Hlavní obsah

E-maily a telefonní čísla cestujících si mohl zobrazit kdokoliv. Šlo o chybu, brání se Uber

Praha

Oficiální taxislužbou na pražském Letišti Václava Havla je Uber. Cestující, kteří se rozhodli tuto dopravu využít a objednali si taxík prostřednictvím samoobslužného kiosku, však v tomto týdnu čekalo nepříjemné překvapení. Jejich e-mail a telefonní číslo si následně přímo na kiosku mohl snadno zobrazit prakticky kdokoliv. Uber tvrdí, že šlo pouze o chybu, která je již vyřešena.

Foto: Profimedia.cz

Samoobslužný kiosk Uberu na pražském letišti

Článek

Když si chcete na pražském letišti objednat vůz od společnosti Uber, máte tři možnosti. Buď využijete mobilní aplikaci, přepážku s obsluhou, nebo samoobslužné kiosky. Právě poslední zmiňovaná možnost bývá u cizinců, kteří nemají roaming či místní SIM kartu, hodně využívaná.

„Pro objednání služby není nutná jakákoliv registrace. Je nutné uvedení vašeho e-mailu. E-mail neslouží k registraci nebo další marketingové aktivitě, je vyžadován pouze na základě legislativy – zaslání faktury po proběhlé jízdě. Pro snadnější komunikaci prosím vyplňte i vaše telefonní číslo, kam vám budou zaslány všechny potřebné údaje o jízdě,“ nabádá návod na pražském letišti, jak samoobslužné kiosky používat.

Právě nutnost zadávat e-mail – a případně i telefonní číslo – se ale nyní ukázala jako hlavní kámen úrazu. V úterý totiž Fillip F. na sociální síti X upozornil, že v samoobslužných kioscích zůstávají tyto údaje uložené v našeptávači, jak je vidět i na videu níže.

Taxislužbu na pražském letišti bude od jara nově provozovat Uber

Ekonomika

To jinými slovy znamená, že kdokoliv chtěl vyplňovat na kiosku svůj e-mail a telefonní číslo, automaticky viděl údaje šesti zákazníků, kteří objednávali Uber před ním. Vzhledem k tomu, že data v našeptávači jsou řazena chronologicky, spojit příslušný e-mail s konkrétním telefonním číslem nebyl bohužel vůbec žádný problém.

Uber na dotaz Novinek nicméně uvedl, že šlo o technickou chybu. „Dnes jsme zaznamenali problém, který se týkal dvou z deseti kiosků na pražském letišti, kde byly při objednávání jízdy neúmyslně nabídnuty dříve zadané e-mailové adresy a telefonní čísla. Tento problém byl způsoben automatickou aktualizací softwaru a byl již plně vyřešen,“ uvedla pro Novinky.cz Iwona Kruk z tiskového oddělení společnosti Uberu.

„Soukromí a bezpečnost našich uživatelů jsou pro Uber nejvyšší prioritou. I nadále dbáme na ochranu osobních údajů a dodržování všech platných zákonů, včetně GDPR, a zavedli jsme opatření, která budou podobným problémům v budoucnu předcházet,“ doplnila.

Miliardová pokuta

Právě kvůli zacházení s informacemi přitom dostal Uber v minulém měsíci astronomickou pokutu. Nizozemský úřad pro ochranu osobních údajů vyměřil za vážné porušení obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) pokutu 290 milionů eur (7,3 miliardy Kč). A to kvůli tomu, že Uber přenášel osobní údaje evropských taxikářů do Spojených států a nedokázal je náležitě zabezpečit.

Situací na pražském letišti se však český Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) zatím nezabývá, jak Novinkám potvrdil mluvčí úřadu Milan Řepka. „V této věci zatím žádné podání ani stížnost neevidujeme,“ reagoval na dotaz Novinek Řepka.

Zdůraznil přitom, že s ohledem na popsanou situaci „lze předpokládat, že by mohlo jít o podezření na porušení zabezpečení osobních údajů“.

Uber dostal v Nizozemsku pokutu přes sedm miliard

Ekonomika

Související články

Výběr článků

Načítám