný thriller z blízké budoucnosti, kde prakticky celý svět tráví všechen svůj volný čas ve virtuální realitě, ve hře zvané OASIS.
Je to místo, kde mohou lidé utéct od svých všedních starostí, mohou se zde bavit, závodit, cestovat, studovat, zamilovat se… Zkrátka dělat vše, co je napadne.