Článek
Reklamu na všech sociálních sítí v rámci Spojených států pozastavila například síť kaváren Starbucks. Na Facebooku, Instagramu i Twitteru byste marně hledali reklamy také britsko-nizozemského výrobce spotřebního zboží Unilever.
Výrobci zmrzliny Ben & Jerry's, nápojů PepsiCo a outdoorového vybavení Patagonia a The North Face zatím stáhly reklamu pouze z Facebooku. To platí také pro amerického operátora Verizon.
Facebook přichází o miliardy. Starbucks, Pepsi či Unilever ho bojkotují
Podle průzkumu WFA nicméně aktuální bojkot zasáhne ve velkém prakticky všechny sociální sítě. Kvůli nedostatečné regulaci nenávistných projevů téměř třetina velkých světových značek totiž nebude kupovat reklamu na žádných sociálních platformách.
Průzkum dále ukázal, že 41 procent dotázaných manažerů z předních světových společností teprve přemýšlí, jak na současnou situaci zareagovat – tedy zda inzerci stáhnout, či nikoliv. Pouze minoritní část společností tedy reklamu na Facebooku a dalších sítích nechá, upozornil list Financial Times.
Následky mohou být pro Facebook fatální
K bojkotu reklamy vyzvaly jednotlivé společnosti především americké skupiny bránící lidská práva, které společně stojí za iniciativou Stop Hate for Profit, tedy za kampaní Zastavme nenávist pro zisk. Ta protestuje proti laxnímu přístupu k nenávistným projevům, obtěžování a dezinformacím. Semeništěm všech těchto problémů má být přitom právě Facebook.
Facebook přichází o miliardy. Starbucks, Pepsi či Unilever ho bojkotují
Například nezisková organizace Liga proti hanobení ADL v otevřeném dopise inzerentům uvedla, že reklamu Verizonu našla na Facebooku vedle videa, které obsahovalo antisemitskou rétoriku od konspirační skupiny QAnon.
Pro Facebook může mít bojkot reklamy fatální následky, právě reklama je pro největší sociální síť na světě hlavním zdrojem financí. Agentura Bloomberg již vyčíslila, že kvůli zastavení reklamy doposud Facebook přišel o 7,2 miliardy dolarů, tedy v přepočtu o 167 miliard Kč.
Pokud by bojkot pokračoval déle, ztráty by byly pochopitelně ještě mnohonásobně vyšší. Již nyní se totiž organizátoři protestů nechali slyšet, že po USA chtějí docílit bojkotu reklamy také v Evropě. [celá zpráva]