Článek
Právě inzerce totiž představuje pro Facebook hlavní zdroj příjmů. Přestože má tato sociální síť podle vyjádření zakladatele a šéfa Marka Zuckerberga dostatečně velký finanční polštář, dlouhodobá blokáda příjmů by mohla mít podle nejčernějších scénářů fatální následky – v krajním případě i krach.
Mezi stávkující podniky patří Lego, americký operátor Verizon, výrobci zmrzliny Ben & Jerry's, nápojů PepsiCo a outdoorového vybavení Patagonia a The North Face. Marně byste hledali na této sociální síti také reklamy sítě kaváren Starbucks či britsko-nizozemského výrobce spotřebního zboží Unilever.
Walt Disney protesty podpořil
V červenci se k reklamní stávce přidala také americká mediální a filmová společnost Walt Disney. Podle výzkumné společnosti Pathmatics byl Walt Disney dokonce v prvním pololetí letošního roku největším americkým inzerentem na Facebooku.
Na rozdíl od ostatních společností se však Walt Disney nerozhodl z největší sociální sítě na světě stáhnout úplně, ale pouze „drasticky snížit výdaje na reklamu“. Jak výrazný tento pokles je, však není oficiálně známo.
Ve hře jsou miliardy, Facebook bojkotuje už 500 firem. Zuckerberg je ale v klidu
Jisté je nicméně to, že bojkot ze strany společnosti Walt Disney již Facebook nemůže brát na lehkou váhu. O to víc to platí nyní, když se iniciativa Stop Hate for Profit zaměřila na evropské podniky. Ty vybízí k tomu, aby také zastavili své reklamní kampaně na největší sociální síti.
K bojkotu reklamy vyzvaly jednotlivé společnosti především americké skupiny bránící lidská práva, které společně stojí za iniciativou Stop Hate for Profit (Zastavme nenávist pro zisk). Ta protestuje proti laxnímu přístupu k nenávistným projevům, obtěžování a dezinformacím. Semeništěm těchto problémů má být přitom právě Facebook.
Protesty odstartovaly kvůli Trumpovi
Mazání příspěvků na Facebooku začalo být ostře sledováno již v květnu, kdy se vedení této sociální sítě stalo terčem kritiky kvůli tomu, že neoznačilo a neodstranilo některá sporná vyjádření amerického prezidenta Donalda Trumpa.
Jedno z nich se například týkalo situace po smrti černocha George Floyda v Minneapolisu, konkrétně policejních zákroků. „Když začne rabování, bude se střílet,“ napsal Trump nejprve na Twitter, následně se ale jeho příspěvek objevil také na Facebooku.
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg se prakticky ihned po vyhlášení bojkotu nechal slyšet, že největší sociální síť na světě bude přísněji moderovat obsah zveřejněných příspěvků. Nenávistný obsah v reklamách bude zcela blokován a Facebook bude uživatele upozorňovat na problematické příspěvky.
V interním dopisu zaměstnancům, který unikl na internet, ale již tolik pokory hlava Facebooku neměla. „Myslím, že všichni tito inzerenti se brzy na naši platformu vrátí,“ prohlásil Zuckerberg s tím, že bojkot je vlastně „reputační a partnerský problém“.
Šéf Facebooku má ale v další strategii jasno. „Pod pohrůžkami nebudeme měnit naše zásady ani přístup k čemukoliv, ať už půjde o malé, nebo velké procento našich příjmů,“ uzavřel Zuckerberg. Právě inzerce představuje pro Facebook, který mimochodem patřil v minulém roce mezi 100 největších světových značek, hlavní zdroj příjmů.