Článek
Dvojicí dlouho připravovaných norem, která patřila k nejočekávanějším návrhům prvního roku práce nové Evropské komise, reaguje Brusel na rychlý vývoj digitálního prostředí. Dosud poslední směrnice, kterou EU stanovila pravidla obchodování na internetu, se datuje do začátku tohoto století.
„Svět je jen jeden, ať online, nebo offline. Musíme mít možnost bezpečně nakupovat a věřit zprávám, které čteme. Protože co je nezákonné offline, je stejně tak nezákonné online,“ prohlásila místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerová. Nové návrhy jsou podle ní pro digitální provoz tak významné, jako je semafor pro provoz na silnicích.
Nová pravidla pro technologické giganty připraví Británie na míru Applu i Facebooku
Návrh normy o digitálních službách zavádí pro provozovatele internetových stránek povinnost rychle odstraňovat nelegální obsah, což až dosud činili pouze dobrovolně. Uživatelé internetu by naproti tomu měli dostat možnost efektivně se bránit neoprávněnému smazání svých příspěvků.
Firmy také budou muset transparentně označovat politickou reklamu nebo poskytovat úřadům přístup k algoritmům, na jejichž základě cílí reklamu na konkrétní uživatele. Nově budou muset umět identifikovat toho, kdo jejich prostřednictvím porušuje zákon například prodejem nelegálního zboží.
Druhá norma o digitálním trhu je zaměřena na velké firmy, které mají v zemích EU nejméně 45 milionů uživatelů. Komise chce stanovit seznam firem označovaných jako „gatekeepers“, tedy subjektů zásadně ovlivňujících přístup na internet a jeho fungování.
Pro firmy jako Amazon, Facebook či Google tak mají podle návrhu platit nové povinnosti, mimo jiné nutnost zabezpečit fungování softwaru či aplikací menších firem a jejich propojitelnost s vlastními službami. Uživatelé také dostanou možnost odinstalovat software nastavený výrobci, v čemž jim velké firmy mnohdy brání. Za odmítnutí spolupráce s úřady bude hrozit pokuta až do výše desetiny jejich ročního obratu.
„Čím větší je firma, tím větší má odpovědnost... Mnoho internetových platforem začalo hrát zásadní roli v životech lidí a fungování podniků, ba i pro celou společnost a demokracii,“ zdůvodnil zvláštní zaměření na velké firmy komisař pro jednotný unijní trh Thierry Breton.
Snížení nákladů pro malé firmy
Nová pravidla by podle Komise měla mimo jiné snížit malým či začínajícím firmám náklady při vstupu na internetový trh, v němž jim dnes často velké společnosti brání. Internetoví obři by například měli menší konkurenci poskytovat informace o prodejích, které mohou malé firmy využívat pro plánování své činnosti.
Návrhy unijní exekutivy budou od příštího roku posuzovat členské státy a Evropský parlament, které v nich mohou vyjednat řadu změn. Zástupci hlavních europarlamentních frakcí v prvních reakcích návrhy EK vesměs přivítali jako snahu přimět velké internetové hráče k větší odpovědnosti. Pozitivně se vyjádřil například také německý ministr hospodářství Peter Altmaier, jehož země v současnosti EU předsedá. Někteří politici však upozorňují na nutnost zachovat soukromí uživatelů internetu a právo na svobodu projevu. I proto se očekává, že zavedení nových pravidel může trvat i několik let.